اقتصادی

حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند؟

در ادامه اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، غیر شفاف بودن حساب بانکی، سازمان امور مالیاتی را در آستانه اتخاذ یک تصمیم مهم قرار داد. تصمیمی که می‌تواند به معنی شروع اخذ مالیات از حساب‌های بانکی تلقی شود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت نیوز، غیر شفاف بودن حساب بانکی، سازمان امور مالیاتی را در آستانه اتخاذ یک تصمیم مهم قرار داد. تصمیمی که می‌تواند به معنی شروع اخذ مالیات از حساب‌های بانکی تلقی شود.

سازمان امور مالیاتی قصد آغاز تفکیک حساب‌ بانکی تجاری از شخصی را دارد. اما ماجرای تمایل سازمان امور مالیاتی به تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری چیست؟

این تغییر رویه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارتباط مستقیمی با اجرای اصلاحات ارز ترجیحی دولت دارد. به صورت مشخص دولت براساس اطلاعاتی که وضعیت درآمدی خانوارها دارد، ک دهک بندی انجام داده و بر مبنای آن یارانه جدید پرداخت می‌کند.

یکی از نقاط ابهام این دهک بندی وضعیت تفکیک نشدن حساب‌هاس شخصی از تجاری است. نتیجه این وضعیت قرار گرفتن شماری از خانوارهای کم درآمد در دهک دهم یا برخوردار است.

صاحبان حساب‌های بانکی چه باید بکنند؟


در همین رابطه محمد برزگری، رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی به ایرنا گفت: اعلام شماره حساب بانکی تجاری در اجرای ماده ۱۰ قانون پایانه فروشگاهی و در اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱ و مصوبه شورای پول و اعتبارات آمده است.

وی افزود: از این‌رو افرادی که فعالیت تجاری دارند، باید به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند که فعالیت تجاری در کدام حساب بانکی واریز می‌شود.

رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ادامه داد: از خردادماه که اظهارنامه مشاغل را دریافت می‌کنیم، از افراد می‌خواهیم که شماره‌حساب‌های خود را در پرونده مالیاتی اعلام کنند و به صورتی سیستمی از بانک مرکزی تاییدیه حساب گرفته خواهد شد و شماره‌حساب تجاری ثبت می‌شود.

برزگری با بیان اینکه شماره‌ حساب‌ها از سوی بانک مرکزی پایش می‌شود، تاکید کرد: در صورتی‌ که شماره حسابی به‌عنوان تجاری اعلام نشود، غیرتجاری محسوب خواهد شد؛ البته حساب اشخاص به‌صورت مستمر و سیستمی از سوی بانک مرکزی بررسی می‌شود.

وی تاکید کرد: بر اساس الگوریتم‌ها، داده‌کاوی و معیارها در سامانه‌ها، اگر واریزی به‌حساب مشکوک به فعالیت تجاری باشد، به صاحب حساب و سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود.

رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی به شخص اعلام می‌کند که فعالیت‌های تجاری با حساب صورت‌گرفته است که باید در این زمینه دلایل قانع‌کننده با مستندات ارائه کند، در غیر این صورت باید ضمن پرداخت جرایم مبارزه با پول‌شویی، مالیات نیز پرداخت کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا