اقتصادی

نرخ تورم خرداد با دهک‌های درآمدی چه کرد؟

تازه‌ترین گزارش مرکزآمار ایران در رابطه با شاخص قیمت مصرف کننده خرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که بهای تمام شده کالا و خدمات در مسیری افزایشی قرار دارد و در این میان اقلام خوراکی و آشامیدنی بیشترین نرخ تورم را دارند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، تازه‌ترین گزارش مرکزآمار ایران در رابطه با شاخص قیمت مصرف کننده خرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که بهای تمام شده کالا و خدمات در مسیری افزایشی قرار دارد و در این میان اقلام خوراکی و آشامیدنی بیشترین نرخ تورم نقطه‌ای را دارند.

به روایت این گزارش خانوارهای کشور در مقایسه با خردادماه سال ۱۴۰۰ با نرخ تورمی ۵۲ واحد درصدی روبرو بوده‌اند.

همچنین این تغییرات تورمی در مقایسه با ماه گذشته (اردیبهشت ۱۴۰۱) رشدی ۸.۷ واحد درصدی پشت سرگذاشته است. در نتیجه در حال حاضر در رتبه ۱۲.۲ واحد درصدی قرار دارد.

براساس این داده‌های خانوارهای ایرانی در فاصله یک ماه گذشته با یک افزایش هزینه در رابطه با خرید اقلام خوراکی و آشامیدنی روبرو بوده‌اند.

بخشی از اهمیت روند صعودی نرخ تورم خرداد ماه سال ۱۴۰۱، به اجرای برنامه اصلاحات ارز ترجیحی دولت بازمی‌گردد.
در نتیجه این طرح طی یک ماه گذشته اقلام مصرفی و به ویژه کالاهای اساسی افزایش قیمت محسوسی را پشت سر گذاشته‌اند.

این افزایش قیمت درحالی است که قرار بود در نتیجه اجرای این طرح، دولت از محل پرداخت یارانه بهای اقلام مصرفی را در حد نرخ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ ثابت نگهدارد.

کدام دهک محتمل تورم بیشتر شد؟


در گزارش خردادماه قیمت مصرف کنندگان مرکزآمار ایران راجع به تاثیر تورم بر دهک‌های مختلف درآمدی آمده است: دهک دهم با ۸٫۴ واحد درصد کمترین و دهک دهم با ۱۹٫۵ واحد درصد متحمل بیشترین تورم در اقلام مصرفی بوده‌اند.

در این تقسیم‌بندی، دهک دهم به عنوان برخوردار و دهک اول به عنوان کم برخوردارترین دهک درآمدی محسوب می‌شود.

طی ماه خرداد این دهک‌بندی مبنای پرداخت یارانه‌های جدید است. دولت برای شهروندان مشمول سه دهک درآمدی اول، ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و برای شهروندان مشمول شش دهک درآمدی دیگر، ماهانه ۳۰۰ هزار تومان یارانه خرید اقلام ضروری کنار گذاشته است. دهک دهم نیز تنها به یارانه غیر مستقیم نان، سوخت و دارو دسترسی دارند.

در این شرایط، در عمل اختلافی ۱۱٫۱ درصدی میان برخوردارترین و کم برخوردارترین دهک‌های درآمدی وجود دارد. به رغم تاکید دولت در خصوص تحت کنترل بودن رشد نرخ تورم، آمارهای سه ماه گذشته همچنان از صعودی بودن نرخ تورم حکایت دارند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا