اجتماعی

دارو در صدر افزایش قیمت های آبان / داروهای تقلبی چگونه وارد کشور شد؟

بحران دارو در کشور ادامه دارد. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد، دارو بیشترین افزایش قیمت را در ماه گذشته داشت. در همین حال سازمان غذا و دارو از جمع‌آوری داروهای وارداتی از هند خبر داد. داروهایی که بیش از سه هفته از واردات آن می‌گذرد.

به گزارش به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، ماه گذشته بیشترین افزایش قیمت در گروه کالاهای غیرخوراکی، مربوط به گروه بهداشت و درمان بود. منظور از گروه بهداشت همان داروهاست که در ماه‌های اخیر بسیاری از بیماران را آواره داروخانه‌ها کرده است.

بیش از ۲ ماه است که کشور با کمبود شدید دارو مواجه است؛ از سرم نرمال سالین گرفته تا شربت پروسیان. داروهایی که برخی از پزشکان می‌گویند جزء معمول‌ترین و ساده‌ترین نسخه‌هایی است که برای بیماران تجویز می‌کنند.

موضوع تنها کمبود دارو نیست، بلکه افزایش قیمت آنها را نیز باید در نظر گرفت. تیرماه سال جاری، سازمان غذا و دارو از افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت دارو خبر داد. البته داروها در بازار بیش از این مقدار افزایش قیمت داشتند. ضمن اینکه گرانی دارو متوقف نشد و همچنان ادامه دارد.

دارو، در صدر جدول افزایش قیمت‌ها

گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، گروه بهداشت و درمان در آبان نسبت به ماه قبل از آن، بیشترین افزایش قیمت‌ها (۴ درصد) را داشت.

بعد از آن گروه مسکن و مشخصا اجاره مسکن با ۳.۵ درصد، بیشترین افزایش قیمت را داشت. برای گروه بهداشت، نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز، ۴۱.۵ درصد افزایش قیمت به ثبت رسیده است.

داروهایی که تقلبی از آب درآمد

با شدت گرفتن کمبودهای دارویی، سرانجام وزیر بهداشت از واردات ۵۰ تن دارو خبر داد. این داروها نیمه شب با حضور وزیر بهداشت در فرودگاه امام خمینی وارد کشور شد.

مبدأ داروهای وارداتی از هند اعلام شد. حالا روز گذشته سازمان غذا و دارو از تقلبی بودن این داروها خبر داد و اعلام کرد این داروها از داروخانه‌ها جمع‌آوری می‌شود.

اما این سازمان چه توضیحی برای واردات داروهای تقلبی داده است؟ مشاور رسانه‌ای سازمان غذا و دارو درباره مواد اولیه کوآموکسی کلاوهای هند گفت: «مجوز واردات این سوسپانسیون‌ها به صورت فوریتی بود. وقتی که وارد کشور شدند مورد نمونه‌برداری قرار گرفته و مشاهده شد که ماده مؤثره ۲ درصد آموکسی‌کلاوها پایین‌تر از حد مجاز است. به همین دلیل سریع دستور جمع‌آوری آنها از بازار صادر شد.»

سجاد اسماعیلی به ایلنا گفت: «شرکت واردکننده، مستندات خود را قبل از واردات ارائه داد. پس از واردات ما نمونه‌برداری کرده و ۹۸ درصد این نمونه‌ها را تأیید کردیم. ۲ درصد را که دارای مشکل بودند، دستور جمع‌آوری دادیم.»

او گفته سریع دستور جمع‌آوری داروها را داده‌اند، درحالی‌که بیش از سه هفته از واردات این بار دارویی به کشور می‌گذرد. ۷ آبان، محموله دارویی از هند وارد کشور شد و اول آذر دستور جمع‌آوری آن را دادند.

اظهارات متناقض برای نظارت بر واردات دارو

با این حساب و با توجه به کمبود شدید دارو و تقاضای زیاد، مشخص نیست آیا از این داروها باقی مانده که جمع‌آوری شود یا نه؟ حتی اگر از داروها باقی مانده باشد، چه میزان خسارت مالی و غیرمالی به جای گذاشته است؟ اینها سوالاتی است که سازمان غذا و دارو به آن پاسخی نداده است.

همه اینها در حالی است که پیش از این مشاور رسانه‌ای سازمان غذا و دارو به ایسنا گفته بود: «واردات دارو با مجوز سازمان غذا و دارو و بعد از تائید سلامت و ایمنی داروهای واردارتی از سوی این سازمان وارد بازار می‌شود.»

این گفته او در پی شایعاتی مبنی بر واردات رمدسیویر آلوده به کشور در مهرماه بود.

توضیحات جدید او درباره داروهای وارداتی از هند اما با اظهارات قبلی او همخوانی ندارد. با این حساب چرا داروهای وارداتی از هند در بازار توزیع شده است؟

مصرف داروهای تقلبی هندی، خطرناک است؟

نکته دیگر استفاده از داروهای گفته شده است. اگر این داروها به مصرف بیماران رسیده باشد، برای آنها خطری دارد؟

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران در پاسخ به این سوال گفت: «خیر، ممکن است ماده موثر موجود در این بسته دارویی، کافی نباشد یا نتایج منطبق بر استانداردهای در نظر گرفته شده نباشد. مردم نگران نباشند، زیرا که ریکال(جمع‌آوری) داروها امری روتین است.»

او گفت: «جمع‌آوری داروهای آموکسی‌کلاو یاد شده، شامل یک دسته از این محصول است که علت آن کمتر بودن جزئی میزان ماده موثر از دامنه مجاز بود.» (تسنیم)

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا