سیاسی

با همه تمهیدات وارد پیک پنجم بیماری شده ایم

رئیس جمهور بیان اینکه با همه تمهیدات و اقدامات انجام شده، امروز وارد پیک پنجم بیماری کرونا شده‌ایم، گفت: امروز با اقدامات انجام شده، شرایط به نسبت مناسبی در زمینه واکسیناسیون بوجود آمده است و در هفته‌های آینده با شرایط بهتری نیز کارها را به پیش خواهیم برد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، حسن روحانی، رئیس جمهور امروز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه با همه تمهیدات و اقدامات انجام شده، امروز وارد پیک پنجم بیماری شده ایم، البته این پیک هنوز سراسری نیست، گفت: نکته مثبتی که در گزارش‌ها درمورد ویروس جهش یافته هندی ملاحظه شده این است که فاصله بین ابتلا و بستری و همچنین بستری و فوت زیاد است و در آمار مرگ و میر نسبت به گذشته شرایط بهتر است.

براساس اعلام پایگاه خبری ریاست جمهوری، روحانی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از ورود ویروس هندی به کشور همه اقدامات نظارتی و کنترلی در مرزهای کشور انجام شده است، گفت: متاسفانه مسیرهای غیر مجاز به ورود ویروس به کشور کمک کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه پروتکل‌ها و دستورالعمل های بهداشتی باید در شهرهای قرمز و نارنجی به طور کامل اجرا شود و نظارت‌ها و پایش‌ها در این زمینه نیز باید با دقت در دستور کار باشد، اظهار کرد: تسامح در مراعات نکات بهداشتی، تعلل در اجرای دستورالعمل‌ها و اعمال نظارت‌ها، تجمع‌های غیر‌مجاز و ترددهای غیرضروری شرایط را در مورد این بیماری بدتر می‌کند و باید با آن به صورت جدی مقابله شود.

روحانی با بیان اینکه از امروز بیش از هفته‌های گذشته روند تزریق واکسن سرعت گرفته است، اظهار کرد: این آمادگی وجود دارد که روزانه تا ۵۰۰ هزار نفر از مردم واکسینه شوند و این می‌تواند نسبت به بیماری مصونیت بیشتری ایجاد کند و همچنین امید زیادی در بین مردم ایجاد کرده و خطر مرگ و میر را کاهش دهد.

رئیس جمهور با اشاره به برطرف شدن مشکلات موجود در روند تولید واکسن داخلی و تهیه واکسن خارجی، گفت: امروز با اقدامات انجام شده، شرایط به نسبت مناسبی در این زمینه بوجود آمده است و در هفته‌های آینده با شرایط بهتری نیز کارها را به پیش خواهیم برد.

روحانی با تأکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق قرمز و نارنجی و لزوم نظارت بر این موضوع، تصریح کرد: رعایت موارد بهداشتی در تالارهای پذیرایی، سالن‌های سینما، پاساژها و مراکز خرید سرپوشیده، استخرها، شهربازی‌ها، باشگاه‌های بدنسازی، رستوران‌ها و همچنین نمایشگاه‌های عمومی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این موضوع به عنوان مصوبه ستاد بایستی با نظارت‌های دقیق مورد رعایت قرار بگیرد. تا از خطر شیوع بیشتر ویروس جلوگیری شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه گزارش مربوط به مراعات پروتکل‌های بهداشتی در کشور امیدوارکننده نیست، اظهار داشت: لازم است که تقریبا ۸۵ درصد مردم پروتکل‌ها را مراعات کنند اما براساس آمار و ارقام این رقم حدود ۶۶ درصد است. لذا از مردم خواهش می‌کنیم پروتکل‌ها را مراعات کنند تا بتوانیم از این شرایط سخت، عبور کنیم.

روحانی در ادامه وضعیت مدارس و روند آموزش کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: تقریباً از اسفند ۹۶ مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده و ارتباط آموزشی از طریق فضای مجازی انجام می‌شود و طبیعی است که فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین معلم شود، لذا باید خودمان را برای بازگشایی مدارس آماده کنیم.

رئیس جمهور افزود: تعطیلی مدارس از لحاظ روحی و روانی روی دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد، لذا باید تلاش کنیم تا با اولویت، بچه‌های پیش‌‌دبستانی، دیستانی و دبیرستانی به مدرسه بروند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: براساس آنچه گفته می‌شود مدارس عامل انتقال ویروس نیست، لذا لازم است با واکسیناسیون معلمین، راننده‌های سرویس و مستخدمین مدارس و همچنین اساتید دانشگاه، شرایطی فراهم کنیم که آموزش به صورت حضوری برگزار شود و همه مقدمات لازم را از لحاط بهداشتی فراهم سازیم تا در مهرماه مدارس بازگشایی شود.

رئیس جمهور با گلایه از بیان برخی حرف‌های نادرست در فضای مجازی و حقیقی و از تریبون‌ها و مصاحبه‌ها، اظهار کرد: معمولان رسانه‌های بیگانه و ضدایرانی اینگونه سخنان را برجسته می‌کنند و از آن سوء استفاده می‌شود.

روحانی اضافه کرد: در این راستا مواردی مطرح گردید که پس از بررسی‌ها مشخص شد دروغ و کاملاً کذب است مثلاً شایعه کردند که در فلان استان، تخت بیمارستانی وجود ندارد و بیماران در بیابان رها شدند در حالی که وزیر بهداشت و درمان اعلام کرد که در همان استان تخت‌های خالی وجود دارد. لذا نباید با اینگونه سخنان کذب در میان مردم نگرانی مضاعف ایجاد کرد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در موارد دیگر شایع شد که با قطع برق، در دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستان از کار افتاده است و این هم دروغ بود چرا که در همه بیمارستان‌ها، ژنراتورهای اضطراری وجود دارد و هیچ‌کجا مشکلی در این رابطه وجود نداشته است.

روحانی تاکید کرد: با اینگونه سخنان دروغ، رعب و وحشت و یأس در بین مردم ایجاد می‌شود و امیدواریم همه دستگاه‌ها و صدا و سیما به این نکته توجه کنند و مسئولین مربوطه با آنهایی که تعمداً دنبال ایجاد ناامنی روانی و فکری هستند، برخورد کنند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح راست:

بسم الله الرحمن الرحیم

حدود ۱۷ ماه است که مردم عزیز گرفتار این ویروس خطرناک هستند و متأسفانه از ماه اسفند سال گذشته با ورود ویروس‌های خطرناکی مواجه شدیم که از کشورهای دیگر وارد ایران شد. در آن مقطع این ویروس عمدتا از غرب کشور و عراق وارد شد و ویروس انگلیسی بود و در این ایام و ماه‌های اخیر هم گرفتاری ما از ویروس هندی است که از مرزهای شرقی وارد کشور شده است.

همه تلاش‌ها این بود که این ویروس‌ها در استان‌های جنوبی و شرقی کشور محبوس بمانند و جلوی سرایت آنها را به داخل کشور بگیریم. تلاش زیادی شد، تأخیر هم انجام شد اما در عین حال متأسفانه این ویروس به استان‌های جنوبی و شرقی اکتفا نکرد و وارد عمق کشور شد، استان‌ها متفاوتند در بعضی از استان ‌ها این ویروس وارد شده و در بعضی از استان ها وارد نشده، ولی در مجموع، شرایط، شرایط نامناسب‌تری نسبت به هفته‌های گذشته است.

امروز هم در آمار و ارقام دیدیم که در زمینه بیماران سرپایی، سرپایی‌ها به سرعت اضافه می‌شود. معمولاً وقتی سرپایی در بیمارستان‌ها اضافه می‌شود علامتی است برای اینکه بستری‌ها اضافه شود و بستری‌ها خدای ناکرده علامت می‌شود برای فوتی‌ها.

در آمار و ارقام آنچه که امروز دیدیم و نکته مثبتی که قابل ملاحظه بود اینکه معمولاً در اکثر استان‌هایی که مشاهده کردیم حتی این ویروس هندی وارد شده، فاصله بین ابتلا و بستری زیاد است، فاصله بین بستری و فوت هم زیاد است و این نقطه بسیار مثبتی است که متأسفانه علیرغم اینکه مردم گرفتار و مبتلا می‌شوند، هم بخاطر تجهیزات و امکانات و هم بخاطر مراقبت‌های ویژه و تجربه بیشتری که امروز اندوخته شده، بحمدالله در مرگ و میر شرایطی بهتر از گذشته داریم. البته واکسن هم بسیار مؤثر است و اگر واکسن‌ها توسعه پیدا کند، مشکلات کمتر خواهد شد.

علی‌الظاهر با همه تمهیدات به پیک پنجم وارد یا نزدیک شده ایم. در بعضی از استان‌ها وارد شدیم، بعضی از استان‌ها نزدیک شدیم، گر چه این پیک هنوز سراسری نیست و می‌شود جلوی افزایش و گسترش این پیک را گرفت. البته به تلاش همگانی در سراسر کشور نیاز دارد. تست‌ها باید افزایش پیدا کند به طور طبیعی، پروتکل‌ها دقیق‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

مقرراتی که نسبت به مناطق قرمز و نارنجی است باید مورد مراعات قرار بگیرد. پایش‌ها باید بیشتر شود، فاصله‌ها، کاهش تردد‌ها، کاهش تجمع‌ها همان اموری است که تأکید می‌کنیم. تسامح در زمینه اجرای پروتکل‌ها، تعلل از طرف آنهایی که مسئولیت دارند که باید مراقبت و ممانعت کنند و تردد غیرضرور و تجمع غیرضرور این ۴ تا معمولاً تسامح، تعلل، تردد، تجمع می‌َشود شرایط بدتری پیش‌رو می باشد و باید با اینها مقابله شود.

البته قرارگاه با همه توان، نیروی انتظامی، دستگاه‌های نظارتی، هلال احمر، بسیج، همه در کنار مدافعین سلامت هستند و امیدواریم بتوانیم شرایط بهتری را آماده کنند.

تلاش زیادی شد و جلوی پروازهای هند و بسیاری از کشورها را گرفتیم، در فرودگاه‌ها و مرزها قرنطینه‌ها برقرار شد، اما در عین حال مسیرهای غیرمجاز خیلی به این داستان کمک کرد. در مسیرهای مجاز معمولاً خیلی تلاش شد برای اینکه این مسأله به حداقل برسد. ولی مسیرهای غیرمجاز بود و کار را سخت کرد و دچار مشکل شدیم.

در مسأله واکسن که عامل بسیار مؤثری است. الان شاید بعد از پروتکل‌های بهداشتی واکسن باشد. یعنی این ۲ تا. یکی پروتکل‌های بهداشتی و یکی واکسن، این دو اصل است و باید همه جا مراعات شود.

۶۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال داریم. این ۶۰ میلیون جمعیت باید به نوعی واکسینه شوند، لااقل ۶۵، ۷۰ درصد اینها واکسینه شوند. یعنی بالای ۴۰ میلیون. ۴۲ میلیون نفر باید واکسینه شوند تا این زنجیره قطع شود. تا واکسن عمومی و همگانی که ۴۲ میلیون نفر بخواهند در کشور واکسن بزنند، فاصله زیاد است اما در عین حال گروه‌های هدف و آنهایی که بیشتر در خطر هستند. یا از لحاظ سن و سال بیشتر در خطر هستند یا از نظر بیماری‌های زمینه‌ای در خطر هستند آنها در اولویت قرار گرفتند.

کار عظیم و بزرگی از امروز شروع شده و بیش از هفته‌های پیش واکسن زده می‌شد و آمادگی هست روزی تا ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار نفر مردم واکسینه شوند، این امید زیادی ایجاد می‌کند مصونیت خوبی هم بوجود می‌آورد، خطر مرگ را هم کاهش می‌دهد.

هم در واکسن‌های داخلی و هم خارجی در هر دو جا دچار مشکل بودیم. در واکسن داخلی همه کمک‌ها را کردیم به هر حال توانمندی کشور برای اینکه به تعداد زیاد واکسن برسیم و کار صنعتی در این زمینه فاصله داشتیم، فکر میشد که این فاصله در یک الی دو ماه زودتر به این نقطه امروز برسیم. الحمدالله با یک فاصله کمی رسیدیم.

در واکسن‌های خارجی هم گرفتاری ما، گرفتاری پول و ارز و تحریم و جابجایی پول بود با یک گرفتاری‌ های مفصلی اینها را به صورتی حل و فصل کردیم. امروز کمبود واکسن هست یعنی کشوری به ما قول می‌دهد که هفته آینده این مقدار واکسن را می‌فرستم اما خود آن کشور گرفتار می‌شود و می‌گوید برای نیازمندی‌های داخلی‌ام نیاز دارم یکی دو هفته به تأخیر می‌اندازد و این تأخیرها کار ما را سخت و مشکل می‌کند.

الان شرایط ما، شرایط مناسبی است ان‌شاء الله این هفته و هفته‌های آینده با شرایط بهتر و مناسب‌تری کارها را انجام می‌دهیم و پیش می‌بریم.

یکی از مسایل مهمی که امروز هم آقای دکتر نمکی اشاره کردند و هم آقای دکتر رحمانی فضلی و بقیه برادرها، یک سری مراکز در جاهایی که می‌گوییم قرمز و نارنجی است، هست که اینها اهمیت ویژه‌ای دارند، همه آنهایی که در مناطق قرمز و نارنجی هستند باید دستورالعمل‌ها باید مراعات شود. اما تالارهای پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر، پاساژها و بازارهای سربسته، استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های بدنسازی، شهربازی‌ها، نمایشگاه‌های عمومی و مخصوصاً رستوران‌ها، بیشتر محل رفت و آمد است.

اشکال ندارد، رستورانی غذا آماده کند، بیرون‌بر، مردم بگیرند و ببرند، یا اگر یک جایی، فضای باز است با فاصله زیاد، آن جاها باز می‌شود اما جایی که سربسته است مشکلات زیادی ایجاد می‌کند در این شرایطی که الان داریم، شرایطی است که در این گونه امور باید مراعات شود و امروز هم مصوب تلقی می‌کنیم که روی این موارد ۷ گانه تأکید زیادی شود هم نیروی انتظامی و بقیه اصناف نظارت دقیق‌تری انجام دهند.

قرارگاه عملیاتی هم ان‌شاء الله برنامه‌ریزی مفصل‌تری انجام دهد برای اینکه ۷ موردی که احتمال خطر و همچنین احتمال اینکه این ویروس شیوع بیشتر پیدا کند و سرایت بیشتری پیدا کند، باید دقت بیشتری در اینها به عمل بیاید.

در مجموع گزارشی که امروز از مراعات پروتکل‌ها داشتیم، گزارش امیدوارکننده‌ای نبود، یعنی باید ۸۵ الی ۹۰ درصد مردم پروتکل‌ها را مراعات کنند. امروز آمار و ارقام ۶۶ درصد بود که خیلی پایین است. خواهش می‌کنیم از همه مردم که در این ایام مراعات کنند. به دلیل اینکه بتوانیم از این شرایط سخت فاصله بگیریم.

۲ نکته است که می‌خواهم اشاره کنم، یک نکته وضع مدارس است، از اسفند سال ۹۸ مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد و جز ایام امتحان و اینهایی که گاهی وقت‌ها آن هم برای بعضی از مقاطع می‌آمدند برای امتحان، درس‌ها و ارتباطات آموزشی از طریق فضای مجازی بوده است.

طبیعی است که فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین معلم باشد. یعنی پرده، نمایشگر و اینها، جای معلم را نمی‌گیرد. این حداقل کاری بود که می‌شد انجام داد اما در عین حال باید خودمان را برای بازگشایی مدارس، سریع تر آماده کنیم در پنج شنبه همین هفته بحث کوتاهی شد و باز هم این بحث را ادامه می‌دهیم.

تعطیلی مدارس از لحاظ روحی و روانی روی بچه‌ها خیلی اثر می‌گذارد. فعالیت بدنی بچه‌ها کاهش پیدا می‌کند عادات غذایی تغییر پیدا می‌کند، در الگوی خواب‌شان اختلال ایجاد می‌شود مسایلی هم در خانه و خانواده، وقتی اینها به مدرسه نمی‌روند و همه‌اش در خانه حضور دارند، ایجاد می‌کند. همه این مسایل باعث می‌شود که زودتر فکر کنیم برای اینکه بچه‌های پیش‌دبستانی و دبستانی و بعد از آن دبیرستانی ها به مدرسه بروند. پیش‌دبستانی و دبستانی سریع‌تر. برای اینکه در دنیا خیلی از کشورها بودند، پیش‌دبستانی‌ها را تقریباً تعطیل نکردند یک مدت خیلی کوتاهی و بعد باز کردند.

در برخی از کشورها حتی مدارس در یک مدت کوتاهی بسته بود و باز کردند. علتش این است که به هر حال افراد کمتر از ۱۸ سال، ابتلاشان کم است. نه اینکه صفر باشد در آمار و ارقام می‌گویند حدود ۵ درصد اینها مبتلا می شوند، این ۵ درصد هم که مبتلا می‌شوند اکثر آنها بعد از مدت کوتاهی بهبود پیدا می‌کنند، آنهایی که شرایط‌شان، شرایطی باشد که در معرض خطر باشند، عددشان بسیار پایین و کم است و در دنیا اینچنین گفته می‌شود که مدارس عامل انتقال نیستند و کودکان هم نسبت به همدیگر خیلی عامل انتقال نیستند معمولاً تماس کودک با بزرگتر است که این انتقال بیشتر انجام می‌گیرد.

بنابراین در مدارس نباید از انتشار این ویروس خیلی نگران باشیم، البته باید یک ترتیبات ایمنی برای مدارس از پیش آماده کنیم و معلمین واکسینه شوند برای اینکه مطمئن شوند، هم بچه‌ها و هم خود معلمین، راننده‌های سرویس، مستخدمین مدارس باید واکسینه شوند.

لازم است شرایطی فراهم آوریم که مردم بتوانند با اطمینان بچه‌هایشان را به مدرسه بفرستند فاصله‌ها را باید مراعات کنند. ممکن است مدرسه‌ای باشد که صد در صد دانش‌آموز را نتواند، باید یک روز در میان کند اگر جایی است باید فاصله‌ها را مراعات کنند وسایل بهداشتی در مدرسه همه‌چیز آماده شوند امیدواریم هم آموزش و پرورش و هم بهداشت و درمان و هم قرارگاه همه ترتیبات را فراهم کنیم برای اینکه در سال آینده در مهرماه ان‌شاء الله فعالیت مدارس، پیش‌دبستانی‌ها، دبستان و دبیرستان شروع شود.

دانشگاه‌ها هم همین‌طور، در دانشگاه‌ها ان‌شاء الله اساتید واکسینه شوند و آنجا شرایط آماده شود برای اینکه دانشگاه‌ها بتوانند حضوری، کلاس‌های خودشان را برقرار کنند. یک عقب‌ماندگی تقریباً ۲ ساله‌ای در امر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و مدارس داریم بلکه بشود در یک شرایطی بچه‌ها بتوانند حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها حاضر شوند و جبران کنیم.

نکته آخر من این است که گاهی برخی از حرف‌ها در فضای مجازی یا در فضای حقیقی و در تریبون‌ها و مصاحبه‌ها گفته می‌شود. بعدش یک چیزی گفته می‌شود. معمولاً رسانه‌های بیگانه و ضد ایران شروع می کنند آن را بزرگ کردن و منتشر کردن.

۲، ۳ نکته بود که بعد از بررسی‌ها معلوم شد همه اینها دروغ و کذب محض است مثلاً شایعه کردند که در فلان استان دیگر تخت وجود ندارد. و یک فیلمی را هم آوردند در فضای مجازی که یکی در بیابان زیر یک درخت، آنجا پلاسی پهن شده و بیمار است و سرم‌اش در درخت وصل شده و از این بازی‌های تبلیغاتی. در حالی که وزیر محترم بهداشت و درمان به صراحت اعلام کردند که این همه سر و صدا کردند تخت‌های خالی وجود دارد و در هفته قبل هم با استاندار و رئیس دانشگاه صحبت کردیم مشکلی در این زمینه نبود. طبیعی است وقتی در یک استانی، یک بیماری شیوع پیدا می‌کند، نگرانی ایجاد می‌شود، نگرانی طبیعی است. اما غیرواقعی نباید حرف بزنیم و حرفمان باید با واقعیت‌ها منطبق باشد مخصوصاً آدمی که مسئولیتی دارد او باید در حرف‌هایش بیشتر مراقبت کند که حرف‌هایش برای گفتن دقیق‌تر باشد.

یا از آن طرف شروع کردند که در فلان‌جا چون برق رفت بیمارها در بیمارستان بی‌برق، بی‌امکانات ماندند، دستگاه‌های تنفسی از کار افتاد. امروز به صراحت از طرف مسئولین اعلام شد که این دروغ و کذب محض است همه بیمارستان‌ها دارای ژنراتورهای اضطراری هستند اگر برق برود مشکلی پیش نمی‌آید هیچ‌کجا اصلاً مشکلی پیش نیامده است.

یک داستانی که دروغ محض است، شایع می‌کنند وقتی شایع می‌کنند مردم را نگران می‌کنند ذهن مردم خراب می‌شود و رعب و وحشت ایجاد می‌شود حالت یأس به مردم دست می‌دهد برای کاری که صد در صد ناروا و نادرست است. امیدوارم همه دستگاه‌ها و صدا و سیما و همه مسئولین به این نکته توجه داشته باشند و مسئولین مربوطه با آنهایی که تعمداً دنبال ایجاد ناامنی روانی و فکری در جامعه هستند برخورد کنند.

ان‌شاء الله با کمک و یاری هم بتوانیم از این روزهای سخت عبور کنیم و روزهای راحت‌تری پیش روی ملت بزرگ و عزیز قرار بگیرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا