اجتماعی

آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳

آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی عبارت‌اند از: نپال، عراق، قرقیزستان، عمان، بحرین، هندوستان و تاجیکستان.

به گزارش روند بازار به نقل از ایمنا، این روزها آلودگی محیط زیست به یک معضل جهانی تبدیل شده و هر بخش از کره زمین در حال مبارزه با نوعی از آلودگی است. منابع اصلی آلودگی هوا، احتراق سوخت‌های فسیلی است و از این رو، تمام وسایل نقلیه که این نوع سوخت را مصرف می‌کنند، نظیر اتوبوس‌، خودرو، هواپیما، قطار، کشتی و حتی نیروگاه‌ها، بیشترین نقش را در آلودگی هوا دارند. حال برای اینکه مشخص شود کدام کشورها آلوده‌ترین کشورهای جهان‌اند، باید منابع معتبر و مستند و در دسترس بررسی شود. بنابراین در این گزارش از داده‌های کیفیت هوای دقیق (IQAir’s detailed air quality data) استفاده شده است، که میانگین سالانه غلظت ذرات معلق PM ۲.۵ را در هر کشور بر حسب میکروگرم بر مترمکعب نشان می‌دهد. همچنین توجه به این نکته مهم است که بعضی از کشورها که کمترین میزان آلودگی را دارند، مسئول تأثیرات زیان‌بار کیفیت هوا بر سایر نقاط دنیا هستند.

آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی

نپال با ۴۶ میکروگرم بر مترمکعب، رتبه دهم آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. این کشور آسیای جنوبی بین هند و چین، دو غول اقتصادی و دو عامل اصلی آلودگی هوا در جهان قرار دارد. علت‌های دیگر که در آلودگی هوای نپال نقش دارند، شامل نبودن مقررات عملیاتی در کارخانه‌ها و کارگاه‌های ساختمانی، سوزاندن باز و همچنین سوخت‌های مورد استفاده در بسیاری از وسایل نقلیه است. یکی دیگر از عوامل مؤثر در آلودگی هوای این کشور، زلزله فاجعه‌بار ۷.۸ ریشتری است که در سال ۲۰۱۵ رخ داد. بسیاری از مناطق تاریخی و اقامتگاه‌های پایتخت نپال در اثر این زمین‌لرزه با خاک یکسان شد و آلودگی‌های ناشی از گردوغبار شدت گرفت، که بیشتر آن‌ها به دلیل پاکسازی بی‌کیفیت تا به امروز باقی مانده است.

عراق

بر اساس گزارش سایت IQAir.com، عراق با ۴۹.۷ میکروگرم در مترمکعب در جایگاه نهم آلوده‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. بر اساس یک مطالعه آنلاین، کیفیت بد هوا در عراق ناشی از تردد وسایل نقلیه، جنگ، استفاده از ژنراتورها برای تولید برق به دلیل زیرساخت‌های ضعیف الکتریکی و آتش‌سوزی در پالایشگاه‌های نفت و گاز است. همچنین زیرساخت‌های آسیب‌دیده به دلیل جنگ‌ها و درگیری‌های گذشته نیز یکی از عوامل آلودگی هوا در عراق محسوب می‌شود. از سال ۲۰۱۷، عراق یکی از سه کشور جهان بود که در آن از بنزین دارای سرب برای خودروها استفاده می‌شد. آتش‌سوزی در کارخانه دولتی گوگرد «المشرق» در ژوئن ۲۰۰۳ که به مدت سه هفته ادامه داشت نیز باعث ایجاد بزرگ‌ترین انتشار گاز دی‌اکسید گوگرد توسط انسان در این کشور شد.

بحرین

بحرین یکی از کشورهای خاورمیانه است که میانگین سالانه غلظت ذرات معلق آن ۴۹.۸ میکروگرم بر مترمکعب است. طبق گزارش IQAir.com، بیشتر آلاینده‌های این کشور از طوفان‌های شن، انتشار گازهای گلخانه‌ای صنعتی، استفاده از وسایل نقلیه شخصی و تولید کود ناشی می‌شود. به گفته سازمان ملل، صنعتی شدن همراه با افزایش جمعیت، مشکلات زیست‌محیطی بزرگی را برای بحرین به همراه داشت، که بعضی از آن‌ها شامل کمبود آب، بیابان‌زایی، آلودگی جوی، شهرنشینی و تغییر سطح آب است. از منابع اصلی آلودگی هوا در بحرین می‌توان به پالایشگاه‌های نفت، خودروها، کارخانه‌های ذوب آلومینیوم و ایستگاه‌های تولید برق اشاره کرد.

قرقیزستان

قرقیزستان با مسائل زیست‌محیطی مختلف مانند آلودگی آب و هوا، تخریب لایه اُزن، بیابان‌زایی، تغییرات آب‌وهوایی و از دست دادن تنوع زیستی مواجه است. این کشور آسیای مرکزی با میانگین سالانه غلظت ۵۰.۸ میکروگرم در مترمکعب، در فهرست ۱۰ کشور آلوده جهان در سال ۲۰۲۳ قرار دارد. برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل، استفاده از زغال‌سنگ برای ایجاد گرما در خانه‌ها، نیروگاه‌های حرارتی، زباله شهری و تردد وسایل نقلیه را به‌عنوان منابع اصلی آلودگی هوا در این کشور ذکر کرده است. همچنین ۹۲ پایگاه معدنی که حاوی ۲۵۰ میلیون مترمکعب زباله سمی و رادیواکتیو است، در قرقیزستان قرار دارد. علاوه بر این، قرقیزستان تا کنون در معرض بیش از ۲۰ خطر طبیعی از جمله زلزله، رانش زمین، ریزش بهمن، سیل، گل‌ولای و رانش سنگ قرار گرفته، که سلامت افراد را به خطر انداخته و خسارت مالی به بار آورده است.

عمان

عمان با میانگین غلظت سالانه ۵۳.۹ میکروگرم بر مترمکعب، در میان آلوده‌ترین کشورهای جهان، جایگاه هفتم را دارد. مانند بحرین، طوفان‌های گردوغبار یکی از منابع مهم آلودگی طبیعی هوای در این کشور است. تولید نفت خام و انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از وسایل نقلیه از عوامل اصلی کیفیت پایین هوا در عمان محسوب می‌شود.

هند

هند با میانگین غلظت سالانه ۵۸.۱ میکروگرم در مترمکعب در جایگاه پنجم آلوده‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. آلودگی هوا در هند یک مشکل جدی زیست محیطی است. در سال ۲۰۱۹، ۲۱ شهر از ۳۰ شهر آلوده جهان، در این کشور قرار داشت. همچنین حداقل ۱۴۰ میلیون نفر در هند، هوایی را تنفس می‌کنند که میزان آلودگی آن بیش از حد مجاز سازمان بهداشت جهانی است. ۵۱ درصد آلودگی هوا در این کشور از آلودگی‌های صنعتی، ۲۷ درصد از وسایل نقلیه، ۱۷ درصد از سوزاندن محصولات کشاورزی و پنج درصد از سایر منابع ناشی می‌شود. موضوع قابل‌توجه اینکه آلودگی هوا در هندوستان سالانه منجر به مرگ زودرس دو میلیون تَن می‌شود. سوزاندن محصولات کشاورزی باقی‌مانده در کشتزارها در فصل‌های پاییز و بهار، منبع اصلی ایجاد دود و آلودگی ذرات معلق در هندوستان است. همچنین این کشور، عنوان سومین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای را پس از چین و آمریکا به خود اختصاص داده است.

تاجیکستان

مردم تاجیکستان با افزایش غلظت مواد شیمیایی کشاورزی در خاک و آب‌های زیرزمینی، مدیریت ضعیف منابع آب و فرسایش خاک مواجه هستند؛ و علاوه بر این، با زباله‌های صنعتی تصفیه‌نشده و آلودگی آب در حوزه دریای آرال دست‌به‌گریبان هستند. همچنین آلودگی هوای ناشی از صنایع و وسایل نقلیه موتوری باعث شده است تا تاجیکستان در میان کشورهای جهان، رتبه ۱۳۳ را در انتشار گازهای گلخانه‌ای از آن خود کند. افزون بر این، گردوغبار و ماسه‌های بیابان‌های ازبکستان و ترکمنستان نیز باعث آلودگی هوا در جنوب غربی این کشور می‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا