بورس

ادامه بازی بورس و برجام / بازار به توافق امیدوار است

معاملات امروز در شرایطی به پایان رسید که به نظر می‌رسد کماکان بازی بورس و برجام ادامه دارد و سهامداران نسبت به احیای برجام امیدوارند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، معاملات امروز در شرایطی به پایان رسید که به نظر می‌رسد کماکان بازی بورس و برجام ادامه دارد و سهامداران نسبت به احیای برجام امیدوارند.

معاملات امروز ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در شرایطی به اتمام رسید که شاخص کل با رشدی سه هزار و ۱۹ واحدی در محدوده یک میلیون و ۴۵۱ هزار واحدی تثبیت شد. شاخص هم‌وزن نیز شرایط مشابهی داشت و با رشد نه چندان قابل توجه ۸۰۱ واحدی به محدوده ۳۹۰ هزار واحدی رسید.

بازی بورس و برجام

دور اخیر مذاکرات وین شب گذشته در شرایطی به اتمام رسید که بسیاری از فعالان بازار همچنان امید خود به احیای برجام را از دست نداده‌اند. امیدی که بر اساس اظهارات طرف‌های مذاکره مبنی بر آماده بودن متن نهایی بیش از پیش تقویت شده است.
با توجه به تمرکز همیشگی بازار بر روند مذاکرات و اثرپذیری بورس از تحولات سیاسی و به تبع آن اقتصادی، می‌توان گفت این رابطه کماکان ادامه دارد. نه تنها تداوم این رابطه مشهود است بلکه آثار واضحی از خوشبینی ناشی از امیدواری به احیای برجام نیز در روند معاملات امروز قابل مشاهده است.

هرچند تردیدهای زیادی پیرامون وضعیت نهایی متن و سرانجام مذاکرات کماکان پابرجاست. اما بسیاری از اهالی بازار اعتقاد دارند مذاکرات وین از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی هیچگاه تا به این حد به توافق نزدیک نبوده است.
کاهش نرخ بهره نیز بی‌تاثیر نیست

روند نزولی نرخ بهره‌ بین‌بانکی در دو هفته اخیر نیز تاثیرات روشنی روی بازار داشته است. به باور بسیاری از کارشناسان بانک مرکزی به دلیل فشارهای رسانه‌ای ناشی از نقض وعده دولت مبنی بر سرکوب نرخ بهره، بالاخره تسلیم خواست فعالان بازار شده است.

به‌هر روی باید منتظر ماند و دید که این تقابل تا چه زمانی و تا کجا ادامه خواهد داشت؟ از طرف دیگر نتیجه بازی بورس و برجام نیز از اهمیت بسزایی برای بازار برخوردار است. به نظر می‌رسد بورس تهران اینروزها همچنان در شرایط چشم‌انتظاری به مسیرش ادامه خواهد داد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا