دانش و فناوری

راهکارهای نوین تجارت الکترونیک با ایکسب

مدیرعامل ایکسب در گفت و گو با روزنامه جام جم

تجارت الکترونیک در روزگار فعلی ما به یکی از نیازهای اساسی شرکت‌‎ها و کسب‎‌و‎کارها تبدیل شده است. از همین رو رشد پلتفرم‌‎های مختلف در این حوزه می‏‎‌تواند به صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان محصولات کمک کند تا ارتباطات‎شان در بستری حرفه‌‎ای شکل بگیرد و با داشتن اعتماد کافی و آشنایی با برندهای مختلف بتوانند خریدار و فروشنده مناسب خود را پیدا کنند.

راه‌‎اندازی فضایی کم‌هزینه و پر سود که بسیار سریع‎تر از فرآیندهای سنتی عرضه و تقاضا، بتواند برای شرکت‌‎ها کاربرد داشته باشد ایده شکل‌‎گیری پلتفرم‌‎های مختلفی در این حوزه بوده است. شرکت «کسب‎‌و‎کار کاغذ آبی» از سال ۸۲، یعنی درست زمانی که هنوز حوزه تجارت الکترونیک در کشور ما بسیار جدید و ناشناخته بود محصول«ایکسب» را به عنوان اولین پلتفرم تجارت الکترونیک ارائه کرد که تا امروز تلاش کرده خدمات خوبی را در این زمینه ارائه دهد.

مهدی آقایی، مدیر عامل شرکت «کسب‎‌و‎کار کاغذ آبی» پیش از راه‌‎اندازی ایکسب با مجموعه‌‎هایی همکاری می‎‌کرده که کارشان خرید و فروش تجهیزات مربوط به صنایع نفت ‎و‎ گاز بوده است، اما نیاز وجود بستری برای آشنایی و ارتباطات تجاری شرکت‎‌های حوزه نفت و گاز را احساس کرده است. بنابراین تصمیم گرفته است تا پلتفرمی طراحی کند که بستر آشنایی و مذاکره و همکاری این گروه‌ها با هم باشد و به‌مرور توسعه یابد.

ایکسب، ایده‌ای برای به‌روز شدن شرکت‌های تجاری

مدیرعامل ایکسب درباره چالش‌های شکل‌گیری این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: «اوایل راه‌اندازی سایت، به این دلیل که حوزه فعالیت ما در ایران بسیار نو بود هنوز رغبتی از سوی شرکت ها برای این نوع خرید و فروش وجود نداشت. آنها بیشتر تمایل داشتند با همان شیوه سنتی به تجارت ادامه دهند از طرفی زیرساخت‌های لازم برای این بستر خرید و فروش مجازی هنوز به‌درستی شکل نگرفته بود و ایرادهای فنی بسیاری در مسیر فعالیت ما وجود داشت. اما با گذشت زمان و تجربه‌های فراوانی که در این مسیر کسب کردیم، توانستیم خدمات متفاوت و کاملی را به کسب‌وکارها ارائه کنیم و صرفا بستری برای خرید و فروش نباشیم؛ بلکه در کنارش بتوانیم امکانات و ویژگی‌های متنوعی را برای مشاغل فراهم کنیم.»

چالش‎‌های ناهموار تجارت جدید

مدیرعامل ایکسب در خصوص چالش‌های تجارت الکترونیک در کشور می‌گوید: «در حوزه حمل‎‌و‎نقل ما در حال همکاری با «تیپاکس» هستیم. ولی به دلیل نبود زیرساخت‎‌های لازم برای این بخش، همچنان با مسائل و مشکلات زیادی دست‎‌و‎پنجه نرم می‎‌کنیم. در تمام این سال‌‎ها گاهی نبود توان فنی لازم برای اجراکردن نیازهای بخش تجارت الکترونیک و گاهی عدم همکاری‎‌ها و حمایت‎‌های دولت باعث شده مسیر دستیابی به ایده‎‌هایمان طولانی‎ و دشوار شود. در حال حاضر از شرکت‌‎ها و گروه‎‌هایی که توانمندی لازم در حوزه حمل‎‌و‎نقل و هماهنگی‎‌های مجازی این بخش را دارند دعوت می‎‌کنیم برای همکاری به ما بپیوندند.

چشم‎‌انداز ایکسب

مهدی آقایی درخصوص هدف‌های این شرکت برای آینده می‌گوید: «وبسایت‌هایی مثل ایکسب با هدف کمک به شرکت‌های داخلی راه‌اندازی شده تا آنها بتوانند از ابزارهای مدرن استفاده کنند و بهتر و دقیق‌تر دیده شوند و در نهایت بعد از به‌دست‌آوردن بازار داخلی به سمت تجارت در حوزه جهانی قدم بگذارند و بازارهای بیشتری را به دست بیاورند. از این روز انتظار داریم دولت بیشتر زمینه‌های مورد نیاز کار ما را فراهم کند تا بتوانیم به تجارت و صنعت کشور کمک کنیم.»
وی می‌افزاید: «در حال حاضر با وجود تمام چالش‌هایی که در این راه وجود دارد بیش از ۱۶ هزار محصول در ایکسب ثبت شده است و ما توانسته‌ایم به ۳۹ هزار عضو حقیقی که در ایکسب فعالیت دارند خدمات ارائه بدهیم و حدود ۶۰ هزار بازدید در ماه داشته باشیم. علاوه بر این محصولاتی که در سایت ایکسب برای فروش به نمایش گذاشته شده‌اند، این روزها بیش از یک میلیون بار در ماه در موتور جست‌وجوگر گوگل دیده می‌شوند.»

گفت و گوی مدیرعامل ایکسب با روزنامه جام جم

ویژگی‌های ایکسب در مقایسه با رقبا

بازاریابی دیجیتال با هزینه پایین

مدیرعامل ایکسب می‎گوید: «با توجه به این که شرکت‌ها و کسب‌و‎کارهای کوچک معمولا توانایی تبلیغات محیطی گسترده و بازاریابی پرهزینه ندارند به این فکر افتادیم که زمینه‌‎ای برای دیده شدنشان را فراهم کنیم. ایکسب می‎‌تواند به عنوان یک پلتفرم در این زمینه با بازدید بالا و سئوی خوب، محصولات شرکت‎‌ها را در دسترس دیگران قرار دهد.

اعتبار سنجی شرکت‎‌های معرفی‎‌شده

زمانی که بحث معرفی خدمات و محصول شرکت‎‌های مختلف به میان می‌‎آید، موضوع اعتبارسنجی آنها نیز اهمیت زیادی پیدا می‎‌کند. در این زمینه ایکسب تلاش کرده روش‌‎هایی را برای ارزیابی و اعتبارسنجی شرکت‎‌ها داشته باشد. بیشتر شرکت‎‌ها در انجمن‎‌های صنفی مختلفی عضو هستند و این عضویت‎‌ها خود فرآیندی است که می‎‌تواند جلب اعتماد کند. ایکسب بستری را فراهم کرده که شرکت‎‌ها بتوانند این عضویت‎‌ها را در سایت اعلام و انجمن‎‌ها آن را تایید کنند. به این ترتیب مخاطب و خریدار می‎‌توانند ببینند کدام شرکت در چه انجمن‌‎هایی عضویت دارد و چه مجموعه‎‌هایی آن را تایید کرده‌‎اند.

امکان پرداخت امانی برای تبادلات مالی شرکت‎‌ها

در ایکسب نوعی درگاه پرداخت آنلاین در نظر گرفته شده که به شکل حساب امانی کار می‎‌کند و خریدار مبلغ را در آن واریز کرده و بعد از آن که فروشنده محصول را تحویل داد و خریدار رضایت خود را اعلام کرد، مبلغ به حساب فروشنده منتقل می‎‌شود. این کار با کمک بانک پاسارگاد تحت عنوان سامانه پرداخت امانی پاسارگاد (پاد) ارائه شده‌‎است. این فرآیند پرداخت هنوز در کشور ما بسیار نوپا است اما ایکسب با همکاری بانک پاسارگاد تلاش می‌کند آن را ارتقا دهد.


استعلام قیمت برای محصولات مختلف

شرکت‎‌ها و کسب‌‎و‌کارها می‎‌توانند درخواست استعلام قیمت برای هر کالایی که بخواهند را ثبت کنند و بدون این که اقدامی برای خرید و ارتباط‎‌گیری مستقیم با فروشندگان محصولات داشته باشند، از طریق ایکسب به قیمت محصول مورد نظر که از سوی شرکت‎‌های حاضر در سایت ارائه شده دست پیدا کنند.

مجله ایکسب

یکی از روش‌های معرفی خدمات و محصولات کسب و کارها، تولید محتوا با هدف ترغیب مشتریان و دیده شدن در فضای مجازی است. مجله ایکسب از طریق مجله اینترنتی، این فرصت را برای شرکت‌های عضو فراهم آورده تا بتوانند اخبار فعالیت‌های خود را در قالب خبر، مقاله و گزارش به مخاطبان خود ارائه کنند.

خرید و فروش عمده

تجارت الکترونیک به شیوه بنگاه به بنگاه (B2B) در کشور ما هنوز در ابتدای راه است و آنچه شرکت‌های داخلی را از رقبای خارجی خود متمایز کرده، عدم آشنایی به ابزارهای خرید و فروش عمده و استفاده از روش‌های سنتی پرهزینه است که قدرت رقابت تولیدکنندگان ایرانی را در برابر رقبای بین‌المللی در بازار کم می‌کند.
ایکسب در طول این سال‌ها تلاش کرده تا با فراهم آوردن زمینه مناسب برای خریدوفروش عمده در بستر اینترنت، راه را برای تولیدکنندگان داخلی هموار سازد. اکنون شرکت‌ها می‌‎توانند با استفاده از خدمات فروشگاه اینترنتی ایکسب، کالاهای خود را به‌صورت عمده در اختیار مشتریان قرار دهند.

دسترسی به بازار جهانی

هم اکنون صدها شرکت از سراسر جهان عضو ایکسب هستند و روزانه به این تعداد افزوده می‌شود. شرکت‌های داخلی می‌توانند علاوه بر استفاده از خدمات این شرکت‌ها، محصولات و خدمات خود را به زبان انگلیسی به آنها معرفی کنند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا