دانش و فناوری

آدیداس و آل بردز کفش‌های دوستدار محیط زیست می‌سازند

آدیداس قصد دارد در همکاری با آل‌بردز کفش‌هایی بسازد که روند تولید آن‌ها نهایتا دو تا سه کیلوگرم کربن‌‌دی‌اکسید وارد هوا کند.

به گزارش روند بازار به نقل از زومیت برندهای تولیدکننده‌ی کفش‌های ورزشی همواره با دیگران همکاری تجاری می‌کنند؛ با‌این‌حال، این برندها در اکثر مواقع برای همکاری تجاری سراغ شرکت‌هایی می‌روند که در صنعت کفش‌سازی فعالیتی نمی‌کنند. آدیداس در جدیدترین همکاری تجاری‌اش به‌سراغ یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی کفش‌سازی با نام آل‌بردز (Allbirds) رفته است که کفش‌های مقاوم تولید می‌کند. این دو شرکت در تلاشی مشترک قصد دارند کفش ورزشی باکیفیتی بسازند که دوستدار محیط‌زیست باشد و بتواند به‌نوبه‌ی خود بر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای اثر بگذارد.

طبق این همکاری تجاری، قرار است از ابزارهای ویژه‌ی آل‌بردز درزمینه‌ی ارزیابی چرخه‌ی زندگی محصولات و دانش متخصصان آدیداس استفاده شود تا این دو برند بتوانند کفش جدیدی بسازند؛ کفشی ورزشی که در عین باکیفیت‌بودن، بتواند میزان تولید کربن‌‌دی‌اکسید را کاهش دهد. اعمال تغییراتی خاص روی زنجیره‌ی تأمین، از مواد اولیه‌ی کفش گرفته تا کارخانه‌ها می‌تواند درنهایت به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای بینجامد. درواقع، آدیداس و آل‌بردز قصد دارند تاحدممکن به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر روی بیاورند.

طبق گفته‌های آدیداس، میزان ردپای کربن (Carbon Footprint) یک جفت کفش ورزشی ساخته‌شده از مواد مصنوعی در بین ۱۱/۳ تا ۱۶/۷ کیلوگرم کربن‌دی‌اکسید است. بررسی‌ها نشان می‌دهد کفش‌های ساخته‌شده از چرم ردپای کربن بیشتری دارند و این موضوع بسیار نگران‌کننده است. آل‌بردز می‌گوید معمولا تولید هر جفت از کفش‌هایش تقریبا باعث تولید ۷/۶ کیلوگرم کربن‌دی‌اکسید می‌شود. آل‌بردز و آدیداس در همکاری نزدیک با یکدیگر امیدوار هستند بتوانند کفشی با کارایی خیره‌کننده تولید کنند که روند تولید آن نهایتا دو تا سه کیلوگرم کربن‌دی‌اکسید وارد هوا کند. این دو شرکت همچنین از برنامه‌ای جاه‌طلبانه سخن‌ به‌میان آورده‌اند؛ برنامه‌ای که ازطریق آن قصد دارند سرانجام کفشی تولید کنند که میزان ردپای کربن آن صفر شود. 

آدیداس پیش‌تر درزمینه‌ی تولید کفش‌هایی تلاش کرده است که ضرری برای محیط‌زیست ندارند. سال گذشته، شاهد معرفی کفش آدیداس با نام Futurecraft Loop بودیم. این کفش که به‌طورویژه برای دویدن ساخته شده بود، از ۱۰۰ درصد مواد اولیه‌ی بازیافت‌شدنی استفاده می‌کرد. به‌علاوه در سال ۲۰۱۶، آدیداس کفشی با نام UltraBoost تولید کرد که از پسماندهای پلاستیکیِ برداشته‌شده از اقیانوس ساخته شده بود. آدیداس زیرمجموعه‌ای با عنوان Yeezy دارد و این برند نیز از مدتی پیش کار روی نوعی کفش کلاگ را آغاز کرده که کاملا از علف‌های دریایی ساخته شده است. آدیداس پیش‌تر در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است قصد دارد تا سال ۲۰۲۴، تنها از مواد بازیافتی برای ساخت کفش‌هایش بهره بگیرد. 

برند آل‌بردز به‌طورکلی با هدف تولید محصولاتی تأسیس شده که دوست‌دار محیط‌زیست هستند و تمامی محصولاتش در همین زمینه تولید می‌شوند. این شرکت برای تولید کفش‌هایش به‌جای استفاده از چرم یا پلی‌اورتان، از موادی جایگزین نظیر پشم و پسماندهای نیشکر بهره می‌ببرد. نخستین کفش مخصوص دویدن این شرکت که با نام Tree Dasher شناخته می‌شود، اواخر ماه گذشته‌ی میلادی به بازار عرضه شد و کارشناسان زیادی از آن تمجید کردند. طبق گفته‌ی کارشناسان، کفش Tree Dasher نه‌تنها کارایی بسیار زیادی دارد؛ بلکه شدیدا دوستدار محیط‌زیست است. آل‌بردز برای ساخت کفیِ این کفش از نیشکر و برای ساخت بخش بالایی آن از فیبر اکالیپتوس استفاده کرده است.

دیدن تلاش شرکت‌های تولیدکننده‌ی کفش‌های ورزشی برای ساخت محصولاتی دوستدار محیط‌زیست بسیار دل‌گرم‌کننده است. نایکی به‌تازگی سری جدید کفش‌های خود را با نام خانواده‌ی Space Hippie رونمایی کرده است که به‌طورعمده از ضایعات بطری‌های پلاستیکی و تی‌شرت‌ها و نخ‌های تابیده‌شده ساخته شده‌اند. امیدواریم آدیداس و آل‌بردز برای دستیابی به هدف نهایی‌شان موفق شوند و سرانجام بتوانند کفشی بسازند که میزان ردپای کربن آن صفر باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا