بورسورزش

برای خرید سهام استقلال و پرسپولیس چه باید بکنیم؟

روش خرید سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای افرادی که در بازار سرمایه مشغول به معامله هستند و سابقه دارند واضح و مشخص است اما برای هواداران این باشگاه که تمایل به خرید سهام دارند و نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند، در ادامه اطلاعات مفیدی قرار داده شده است.

 به گزارش پایگاه خبری روند بازار به نقل از بااقتصاد، همانطور که سازمان خصوصی سازی پیش از این اعلام کرده بود واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه و روشی به نام صرف سهام انجام می‌گیرد، برای اطلاع دقیق از آنکه روش عنوان شده چیست و چگونه می‌توان سهام این دو باشگاه را خرید در ادامه همراه باشید. 

صرف سهام یعنی چه؟

شرکت‌های بورس از روش‌های مختلفی برای افزایش سرمایه خود استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها صرف سهام نام دارد. در این روش، شرکت مبلغی مازاد بر ارزش اسمی سهام خود را از خریداران دریافت می‌کند. ارزش اسمی سهام هر شرکت ۱۰۰ تومان است. در روش صرف سهام شرکت می‌تواند مبلغی بیش از این میزان را دریافت و برای کمک به توان مالی خود به حساب‌های اندوخته خود واریز کند. در واقع مابه‌التفاوت ارزش اسمی و وجوه دریافتی مازاد بابت فروش سهام جدید، صرف سهام گفته می‌شود به این ترتیب متقاضیان خرید سهام پرسپولیس و استقلال باید مبلغی بیش از ۱۰۰ تومان را به ازای هر سهم، برای خرید سهام این شرکت‌ها پرداخت کنند که رقم دقیق‌تر آن ظرف روز‌های آینده از سوی سازمان خصوصی‌سازی اعلام خواهد شد.

بازار پایه چه بازاری است؟ 

سهام سرخابی‌ها باید از طریق تابلوی نارنجی بازار پایه عرضه شود. فرابورس ایران از ۴ بازار اول، دوم، سوم و بازار پایه تشکیل شده که بازار پایه خود به ۳ تابلوی زرد، نارنجی و قرمز تقسیم‌بندی می‌شود. عرضه سهام در بازار‌های اول و دوم منوط به رعایت یک‌سری استاندارد‌ها ازجمله میزان سرمایه و سودآوری آن شرکت‌هاست، اما این استاندارد‌ها در بازار پایه وجود ندارد بر این اساس می‌توان گفت در بازار پایه فرابورس سهام شرکت‌هایی داد و ستد می‌شود که ریسک مالی زیادی دارند. طبق قوانین بازار پایه ریسک شرکت‌های حاضردر بازار پایه خود مشتمل بر ۳ بخش است. بازار قرمز شامل شرکت‌هایی است که بیشترین ریسک را دارند و بازار زرد ریسک کمتری نسبت به بازار قرمز دارند و حد وسط آن نیز شرکت‌هایی هستند که در بازار نارنجی فعالند.

چگونگی دریافت کد سهامداری

افرادی که قصد خرید سهام شرکت‌های پرسپولیس و استقلال را دارند باید ابتدا کد سهامداری دریافت کنند. کد سهامداری یک شناسه است که به‌صورت منحصر برای هر فرد صادر می‌شود. این کد عملکردی مشابه کدملی دارد. یعنی هر شخص حقیقی یا حقوقی یک کد بورسی منحصر به‌خود دارد که در بورس با این شناسه شناخته می‌شود. تمام معاملات و دارایی‌های شخص سهامدار در همین کد سهامداری ثبت و نگهداری می‌شود. از ۲ سال پیش امکان دریافت کد سهامداری به‌صورت مجازی فراهم شده، کافی است سهامداران به سامانه سجام مراجعه کنند و بعد از تأیید مدارک هویتی‌شان و پر کردن فرم‌های مربوط به‌صورت مجازی احراز هویت شوند و کد سهامداری دریافت کنند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا