کسب و کار

آشنایی با انواع PLC و نمایشگرHMI

در این مبحث قصد داریم با انواع PLC و کاربرد آن در صنعت آشنا شویم. ابتدا باید دقیق بدانیم منظور از پی ال سی چیست؟ پی ال سی یک سیستم کنترلی و اجرایی برنامه است در واقع کامپیوتر کوچکی که توانایی پردازش ورودی هایی که به آن داده می شود، بررسی و کنترل آن ها توسط برنامه و در نهایت سیگنال خروجی که طبق برنامه به ما تحویل می دهد می باشد. پی ال سی ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند که  نحوه کاربرد و استفاده هر کدام متفاوت است. اگر چه هدف تمام PLC ها کنترل و اجرای یک سیستم است ولی تفاوت آن ها از نظر برند تولید کننده، نوع پردازشگر(CPU) تعداد و نوع کارت های ورودی(input)و کارت های خروجی(output)، ولتاژ تغذیه و سایر مشخصات را باید در نظر گرفت. در این مطلب به طور کامل راجب آن ها صحبت خواهیم کرد. و همچنین شما را با فروشگاه برق آرک مرکز خرید انواع پی ال سی و نمایشگر HMI آشنا میکنیم.

نحوه انتخاب و خرید پی ال سی(plc)

باید بدانیم هر گاه قصد انتخاب و خرید پی ال سی را برای کنترل و اجرای پروژه خود داریم، تمام مشخصات یک plc بسته به نوع پروژه و خروجی که از پی ال سی انتظار داریم، متفاوت است. در یک پروژه شاید یک پی ال سی ارزان قیمت با تعداد ورودی خروجی های محدود و سرعت پردازش پایینتر کافی باشد ولی در یک پروژه که سیستم فرایند تولید خطی را در دست داریم، باید از یک PLC با امکانات بیشتر استفاده نماییم.

اجزای تشکیل دهنده PLC) سخت افزار(

یک پی ال سی کامل از نظر سخت افزاری به چند تجهیز تقسیم می شود. اجزای تشکیل دهنده PLC عبارتند از: رک، منبع تغذیه،CPU  یا پردازشگر، کارت ورودی، کارت خروجی، مموری کارت، کابل شبکه و سایر لوازم جانبی مثل کامپیوتر جهت برنامه نویسی و .. نیاز است. وظیفه هر کدام از این اجزا را در ادامه شرح می دهیم.

کاربرد پردازشگر CPU

در واقع بخش CPU پی ال سی به عنوان مغز آن عمل می کند و وظیفه اجرای دستورات برنامه، شناسایی و بررسی تعداد و نوع ورودی ها و در نهایت اجرای دستور برنامه و کنترل آن در خروجی می باشد. CPU یک سیستم PLC به دو دسته تک بیتی و کلمه ای تقسیم می شود که در نوع تک بیتی برای استفاده در سیستم هایی که ساده تر هستند و حجم برنامه کمی را قرار است اجرا کنند. نوع کلمه ای جهت اجرای دستورات منطقی پیچیده تر و حجم برنامه بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع PLC و نمایشگرHMI

PLC وکون (Wecon) مدل LX2E-0806MT-A2

کشور سازنده این مدل از PLC ها، کشور چین می باشد. دارای ۸ عدد ورودی دیجیتال و ۶ عدد خروجی دیجیتال، نوع خروجی آنها از نوع رله ای است، دارای ۲ عدد شمارنده پالس بوده و فاقد خروجی پالس است. ظرفیت حافظه آنها ۱۶K با ولتاژ ورودی ۱۰۰ الی ۲۴۰ ولت بوده، قابلیت نصب ماژول را نداشته و دارای یک عدد پورت Mini USB می باشد. کاربرد PLC وکون در مواردی همچون صنایع نفت، متالوژی، شیمی و همچنین در ماشین ابزار نیز می باشد.

PLC اشنایدر (Schneider) مدل TM200CE24R

این نوع از PLC اشنایدر که کشور سازنده آن فرانسه می باشد، دارای ۱۴ عدد ورودی دیجیتال و ۱۰ عدد خروجی دیجیتال می باشد. نوع خروجی این مدل از نوع رله ای و دارای ۲ عدد شمارنده پالس بوده و البته فاقد خروجی پالس می باشد. قابلیت نصب ماژول داشته و دارای ولتاژ کاری ۱۰۰ الی ۲۴۰ ولت بوده همچنین ظرفیت حافظه آن ۳۲GB با کارت حافظه SD می باشد.

PLC ایدک (Idec) مدل FC4A-C24R2

این مدل PLC ساخت کشور تایوان بوده و تعداد ورودی دیجیتال ۱۴ عدد بوده و تعداد خروجی دیجیتال آنها ۱۰ عدد می باشد. نوع خروجی آنها از نوع رله ای و حداکثر تعداد ورودی و خروجی آنها ۸۸ عدد می باشد. ولتاژ ورودی در این مدل از PLC ایدک، ۱۰۰ تا ۲۴۰ ولت بوده و همچنین قابلیت نصب ماژول را نیز دارد. درجه حفاظت IP آن ۲۰ بوده و ظرفیت حافظه آن ۲۷K می باشد.

PLC زیمنس (Siemens) مدل S7-200

این مدل PLC ساخت کشور آلمان بوده و دارای سیستم مانیتورینگ TD می باشد، همچنین دارای تعداد ۶ الی ۲۴ خروجی و ورودی onboard بوده همچنین دارای قابلیت امکانات ارتباطی PPI و CP می باشد. این نوع در مدل هال ۲۲۴-۲۲۲-XP و در چندین مدل دیگر قرار دارد کاربرد آنها در مواردی مانند صنایع غذایی، پلاستیک سازی، خودروسازی، شیمیایی، خدمات ساختمانی بوده و در بسیاری از موارد دیگر نیز کاربرد دارد.

نمایشگر اچ ام آی HMI چیست؟

نمایشگر اچ ام آی یک پنل نمایشی جهت مشاهده روند اجرایی اتوماسیون و همچنین تنظیم کردن پارامتر های سیستم می باشد که در بسیاری از کارخانه ها و در خطوط تولید اتوماسیون صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه HMI دارای یک پورت USB بوده و قابلیت اتصال به PLC را دارند. HMI بسته به نوع مصرف در انواع مختلفی طراحی و تولید می شود. در ورژن جدید آن ها قابلیت های زیادی مثل قابلیت صفحه نمایش لمسی یا تاچ پنل بودن، سرعت بالا در پردازش سیستم، گرافیک تصویر بالا و … اضافه شده است. در ادامه قصد داریم چند نمونه از اچ ام آی HMI پر کاربرد از برند های مختلف معرفی کنیم و مشخصات فنی آن ها را بررسی نماییم.

HMI زیمنس (Siemens) مدل KTP900 Basic color DP

این مدل از HMI دارای صفحه نمایش LCD و TFT ، دارای پورت USB بوده و قابلیت اتصال به تمامی PLC های زیمنس را دارد. همچنین قابل برنامه ریزی با نرم افزار WinCC Basic V13 ، شبیه سازی به روش سیمولار، دارای قابلیت نمایش به صورت نمودار و منحنی، دارای قابلیت نمایش انیمیشن و کارکرد به دو صورت لمسی و کلیدی از دیگر ویژگی های این مدل از HMI می باشد.

HMI دلتا (Delta) مدل DOP-107EV

HMI مدل DOP-107EV که ساخت کشور چین بوده، دارای صفحه نمایش ۷ اینچی و پورت های USB و اترنت می باشد. این مدل قابلیت اتصال حافظه خارجی را ندارد، دارای رم ۲۵۶MB، نمایشگر LED، حافظه داخلی ۲۵۶MB و درجه حفاظت IP آن ۶۵ می باشد. ولتاژ تغذیه ورودی آن از نوع DC بوده و ۲۴VDC و دارای پردازنده مرکزی ۸۰۰MHz می باشد.

HMI کینکو (Kinco) مدل MT4230T

این مدل از HMI دارای صفحه نمایش ۴ اینچی نوع TFT و دارای دو نوع حافظ ۱۲۸M فلش و ۶۴M کارت SD می باشد. تغذیه ورودی آن ۱۲ تا ۲۸ ولت DC بوده و دارای پردازنده ۳۲BT و ۴۰۰MHz است. فاقد پورت اترنت با درجه حفاظت IP65 بوده و رنج دمای کارکرد آن ۲۰ الی ۵۵ درجه سانتی گراد و همچنین رنج رطوبت کارکرد آن ۱۰-۹۰% می باشد. قابلیت انتخاب چندین زبان مختلف از جمله چینی، کره ای، انگلیسی و غیره را دارد.

HMI اشنایدر (Schneider) مدل GXU3500

دارای صحفه نمایش ۷ اینچی و همچنین پیکسل سایز ۴۸۰ در۸۰۰، دو نوع صفحه نمایش TFT و LCD، مقدار ولتاژ تغذیه آن ۲۴ ولت نوع DC بوده و دارای درجه حفاظت IP65 می باشد. این مدل از HMI فاقد پورت اترنت بوده ولی  دارای پورت USB است، همچنین این مدل دارای پورت COM1 RS422/RS485 می باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا