گردشگری

افزایش عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور امسال با افزایش ۱۳۶ هزار تومانی به ۴۰۰ هزار تومان برای سفر اول رسید، اما هنوز سهم گردشگری از این میزان مشخص نیست.

روند بازارعوارض خروج از کشور در سال ۹۶ با افزایش چشم گیری اعلام شد؛ افزایشی که گفته شده بود سابقه نداشته و این نگرانی را به وجود آورد که هر سال به آن اضافه شود. این عوارض چند سالی افزایشی نداشت تا آنکه در دولت دوازدهم به میزان زیادی تغییر کرد.

عوارض در سال ۹۶ برای سفر اول ۲۲۰ هزار تومان برای بار دوم ۳۳۰ و برای بار سوم ۴۴۰ هزار تومان تعیین شد این مبلغ در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز تغییری نکرد اما در سال ۹۹ این میزان برای سفر بار اول ۲۶۴ هزار تومان برای بار دوم ۳۹۶ و برای بار سوم ۵۲۸ هزار تومان اعلام شد.

سالبار اولبار دومبار سوم
۹۶۲۲۰ هزار تومان۳۳۰ هزار تومان۴۴۰ هزار تومان
۹۷۲۲۰۳۳۰۴۴۰
۹۸۲۲۰۳۳۰۴۴۰
۹۹۲۶۴۳۹۶۵۲۸
۱۴۰۰۴۰۰۶۰۰۸۰۰

عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰ نیز با افزایش ۱۳۶ هزار تومانی رو به رو شد. هر چند که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این میزان با همان مبلغ ۲۶۴ هزار تومان سال ۹۹ پیشنهاد شده بود اما در قانون این میزان برای سفر بار اول ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

در این میان قرار بود بخشی از هزینه عوارض خروج از کشور به صنعت گردشگری تعلق گیرد اما بارها سازمان میراث فرهنگی از اینکه بخشی از این عوارض به نام گردشگری نوشته شده اما به آن تعلق نمی‌گیرد، گلایه کرده بود.

در سال ۹۷ علی اصغر مونسان رئیس سازمان وقت میراث فرهنگی گفته بود که از ۲۲۰ یا از ۳۳۰ یا از ۴۴۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور، سهم گردشگری تنها ۱۷ هزار تومان است. در حالی که قرار بود ۴۰ هزار تومان از سفر اول به گردشگری اختصاص یابد.

با وجود اعتراض فعالان گردشگری نسبت به افزایش ناگهانی عوارض خروج از کشور و اختصاص نیافتن سهم چهل هزار تومانی از آن به گردشگری، در لایحه بودجه ۹۹ سهم گردشگری از این عوارض ۸۰ هزار تومان شد.

عوارض خروج از کشور برای سال ۱۴۰۰

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز همین سهم برای گردشگری در نظر گرفته شده است اما هنوز قانون بودجه ۱۴۰۰ منتشر نشده تا سهم گردشگری به طور مشخص اعلام شود. با این وجود همچنان فعالان گردشگری می‌دانند که باز هم مجلسیان عوارض سفر را افزایش داده اند و این بار یک استثنا برای ورزشکاران تیم‌های ملی با مجوز وزارت ورزش و جوانان قائل شده و برای آنها عوارض ۲۶۴ هزار تومانی در نظر گرفته اند.

پیش از این طبق آمار منتشر شده وزارت میراث فرهنگی، بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال ۹۸ به خارج از ایران سفر کرده‌اند. همچنین طبق اعلام گمرک ایران؛ در نه ماهه سال ۹۹ دو میلیون و ۶۱۹ هزار و ۵۰۷ نفر به عنوان مسافر خروجی از کشور تردد داشته اند. به این ترتیب دولت از محل عوارض خروج از کشور بیش از دو میلیون نفری مسافران، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است.

خبرنگار: فاطیما کریمیخبرگزاری مهر 

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا