اقتصادی

تورم خوراکی در تهران رکورد زد/ تورم ماهانه به ۴٫۶درصد رسید

تورم ماهانه اقلام خوراکی در استان تهران ۵٫۳‌درصد برآورد شده است.

به گزارش روند بازار، این رقم تورم خوراکی در تهران نسبت به میانگین کل کشور عدد پایین‌تری را نشان می‌دهد. همچنین تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در استان تهران ۸۴٫۷درصد برآورد شده است.

اقتصادآنلاین گزارش داد، تورم ماهانه از ۱۲درصد در خرداد به ۴٫۶درصد در تیر ماه امسال رسیده است. با وجود اینکه در تیر ماه تورم به شکل قابل توجهی نسبت به ماه گذشته خود کاهش یافته، اما هنوز هم این رقم در زمره تورم‌های ماهانه بالا محسوب می‌شود.

همچنین تورم نقطه به نقطه نیز در تیر ماه ۵۴درصد برآورد شده که در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است، به عبارت دیگر خانوارها در تیر ماه امسال به‌طور میانگین ۵۴درصد بیشتر برای تهیه یک سبد کالایی و خدماتی مشخص نسبت به تیر سال گذشته هزینه کرده‌اند.

تورم ماهانه استان تهران زیر ذره‌بین

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار از تورم استان‌ها، تورم ماهانه استان تهران در مرداد ماه ۴٫۴درصد به ثبت رسیده که نسبت به میانگین کشور پایین‌تر است. تورم ماهانه مناطق شهری نیز در این استان به مانند تورم کل ۴٫۴٫درصد بوده، همچین تورم مناطق روستایی این استان در ماه گذشته ۴٫۷درصد برآورد شده است.

در چند ماهه گذشته سهم خوراکی‌ها در ایجاد تورم بسیار بالا بوده، از سوی دیگر نمی‌توان مدعی شد که سهم خوراکی‌ها در سبد مصرفی اقشار کم‌درآمد جامعه وزن بالاتری دارد. از همین رو با اینکه روستاییان به‌طور میانگین کم‌درآمدتر از شهرنشینان هستند، تورم در مناطق روستایی بالاتر بوده است.

در تورم سالانه نیز به‌طور کلی می‌توان گفت که تورم رقم خورده تیر ماه در استان تهران نسبت به سایر استان های کشور پایین تر بوده است، به بیان دیگر تهران در زمره استان هایی محسوب می شود که تورم و گرانی کمتری را به نسبت سایر استان ها در چند ماه گذشته حس کرده اند.

تورم ۸۴ درصدی خوراکی ها در تهران

تورم ماهانه اقلام خوراکی در استان تهران ۵٫۳ درصد برآورد شده که نسبت به میانگین کل کشور عدد پایین تری را نشان می دهد. همچنین تورم نقطه به نقطه خوراکی ها در استان تهران ۸۴٫۷ درصد برآورد شده است.

با وجود اینکه این نرخ تورمی بسیار بالاست، اما نسبت به بسیاری از استان ها تورم نقطه ای خوراکی در تهران پایین تر بوده است به گونه ای که این شاخص در ۱۰ استان کشور بالاتر از ۹۰ درصد گزارش شده. تورم سالانه یا دوازده ماه نیز برای خوراکی ها، نوشیدنی ها و دخانیات در تهران ۵۶٫۸ درصد برآورد شده است.

تورم اقلام غیر خوراکی ماهانه نیز در تیر ماه ۴٫۱ درصد بوده، این در حالیست که تورم غیر خوراکی ماهانه در کل کشور ۳٫۸ درصد برآورد شده است. بر خلاف اینکه تورم خوراکی در تهران نسبت به میانگین کشوری پایین تر بوده، اما در شاخص تورم غیر خوراکی ها تورم در تهران بیش از کل کشور به ثبت رسیده است.

تورم سالانه و نقطه به نقطه غیر خوراکی ها نیز در تیر ماه برای استان تهران به ترتیب ۳۳ درصد و ۳۸٫۵ درصد بوده است. همچنین بررسی ها نشان می دهد تورم ماهانه غیر خوراکی مناطق شهری استان تهران بیشتر از تورم ماهانه غیر خوراکی مناطق روستایی تهران بوده و برای تورم خوراکی ها دقیقا بر عکس این موضوع رخ داده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا