سیاسی

ارائه تضمین به ایران روی میز است

مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره روند مذاکرات برجامی گفت: پیشرفت هایی حاصل شده است، اما همه مسائل دیگر از جمله ارائه تضمین به ایران هنوز روی میز هستند.

به گزارش روند بازار، بحث ارائه تضمین به ایران روی میز است؟

به نقل از ایرنا، یک کارشناس ارشد مسائل هسته‌ای گفت: آمریکا و سه کشور اروپایی برخلاف تفاهم ها درباره اتهامات سیاسی علیه برنامه هسته‌ای ایران، عمل کرده اند.

سید محمد مرندی روز جمعه طی پیامی در توئیتر نوشت: اتهام های سیاسی علیه برنامه هسته ای ایران قرار بود بعد از گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای حل شوند اما آمریکا و سه کشور اروپایی برعکس عمل کردند. این رویکرد باید اصلاح شود.

وی تصریح کرد: پیشرفت هایی حاصل شده است اما همه مسائل دیگر از جمله ارائه تضمین به ایران هنوز روی میز هستند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه ایران پس از نزدیک به پنج ماه وقفه، روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه در وین اتریش بار دیگر از سر گرفته شد.

تارنمای پولیتیکوی اروپا نیز به نقل از سه منبع آگاه در این باره نوشت که اتحادیه اروپا آخرین تلاش را برای نجات توافق هسته ای ایران انجام می دهد و همه مذاکره کنندگان را برای از سرگیری غیرمنتظره و ناگهانی مذاکرات در روز پنجشنبه فرا خوانده است.

در این گزارش آمده است که هدف این مذاکرات مانند گذشته احیای برجام است که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید. مذاکره کنندگان درحال سفر به وین هستند تا برای دستیای به توافق یک بار دیگر تلاش کنند.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته بلکه در راستای سیاست فشار حداکثری شکست خورده دولت دونالد ترامپ حرکت کرده است.

مقام ها و رسانه های آمریکایی و غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالی‌ است که جمهوری اسلامی ایران خواسته هایش را با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم کرده است.

تحلیلگران و کارشناسان مسایل بین المللی می‌گویند عواملی مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره، قرار داشتن در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره (که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد) و مشکلات داخلی در آمریکا در زمره دلایل بی رغبتی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته به رغم شعار رویکرد دیپلماسی در قبال ایران، بوده و این دور از مذاکرات پس از وقفه پنج ماهه آزمون دیگری برای دولت بایدن است تا حسن نیت خود را نشان دهد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا