اقتصادی

افزایش قانونی قیمت بلیت هواپیما از اواخر فروردین ۱۴۰۲

در حالیکه ایرلاین ها تصور می کردند می توانند با کمبود بلیت می توانند مسیر افزایش قیمت بلیت هواپیما را هموار کنند سازمان تعزیرات هر گونه تصمیم گیری برای افزایش را به اواخر فروردین ماه موکول کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از بازار، بعد از ارسال نامه انتقادی سازمان بازرسی کل کشور به سازمان هواپیمایی کشوری و مسدود سازی ۹ سایت فروش بلیت هواپیما به نظر می رسد برخی ایرلاین ها تصمیم دولت بر جدی بودن کنترل قیمت بلیت هواپیما را تازه باور کرده اند.

آنها در جلسه ای که سازمان تعزیرات حکومتی با ایرلاین ها داشت متوجه شدند که این مسدودسازی برخی سایت های فروش و ارسال نامه انتقادی به سازمان هواپیمایی برای برخورد با ایرلاین های متخلف و احتمال لغو مجوز می تواند برای آنها گران تمام شود.

اگر چه در جلسه ای که اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و فرزادنیا معاون دادستان تهران با ایرلاین ها داشتند تا حدودی از فشار عصبی شرکت های هواپیمایی بعد از جلسه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کاسته بود اما در پایان این جلسه وعده ای از سوی مقام مسئول تعزیرات حکومتی به آنها داده شد که وزیر راه و شهرسازی در جلسه هفته گذشته به آن اشاره کرده و گفته بود که هر گونه بررسی و افزایش قیمت بلیت هواپیما به بعد از ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ موکول شود.

اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در این جلسه با بیان اینکه ملاک عمل سازمان تعزیرات، قوانین بالادستی است و تا زمان صدور مجوز ستاد تنظیم بازار، تمام آژانس ها و شرکت های هواپیمایی مکلف به رعایت سقف نرخ سال گذشته مسیرهای مختلف هواپیمایی هستند گفت: گزارشاتی رسیده است که نشان می دهد در برخی موارد بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی تا چند برابر قیمت مصوب به مسافران فروخته می شود بنابراین از سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران شرکت های هواپیمایی خواسته ایم که هرگونه مدرک و مستنداتی در خصوص تخلف آژانس ها و شرکت های هواپیمایی دارند را طی ۷۲ ساعت به سازمان تعزیرات حکومتی برای تفهیم جرم و لغو مجوز شرکت های متخلف ارسال کنند.

این اظهارات در حالی از سوی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی مطرح می شود که «جعفر یازرلو» سخنگوی هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد است که اختلاف برداشتی وجود دارد و آن هم این است که ما به عنوان سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان یک سازمان حاکمیتی وظیفه تامین ایمنی و امنیت پروازها را داریم.

او معتقد است: ایمنی و امنیت پروازها کار ویژه سازمان هواپیمایی کشوری است. منتهی موضوعات مربوط به قیمت بلیت هواپیما و گرانفروشی به حوزه سازمان هواپیمایی مربوط نمی شود.

سازمان هواپیمایی کشوری که وجاهت قانونی برای ورود به این موضوع ندارد. این سازمان فقط می تواند مجوز ایرلاین و یا آژانس را تعلیق یا لغو کند

یازرلو یادآور می شود: اگر در حوزه ای ، سازمان بالا دستی تعیین قیمت می کند یا بر اساس برخی آیتم ها، قیمت تعیین و ابلاغ می کند اگر صنف یا پایین دست تخلف می کند دادستان یا سازمان تعزیرات ورود می کند. سازمان هواپیمایی کشوری که وجاهت قانونی برای ورود به این موضوع ندارد. این سازمان فقط می تواند مجوز ایرلاین و یا آژانس را تعلیق یا لغو کند.

اما فرزادنیا معاون دادستان تهران با انتقاد از دلالی برخی افراد فرصت طلب در فرودگاه ها و فروش بلیت های هواپیما بیش از نرخ مصوب، گفت: نیروی انتظامی مکلف شد با رصد دوربین های فرودگاهی دلال ها را شناسایی، بازداشت و برای تعیین مجازات به دادسرای فرودگاه معرفی کنند.

فرزادنیا ضمن تشکر از همکاری شرکت های هواپیمایی برای بازگردادن قیمت بلیت ها به قیمت های قبلی تا زمان اخذ مجوز از ستاد تنظیم بازار، گفت: شرکت های هواپیمایی مشکلات به حقی دارند و ما تا حد ممکن در جلسات تصمیم گیری برای حل مشکلات صنعت هوایی از آنها حمایت می کنیم تا شاهد رشد و استفاده بیشتر مردم با رعایت نکات ایمنی در این صنعت باشیم.

حتی مسدودسازی ۹ سایت فروش بلیت هواپیما نیز کارساز نشده است چرا که هنوز گران فروشی بلیت هواپیما ادامه دارد به طوریکه سخنگوی سازمان هواپیمایی تاکید دارد که مسافران اگر بلیت گران خریدند، در نزدیکی ترمینال یک و دو فرودگاه مهرآباد دادسرای ناحیه ویژه فرودگاه‌ها قرار دارد

این اظهارات در حالی مطرح می شود که حتی مسدودسازی ۹ سایت فروش بلیت هواپیما نیز کارساز نشده است چرا که هنوز گران فروشی بلیت هواپیما ادامه دارد به طوریکه سخنگوی سازمان هواپیمایی تاکید دارد که مسافران اگر بلیت گران خریدند، در نزدیکی ترمینال یک و دو فرودگاه مهرآباد دادسرای ناحیه ویژه فرودگاه‌ها قرار دارد که می‌توانند به آنجا مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند. البته راه بعدی ثبت شکایت به صورت آنلاین در سایت سازمان هواپیمایی نیز وجود دارد و مردم به دلیل عدم اطلاع کافی از حقوق خود کمترین شکایت را ثبت کرده‌اند.

اگر چه مبنای قیمت‌ بلیت هواپیما نرخنامه دی‌ماه ۱۴۰۰ است اما به گفته سازمان هواپیمایی کشوری اگر نرخ‌های فروش رفته بیشتر از قیمت دی‌ماه سال ۱۴۰۰ باشد و شکایتی ثبت شود پول مسافران بازگردانده خواهد شد

اگر چه مبنای قیمت‌ بلیت هواپیما نرخنامه دی‌ماه ۱۴۰۰ است اما به گفته سازمان هواپیمایی کشوری اگر نرخ‌های فروش رفته بیشتر از قیمت دی‌ماه سال ۱۴۰۰ باشد و شکایتی ثبت شود پول مسافران بازگردانده خواهد شد.

طبق دستورالعمل جدید سازمان هواپیمایی کشوری شرکت‌های هواپیمایی باید در درجه اول نسبت به تخلفات جوابگو باشند و در وهله دوم موظف به فروش سیستمی پروازها هستند. هر چند فروش چارتری در ۷ شهر بدون اعلام زمان برای رفع محدودیت، کاملاً ممنوع است

آنطور که وضعیت ناوگان هوایی نشان می دهد در حال حاضر ۱۶۲ فروند هواپیمای فعال داریم که ۱۴۲ فروند آماده خدمات‌دهی به مسافران نوروزی است. ۲۳ هزار صندلی پرواز نیز در نوروز امسال عرضه شده است. اما به نظر می رسد پیچیدگی‌های مربوط به فروش بلیت هواپیما زیاد است و ممکن است برخی تخلفات از چشم سازمان هواپیمایی مغفول بماند. به همین دلیل طبق دستورالعمل جدید سازمان هواپیمایی کشوری شرکت‌های هواپیمایی باید در درجه اول نسبت به تخلفات جوابگو باشند و در وهله دوم موظف به فروش سیستمی پروازها هستند. هر چند فروش چارتری در ۷ شهر بدون اعلام زمان برای رفع محدودیت، کاملاً ممنوع است.

مهدی خنجری بازرس کل امور راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور چند روز پیش با اشاره به در پیش بودن سفرهای نوروزی، در نامه‌ای هشداری به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خواستار اعمال نظارت بیشتر بر فروش بلیت به نرخ‌های اعلامی شده بود.

او خواستار اعمال نظارت بیشتر بر فروش بلیت به نرخ‌های اعلامی و جلوگیری از فروش خارج شبکه رسمی فروش بلیت شرکت‌های هواپیمایی (ایجاد بازار سیاه) و مازاد بر ظرفیت هواپیما شده بود.

اعلام ممنوعیت فروش بلیت گروهی یا چارتری در ایام سفرهای نوروزی از طریق ابلاغ بخشنامه به شرکت‌های هواپیمایی و تاکید بر قابل استرداد بودن بلیت و رعایت سقف قیمت‌ها از جمله موارد مطروحه در نامه سازمان بازرسی کل کشور به سازمان هواپیمایی کشوری بود

اعلام ممنوعیت فروش بلیت گروهی یا چارتری در ایام سفرهای نوروزی از طریق ابلاغ بخشنامه به شرکت‌های هواپیمایی و تاکید بر قابل استرداد بودن بلیت و رعایت سقف قیمت‌ها از جمله موارد مطروحه در نامه سازمان بازرسی کل کشور به سازمان هواپیمایی کشوری بود به همین دلیل سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به این نامه برخی سایت های غیر مجاز فروش بلیت هواپیما را مسدود کرد.

حال با نزدیک شدن به سفرهای نوروزی باید منتظر ماند و دید که آیا این جلسات و مسدودسازی توانسته است نرخ بلیت هواپیما را بر اساس نرخ نامه دی ماه سال ۱۴۰۰ تثبیت کند؟

اکبر محمودی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا