اقتصادی

آلت کوین چیست؟ معرفی بهترین جایگزین های بیت کوین

آلت کوین ها تمام رمزارزهای بازار به جز بیت کوین هستند. این مفهوم پیچیده‌ای نیست و فقط برای دسته‌بندی ارزهای دیجیتال نوین کاربرد دارد.

به گزارش روند بازار، آلت کوین عبارتی است که احتمالا تا امروز به دفعات در ارتباط با ارزهای دیجیتال شنیده‌اید. بسیاری سودآوری آلت کوین‌ها را بهتر از بیت کوین می‌دانند. اما منظور از آن چیست؟

بیت کوین در سال ۲۰۰۸ متولد و یک سال بعد راه‌اندازی شد. تا قبل از آن نیز تلاش‌هایی برای خلق یک سیستم پولی دیجیتال انجام شده بود، اما هیچ کدام نتوانست به موفقیت دست پیدا کند. بیت کوین به جرات موفق‌ترین پروژه برای دیجیتالی کردن پول تا آن زمان به شمار می‌رفت. از آن جایی که سیستم این ارز دیجیتال شدیدا با فنون رمزنگاری گره خورده است، رمزارز خطاب می‌شود. پس در نظر داشته باشید رمزارز، نوعی ارز دیجیتال به شمار می‌رود.

البته بیت کوین بدون ایراد نبود و به قابلیت‌های بیشتری نیاز داشت. به همین دلیل رفته رفته رمزارزهای جدید با الهام‌گیری از آن ظهور کردند. آن‌ها تلاش کردند محدودیت‌ها و مشکلات نخستین رمزارز دنیا را برطرف کرده و یک سری امکانات بیشتر در مقایسه با آن ارائه کنند. آلت کوین‌ها به عنوان جایگزین (Alternative) برای نخستین رمز ارز دنیا معرفی شدند. در دنیای ارزهای دیجیتال کنونی، بیت کوین در یک سمت و تمام آلت کوین‌ها در سمتی دیگر قرار می‌گیرند. وب‌سایت coinmarketcap.com به عنوان مهمترین مرجع نمایش قیمت رمزارزها، نزدیک به ۵ هزار AltCoin فهرست کرده، اما تعداد واقعی بسیار از این عدد بیشتر است.

منظور از آلت (Alt)، جایگزین (Alternative) است. آلت کوین‌ ها رمزارزهای جایگزین به شمار می‌روند. آن‌ها آمده‌اند تا جایگزین بیت کوین شوند. شاید در ابتدا با توجه به قدرت نخستین رمزارز دنیا، کنار زدن آن امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسید، اما امروز می‌بینیم سهم BitCoin از بازار ارز دیجیتال روز به روز در حال کاهش است. در این مطلب قصد داریم علاوه بر آشنایی با مفهوم آلت کوین، بهترین رمزارزهای جایگزین بیت کوین را نیز بشناسیم.

آلت کوین چیست؟

همانطور که گفتیم AltCoin مخفف Alternative Coin است. به زبان خیلی ساده، آلت کوین‌ها تمام رمزارزهای بازار به جز بیت کوین هستند. این مفهوم پیچیده‌ای نیست و فقط برای دسته‌بندی ارزهای دیجیتال نوین کاربرد دارد. بیت کوین اولین گزینه بود و زمینه را برای ظهور سیستم‌های پولی مبتنی بر فناوری بلاک‌چین بیشتر فراهم کرد. از طرفی هنوز، با وجود ظهور چند ده هزار ارز دیجیتال جدید، هنوز نزدیکی به نیمی از بازار ارز دیجیتال (از نظر ارزش کل) در اختیار آن است. پس طبیعی است بیت کوین را در یک طرف و بقیه رمزارزها را در طرفی دیگر قرار بدهیم.

بیت کوین پروژه‌ای فوق‌العاده بود و انتظارات ما از یک سیستم پولی سریع و امن را برآورده کرد. با این حال نمی‌توان از کاستی‌ها و مشکلاتش چشم‌پوشی کرد. آلت کوین‌ها خلق شدند تا این ایرادها را برطرف کرده و یک سری قابلیت‌های اضافی نیز ارائه کنند. در عمل، تمام آن‌ها حداقل یکی از ویژگی‌های تکنولوژی مورد استفاده در بیت کوین را حتی با سفارشی‌سازی و بهبود در مقایسه با قبل، به ارث برده‌اند؛ در برخی پروژه‌ها از الگوریتم اجماع متفاوتی استفاده می‌شود. تعدادی دیگر روی مقیاس‌پذیری و افزایش تعداد تراکنش قابل پردازش در هر ثانیه تمرکز داشته‌اند.

وقتی نخستین رمزارز دنیا متولد شد، ما را با فناوری خارق‌العاده‌ای به نام بلاک‌چین آشنا کرد. اکنون به طور گسترده در صنایع مختلف شاهد استفاده از این تکنولوژی هستیم. برخلاف بیت کوین، سیستم تمام آلت کوین‌ها منحصر به یک سیستم پولی نیست و برخی از آن‌ها کاربردهایی ورای انتقال پول دارند. به عنوان بهترین مثال باید به اتریوم اشاره کرد. این اکوسیستم بلاک‌چینی عظیم، برای ساخت و اجرای اپلیکیشن غیر متمرکز و قرارداد هوشمند کاربرد دارد. حال یک رمزارز اختصاصی با نام اتر نیز برایش در نظر گرفته شده است.

آلت کوین‌های زیادی تا امروز متولد شده‌اند. برخی نظیر اتریوم، لایت کوین و ریپل در صدر جدول قرار داشته و هنوز قدرتشان را حفظ کرده‌اند. تعدادی از آن‌ها، با وجود محبوبیت در یک بازه زمانی، امروز کاملا محو شده یا به قعر جدول سقوط کرده‌اند. یک سری آلت کوین‌های دیگر نیز با وجود تولد طی سال‌های اخیر و داشتن عمر کوتاه، خیلی سریع توانستند به رتبه‌های خوبی در بازار دست پیدا کنند؛ بازار آلت کوین‌ها دستخوش تغییر و تحولات زیادی قرار گرفته و این مسیر پرپیچ و خم هنوز ادامه دارد.

بهترین و محبوب‌ترین آلت کوین‌های بازار ارز دیجیتال

قرارگیری بیت کوین در یک سمت و آلت کوین‌ها در طرفی دیگر به معنی ضعیف بودن آن‌ها نیست. برخی از آن‌ها جوامع بزرگی تشکیل داده و سرمایه کل بازارشان بسیار بالا است. بیت کوین در ابتدا به عنوان راهکاری برای انتقال سریع ارزش خلق شد، اما امروز از هدف اولیه‌اش دور شده و بیشتر شبیه طلا، شکل وسیله‌ای به منظور ذخیره ارزش به خود گرفته است. از سرعت پایین پردازش تراکنش‌ها و کارمزد بالا در آن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. به همین امروز حتی برای کاربردهایی نظیر انتقال پول نیز برخی آلت کوین‌ها گزینه بسیار بهتری محسوب می‌شوند.

آلت کوین‌‌هایی نظیر اتریوم، ریپل، پولکادات و ترون صرفا یک رمزارز نبوده و در اصل، پلتفرمی کاربردی شامل یک ارز دیجیتال اختصاصی به شمار می‌روند. آن‌ها علاوه بر داشتن اکوسیستمی بزرگ و کاربردی، سرعت پردازش تراکنش بالاتری دارند و در عین حال کارمزدهای پایین‌تری نیز دریافت می‌کنند. به همین دلیل روز به روز از محبوبیت بیت کوین کاسته و به آن‌ها اضافه می‌شود.

اتریوم سقف‌شکنی می‌کند

اتریوم (اتر – ETH)

اتریوم یک اکوسیستم عظیم برای ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز و همچنین سازمان‌های مستقل غیر متمرکز با استفاده از قرارداد هوشمند است. قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت مفهوم کاملا تازه‌ای نیست و ظهور اولین نسل آن به دهه ۱۹۹۰ برمی‌گردد، اما اتریوم امکان ساخت و اجرای آن‌ها را به ساده‌ترین شکل ممکن برای عموم کاربران فراهم کرد. به همین دلیل کاربردش شدیدا افزایش یافت. به جرات می‌توان گفت یکی از دلایل موفقیت بی‌نظیر اتریوم در مقایسه با سایر آلت کوین‌ها تمرکز روی مبحث قراردادهای هوشمند است. پلتفرم‌های مختلفی امروز امکان ساخت و اجرای اسمارت کانترکت‌ها را میسر می‌کنند، اما در این زمینه اتریوم بزرگترین محسوب می‌شود.

یک اسمارت کانترکت، قرارداد و پروتکلی بین دو یا چند طرف، همراه شروطی از پیش تعیین شده است. اگر شرط‌های ذکر شده در قرارداد هوشمند برآورده شوند، یک سری اعمال به صورت خودکار انجام خواهند شد. اسمارت کانترکت‌ها به ما اجازه می‌دهند پروتکل‌های تراستلس ایجاد کنیم. با استفاده از آن‌ها طرف‌های یک قرارداد می‌توانند از طریق بلاک چین، بدون نیاز به شناخت هم و داشتن اعتماد به یکدیگر، تعهداتی را انجام دهند. تصور کنید. قصد فروش یک خانه را دارید. وقتی مبلغی مشخص به یک اسمارت کانترکت ارسال شود، مالکیت خانه به طور خودکار به اسم فرد ثبت می‌شود و نتیجه برای ارسال‌کننده فرستاده خواهد شد. اگر مبلغ نادرست باشد، این کار انجام نخواهد شد.

اتریوم به عنوان برترین آلت کوین بازار دارای یک رمز ارز اختصاصی به نام اتر است. اتر کاربردهای فراوانی در این اکوسیستم نظیر پرداخت کارمزد ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند دارد. قیمت آن طی یک سال از ۲۲۰ دلار به ۳۵۰۰ دلار رسید و رشدی بالای ده برابری را تجربه کرد. برخی عقیده دارند این رشد باز هم ادامه پیدا خواهد کرد.

خبر خوب برای دارندگان XRP / پیش‌بینی ریپل ۱/۵ دلاری!

ریپل (ایکس آر پی – XRP)

ریپل در اولین سال‌های ظهور مفهوم رمز ارز متولد شد و از آن زمان تاکنون همیشه جزو برترین‌ها بوده است. استفاده شدن توسط موسسات بانکی و مالی برای تسویه معاملات سریع‌تر و مطمئن‌تر چشم‌انداز این پلتفرم بزرگ محسوب می‌شود. به لطف بهره گرفتن از ریپل به عنوان یکی از بهترین آلت کوین‌ها تبادلات مالی بین‌المللی به جای چند روز (به واسطه سیستم‌های بانکی عادی)، تنها چند ثانیه زمان خواهد برد. گفتنی است برخلاف بیشتر سیستم‌های رمزارزی دنیا، ریپل از فناوری بلاک‌چین استفاده نمی‌کند.

XRP توکن مورد استفاده به منظور نمایش انتقال ارزش در شبکه Ripple است. اصلی‌ترین هدف از توسعه این ارز دیجیتال، ایفای نقش واسطه برای سایر صرافی‌ها (صرافی‌های ارز دیجیتال و همچنین فیات) به شمار می‌رود. اگرچه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا علیه شرکت ریپل لبز شکایتی تنظیم و ضربه‌ای سنگین به آن وارد کرد، اما همچنان بسیاری نسبت به آینده آن امیدوار هستند. از پیروزی شرکت ریپل لبز در جلسات دادگاه قبلی نباید غافل شد.

هشدار برای معامله گران رمزارزها

لایت کوین (ال تی سی – LTC)

لایت کوین یک فورک (انشعاب) از بیت کوین محسوب می‌شود. برخی بیت کوین را به طلای دیجیتال تشبیه می‌کنند. در این دیدگاه، لایت کوین دقیقا نقره دیجیتال است! هدف از توسعه آن، ساده کردن فرآیند استخراج در کنار بالا بردن سرعت پردازش تراکنش‌ها بود. ماین کردن این آلت کوین برخلاف بیت کوین قدرت پردازشی و برق زیادی مصرف نمی‌کند. همچنین تراکنش‌ها نیز چهار برابر سریعتر تایید می‌شوند.

برای هر دو رمز ارز نام برده محدودیتی به منظور عرضه وجود دارد، اما این تعداد متفاوت است؛ در نهایت، فقط ۲۱ میلیون واحد بیت کوین و ۸۴ میلیون واحد لایت کوین در شبکه این دو رمز ارز عرضه خواهد شد.

سیگنال مثبت برای دوج کوین

دوج کوین (دوج – Doge)

دوج کوین به عنوان یک شوخی با رمزارزها متولد شد، اما اکنون می‌بینیم شوخی شوخی به چهارمین رمزارز بازار از نظر مارکت کپ (سرمایه کل) تبدیل شده است! بیلی مارکوس و جکسون پالمر تصور کردند این مبحث، بیش از اندازه جدی گرفته شده و رمزارزها باید (صرفا) جنبه تفریح داشته باشند! به عقیده آن‌ها، نباید به ارزهای رمزنگاری شده به چشم پول نگاه کرد. با در نظر گرفتن این دیدگاه، آن‌ها کوین دیجیتالی خود یعنی دوج کوین را خلق کردند.

علت موفقیت دوج کوین و تبدیل شدن آن به یکی از بهترین آلت کوین‌های تاریخ با وجود نداشتن تکنولوژی، بستر و کاربردی خاص، داشتن یک جامعه کاربری قوی و فعال بوده است. دوج کوین دارای جامعه بزرگی است و از ظرفیتش برای پشتیبانی از اهداف خوب و خیرخواهانه در سراسر دنیا بهره می‌برد. هر از چند گاه در این جامعه شاهد راه‌اندازی کمپین‌هایی به منظور حمایت از افراد و گروه‌های نیازمند در سراسر دنیا هستیم.

اما اصلی‌ترین دلیل جهش قیمت آن طی ماه‌های اخیر، حمایت مستمر و پیگیر ایلان ماسک، دومین فرد ثروتمند دنیا، از آن بوده است. با در نظر گرفتن تکنولوژی پشت این رمزارز حقیقتا باید گفت دوج کوین چیز خاصی برای عرضه ندارد و پشتیبانی ایلان ماسک به نظر صرفا جنبه مالی دارد!

تحلیلی درباره آینده ترون؛ ترون بخریم یا نخریم؟

ترون (تی آر ایکس – TRX)

ترون پلتفرمی است که با هدف کوتاه کردن دست واسطه‌ها و اتصال تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انواع محتوا متولد شد. فراهم کردن یک سیستم سرگرمی محتوای دیجیتال جهانی و رایگان با فناوری ذخیره‌سازی توزیع شده یکی دیگ از اهداف آن به شمار می‌رود. به لطف شبکه Tron اشتراک‌گذاری محتوای دیجیتال ساده و ارزان می‌شود. ترون، نسل بعدی شبکه‌های اجتماعی و حتی به عقیده برخی، نسل بعدی وب است!

شبیه اتریوم این شبکه بزرگ نیز دارای یک رمز ارز اختصاصی است که جزو بهترین آلت کوین ها به شمار می‌رود. این ارز دیجیتال ترونیکس نام دارد و نماد آن TRX است. اگرچه امکان استخراج ترون (ترونیکس) وجود ندارد، اما می‌توان به وسیله استیک کردن آن، تعداد بیشتری از همین رمزارز به دست آورد.

صرافی های بایننس و کوینکس و خطر بزرگی که در کمین کاربران ایرانی است

بایننس کوین (بی ان بی – BNB)

بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا است. اگرچه این اکسچنج در ۲۰۱۷ و سال‌ها بعد از رقبای قدرتمندی نظیر کوین بیس متولد شد، اما خیلی سریع پله‌های پیشرفت را طی کرد و در صدر ایستاد. اکنون بخش قابل توجهی از معاملات روزانه در بازار ارز دیجیتال بر بستر صرافی نام برده انجام می‌شود. بایننس امروز دیگر فقط یک صرافی نیست و اکوسیستمی متشکل از پلتفرم‌های متعدد محسوب می‌شود. بایننس دارای یک رمزارز اختصاصی است.

این صرافی به طور عادی کارمزد بسیار کمی از هر تراکنش دریافت می‌کند (۰٫۱ درصد). حال اگر برای تبادلات مالی خود از بایننس کوین استفاده کنید، این میزان نصف خواهد شد. از نظر مارکت کپ، رمزارز بی ان بی در رتبه سوم قرار دارد و بسیاری به افزایش قیمت شدید آن در آینده‌ای نه چندان دور امیدوارند. میزان رشد آن به رشد صرافی بایننس وابسته است.

دارندگان ارز دیجیتال کاردانو بخوانند / «هنوز اول راه است»

کاردانو (ادا – ADA)

کاردانو بزرگترین پلتفرم مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام (PoS) است. بسیاری آن را از نظر تکنولوژی چند سر و گردن بالاتر از اتریوم تصور می‌کنند. در Cardano برخی محدودیت‌ها و مشکلات مهم بیت کوین و اتریوم به عنوان نسل اول و دوم کوین‌های دیجیتال نوین برطرف شده‌اند، به همین دلیل بسیاری کاردانو را نسل سوم ارز دیجیتال و قرارداد هوشمند خطاب می‌کنند. رمزارز اختصاصی آن با نماد ADA از نظر مارکت کپ جزو ده مورد برتر است.

منبع: تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا