کسب و کار

شالی کوبی

فرآیند برداشتن پوسته و لایه‌های سبوس و تولید دانه‌های برنج سفید بدون ناخالصی را آسیاب کردن برنج می‌گویند. بهره وری آسیاب و کیفیت برنج به کیفیت شلتوک، تجهیزات مورد استفاده در آسیاب و مهارت های اپراتور آسیاب بستگی دارد. فرآیند آسیاب در کارخانه‌های بزرگ تجاری، تعدادی عملیات را برای تولید برنج سفید با کیفیت بهتر و بهتر با هم ترکیب می‌کند.

شالی کوبی برنج چیست؟

معمولاً تصفیه برنج در سیستم آسیاب برنج می تواند یک فرآیند ساده در یک یا دو مرحله یا یک فرآیند چند مرحله ای باشد که در زیر به آن اشاره می‌شود:

آسیاب یک مرحله ای: حذف پوسته و سبوس آن در یک مرحله انجام می شود.

فرآیند دو مرحله ای: لایه برداری و حذف سبوس به طور جداگانه انجام می شود.

آسیاب چند مرحله ای: می توان آن را در مصارف محلی روستا و یا در شبکه تجارت برای فروش گسترده برنج درست کرد. در فرآیند چند مرحله‌ای آسیاب کردن برنج، برنج را تا حدودی می‌جوشانند تا ارزش غذایی آن افزایش یابد و به آن پختن آب پز می‌گویند که باعث کاهش شکستگی و حتی تغییر بافت برنج پخته می‌شود.

آسیاب کردن برنج به دو صورت انجام می شود:

کارخانه شالیکوبی روستایی: به شالیزارهایی که کشاورزان برای مصارف خانگی از آن استفاده می کنند، شالیزارهای روستایی می گویند.

آسیاب برنج تجاری: زمانی که برنج به اندازه کافی آسیاب شود و تمام پوسته ها و سنگ های آن برای جذب مشتری از بین برود، به آن آسیاب برنج تجاری می گویند. یکی دیگر از اهداف آسیاب های تجاری به حداقل رساندن شکستگی دانه است.

مراحل شخم زدن:

روش پیش تمیز کردن: فرآیند تمیز کردن مزرعه برنج به فرآیند تمیز کردن مزرعه برنج نیز معروف است. هنگامی که برنج از مزارع برنج می آید، تمیز کردن مزرعه برنج اولین گام در مزرعه برنج است. برنج همیشه با بسیاری از مواد خارجی مانند علف های هرز، خاک، دانه ها و غیره ظاهر می شود. این مواد خارجی باید قبل از اعمال برنج در فرآیند پوست کندن حذف شوند تا از کارایی پوست کن و همچنین آسیاب کاسته نشود. اگر این ضایعات به خوبی دفع نشود، می تواند کارایی دستگاه های شالی کوب را کاهش دهد. ظرفیت پیش تمیز کردن مزارع برنج در واقع ۱.۵ برابر ظرفیت آسیاب است. اگر برنج در طی فرآیند خرمنکوبی به درستی تمیز نشود، دانه های برنج می توانند گرد و غبار ایجاد کنند و جریان هوا را از طریق دانه های برنج کاهش دهند. تکان دادن برای از بین بردن سنگ های ناخواسته در برنج با استفاده از جداکننده جاذبه یا حذف مو انجام می شود. این فرآیند شامل عبور برنج خام از یک سری الک و یک سیستم آسپیراسیون بسته است.

کارخانه شالیکوبی روستایی

لایه برداری : فرآیند جداسازی پوست از دانه های برنج را لایه برداری می گویند. این فرآیند آسیاب کردن برنج شامل: هدایت برنج به یک جفت غلتک لاستیکی، چرخش در جهت مخالف و با سرعت های مختلف است. نیروی برشی روی سطح بدنه به دلیل فشار افقی به سمت داخل بر روی غلتک های لاستیکی ایجاد می شود. برداشتن پوسته از برنج به عنوان آسپیراسیون پوسته شناخته می شود. پوسته با اصطکاک جدا می شود، زیرا دانه های غیر برنج از دو سطح ساینده عبور می کنند که با سرعت های مختلف حرکت می کنند. پس از جداسازی، پوسته با مکش خارج شده و به انباری خارج از آسیاب منتقل می شود. پوسته ۲۰ درصد وزن برنج را تشکیل می دهد.

جداسازی برنج: سطح دانه برنج صاف و سطح برنج زبر است. بستر از این تفاوت در بافت برای جدا کردن برنج از رنگ شلتوک استفاده می کند. جداکننده پارو برنج برنج را بدون پوست جدا می کند. مقدار برنج موجود بستگی به بهره وری پوسته دارد و نباید از ۱۰ درصد تجاوز کند. جداکننده های برنج با استفاده از تفاوت وزن و اندازه بین برنج و برنج کار می کنند.

سفید کردن برنج: از پولیش مرطوب برنج برای صیقل دادن سطح برنج در آسیاب استفاده می شود. عواملی که میزان سفیدی را تعیین می کنند عبارتند از: سرعت شعاعی چرخ های سنگی، اندازه توری سنگ و فشار خارجی وارد بر خروجی دستگاه سفیدکننده.برنج سفید با برداشتن لایه سبوس و جوانه ها از روی دستگاه شالی کوب به دست می آید. لایه سبوس توسط مواد ساینده یا پولیش اصطکاکی از هسته جدا می شود. مقدار سبوس برداشته شده معمولاً بین ۸ تا ۱۰ درصد وزن کل برنج است. برای کاهش تعداد دانه های شکسته در طول فرآیند سفید کردن، برنج معمولاً از دو تا چهار دستگاه سفیدکننده که به صورت سری به هم متصل هستند عبور می دهند.

جداسازی برنج سفید: برنج سفید را پس از صیقل دادن از برنج اصلی، برنج درشت و کوچک خرد شده جدا کرده و با استفاده از الک با صفحه نوسان دم می کنند. برنج سر اغلب به عنوان غلات طبقه بندی می شود که ۷۵ تا ۸۰ درصد یا بیشتر از کل هسته را تشکیل می دهد. از فرورفتگی برای دستیابی به دقت بالاتر برای مرتب سازی و تقسیم در کارخانه‌های برنج استفاده می‌شود.

دستگاه شالی کوب

مخلوط کردن برنج: یک آسیاب برنج خوب ۵۰ تا ۶۰ درصد برنج سبوس دار، ۵ تا ۱۰ درصد دانه درشت آسیاب شده و ۱۰ تا ۱۵ درصد دانه ریز آسیاب شده تولید می کند. برنج های موجود در بازار بسته به استانداردهای کشور، ۵ تا ۲۵ درصد مغز شکسته دارند. در صورت نیاز به مخلوط کردن مناسب برنج، استفاده از همزن حجمی ضروری است.

تمیز کردن گرد و غبار: مخلوط کردن پودر آب ریز با پودر باقیمانده روی برنج سفید شده، بدون کاهش قابل توجه بهره وری آسیاب، باعث بهبود درخشندگی برنج می شود. این کار در دستگاه شالی کوبی برای پرداخت نهایی قبل از فروش انجام می شود.

توزین برنج: برای بسته بندی و توزین دقیق برنج های موجود در بازار از دستگاه های توزین و بسته بندی استفاده می شود. برنج معمولا در کیسه های ۵۰ کیلویی به فروش می رسد که باید به دقت وزن و برچسب گذاری شود. در حالی که اکثر کارخانه های برنج از سیستم توزین مکانیکی دستی استفاده می کنند، سیستم های الکترونیکی بسیار دقیق و سریع نیز در دسترس هستند.

دستگاه شالی کوب بتین اولین و بهترین دستگاه شالی کوب در سراسر کشور می باشد.

شالی کوبی چیست

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا