دانش و فناوری

اینترنت اکسپلورر بازنشسته شد!

به گزارش روند بازار، مرورگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت سرانجام پس از گذشت بیش از ۲۶ سال فعالیت، رسما بازنشسته شد.

ایسنا گزارش داد، خبر بازنشستگی مرورگر قدیمی مایکروسافت در سال میلادی گذشته اعلام شده بود. اینترنت اکسپلورر که ۱۵ اوت سال ۱۹۹۵ منتشر شده بود، پس از ۲۶ سال و ۱۰ ماه فعالیت، امروز برابر با ۱۵ ژوئن سال ۲۰۲۲ رسما بازنشسته شد.

این مرورگر ابتدا با ویندوز ۹۵ در اوت سال ۱۹۹۵ عرضه شد اما سپس در نسخه سیستم عامل ویندوز ویژه فروشندگان رایانه گنجانده شد.

به این ترتیب هر کسی یک رایانه جدید خریداری می‌کرد، دستگاهش یک نسخه از مرورگر وب مایکروسافت داشت که در آن نصب شده بود و به صورت برنامه پیش فرض برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌شد.

این اقدام مایکروسافت را در آمریکا به دردسر انداخت و این شرکت را با یک شکایت ضد انحصارطلبی موفق روبرو کرد و مجبور شد به سازندگان رایانه اجازه دهد مرورگرهای وب مورد نظرشان را در دستگاه‌هایی که عرضه می‌کنند، نصب کنند.

اینترنت اکسپلورر ۶ در سال ۲۰۰۱ همزمان با حل و فصل نهایی پرونده ضد انحصارطلبی مایکروسافت منتشر شد و تا چند سال بعد، به‌روزرسانی مهمی نداشت.

اینترنت اکسپلورر تا آن زمان مرورگر وب برتر بود و مایکروسافت تصور کرد موفقیت این مرورگر می‌تواند ادامه پیدا کند. کنترل‌های اکتیو ایکس، یکی از دلایل تصور این شرکت بود.

این قابلیت از سال ۱۹۹۶ در اینترنت اکسپلورر استفاده شد و اگرچه این قابلیت باعث شد اینترنت به تجربه غنی‌تری تبدیل شود اما تقریبا بلافاصله به یک کابوس امنیتی تبدیل شد که اینترنت اکسپلورر هرگز نتوانست از آن رهایی پیدا کند.

سرنوشت اینترنت اکسپلورر در کنار مرورگرهای دیگر


سپس در سال ۲۰۰۴ فایرفاکس موزیلا یکی از نخستین پروژه‌های کد باز مهم در اینترنت، منتشر شد و امکان مرور وب در پنجره‌های مختلف را عرضه کرد بدون این که آسیب پذیری‌های کنترل اکتیو ایکس را داشته باشد.

با استقبال کاربران از فایرفاکس و چند سال بعد، ورود مرورگر کروم گوگل، اینترنت اکسپلورر امکانات جدید چندانی عرضه نکرد تا این که در سال ۲۰۰۷، اینترنت اکسپلورر ۷ عرضه شد اما تا آن زمان تقریبا خیلی دیر شده بود.

اینترنت اکسپلورر زیر سایه فایرفاکس و کروم رفت و از اوجی که زمانی در بازار مرورگرها داشت، به پایین‌ترین حد تنزل کرد.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ مرورگر جدید مایکروسافت ایج را منتشر کرد و از کاربران اینترنت اکسپلورر خواست به این مرورگر مهاجرت کنند؛ به خصوص کاربرانی که همچنان ویندوز ایکس پی با اینترنت اکسپلورر ۶ را با وجود حفره‌های امنیتی ترمیم نشده استفاده می‌کردند که عمدتا شرکت‌ها و موسسات بودند.

بر اساس گزارش وب سایت تِک رادار، سرانجام مایکروسافت پس از پایان دادن به پشتیبانی از ویندوز ایکس پی، سال میلادی گذشته اعلام کرد اینترنت اکسپلورر برای همیشه بازنشسته می‌شود.

پایان دوران این مرورگر سرانجام فرا رسید و اینترنت اکسپلورر که زمانی قدرتمندترین مرورگر وب بود، دیگر در اکثر سیستم‌های عامل پشتیبانی نمی‌شود و تنها به‌روزرسانی‌های بسیاری محدودی برای بعضی از خدمات سازمانی دریافت خواهد کرد که مایکروسافت تحت تعهدات قراردادی، مجبور است رعایت کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا