سیاسی

ترامپ: در عرض یکماه با تهران به توافق می رسم!

رئیس‌جمهور آمریکا در یک مصاحبه رادیویی با ادعای اینکه کارزار فشار حداکثری او علیه ایران مثمرثمر بوده است، از دستیابی به یک توافق فوق العاده با ایران در صورت پیروزی در انتخابات سخن گفت.

روند بازار – به گزارش مهر، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای که چند روز پیش با برنامه رادیویی «راش لیمبو» (یکی از مجری‌های محافظه‌کار برنامه‌های رادیویی) داشت، علاوه بر آنکه با الفاظی رکیک درباره ایران صحبت کرد، مدعی شد که اقدامات او باعث «ورشکستگی» ایران شده است.

رئیس جمهور آمریکا در این مصاحبه مدعی شد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، ظرف یکماه با ایران به «توافق فوق العاده ای» دست می‌یابد. وی در این باره گفت: «اگر برنده شوم، ظرف یک ماه با ایران توافق فوق‌العاده‌ای خواهم کرد. آنها بدجور دلشان می‌خواهد من ببازم، ولی اگر برنده شوم…»

ترامپ در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که از نظر او توافق فوق‌العاده با ایران چه نوع توافقی است؟ گفت: «[توافق بر سر] نداشتن سلاح هسته‌ای».

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه افزود: «فراموش نکنید در حوزه تروریسم چه چیزی رخ داده. ایران کشور بسیار ثروتمندی بود که اوباما ۱۵۰ میلیارد دلار به علاوه ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد در اختیارش قرار داد. کشور بسیار ثروتمندی بود و حالا آنها کشور بسیار فقیری شده اند».

ترامپ همچنین مدعی شد: «و بزنم به تخته، سازمان‌های تروریستی مثل سابق نمی‌جنگند. می‌دانی چرا؟ چون پول ندارند، چون ایران ورشکست شده. ایران به خاطر من، به خاطر تحریم‌ها و مسائل دیگر ورشکست شده است».

رئیس‌جمهور آمریکا با تکرار تهدیدهای واهی خود علیه ایران ادعا کرد که در صورت هرگونه اقدام تهران علیه این کشور، آمریکا پاسخ ۱۰۰۰ برابری خواهد داد.

او گفت: «آنها [ایرانی‌ها] می‌دانند اگر کاری علیه ما انجام دهند بهای آن را با یک مشکل ۱۰۰۰ برابری خواهند داد. آنها با تفاوت ۱۰۰۰ برابری روبه‌رو خواهند شد، چون می‌دانند ما چیزهایی داریم که قبلاً هرگز نداشتیم. اوضاعمان هیچ‌وقت مثل الان نبود و ایران این را می‌داند».

ترامپ در این مصاحبه با تکرار ادعاهای قلدرمآبانه خود گفت: «ایران این را می‌داند و به آن اخطار شده است. اگر شما [ایران] دور و بر ما بگردید، اگر کار بدی علیه ما انجام دهید، ما با شما کاری می‌کنیم که هرگز سابقه نداشته است… ولی در اینجا یک مسئله وجود دارد: آنها دیگر ثروتمند نیستند و دیگر به حماس و سایر گروه‌هایی که این مشکلات را ایجاد کرده‌اند میلیونها دلار پول نمی‌دهند».

گفتنی است که توافق هسته‌ای منعقده میان ایران و گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۵ مقرر می‌کند که در ازای کاهش فعالیت هسته‌ای ایران و افزایش نظارتهای بازرسان آژانس انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای ایران، تمام تحریم‌های هسته‌ای قید شده در برجام لغو شود؛ اما با راهیابی دونالد ترامپ به کاخ سفید و خروج یکجانبه آمریکا از برجام، واشنگتن کارزار اعمال فشار حداکثری علیه تهران را با ابزار برقراری تحریم‌های لغو شده و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران و با هدف کشاندن مقامات تهران به پای میز مذاکره برای امضای توافقی جدید و مورد پسند واشنگتن آغاز کرد که تاکنون نتیجه ملموسی بجز انزوای بیشتر دولت آمریکا در عرصه جهانی درپی نداشته است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا