اقتصادی

صرافی مجاز خرید و فروش بیت کوین راه اندازی می شود؟

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مشخص شدن صرافی مجاز بیت کوین برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال با مجوز بانک مرکزی می تواند شفافیت را در این بازار ایجاد کند.

روند بازار – در شرایطی که موج گسترده ای از گرایش سرمایه گذاران به خصوص سرمایه گذاران خرد به فعالیت در بازار خرید و فروش رمز ارزها (مثل بیت کوین) شکل گرفته و حتی خبر از تعیین بیت کوین به جای مهریه هم می رسد، امروز رئیس کل بانک مرکزی عبدالناصر همتی توضیحاتی درباره آزاد بودن خرید و فروش بیت کوین ارائه کرد. «در این خصوص مصوبه هیات وزیران را گرفته ایم که اخیرا اصلاحاتی هم روی آن انجام شد و مقرر شده افرادی که به طور قانونی و رسمی رمز ارز تولید کنند امکان این را داشته باشند که برای واردات از آن استفاده کنند. به زودی برای بیت کوین صرافی‌هایی مشخص می‌کنیم که فقط برای مبادلات تجاری بتوان از آن استفاده کرد. خرید و فروش بیت کوین آزاد نمی‌شود فقط آن هایی که به طور رسمی استخراج کرده اند و تنها برای واردات کالا می توانند از رمزارز استفاده کنند.»

طی هفته های اخیر و همزمان با افزایش محسوس قیمت بیت کوین در دنیا، تعداد زیادی از سرمایه گذاران ایرانی نیز راهی بازار رمرزارزها مخصوصاً بیت کوین شده اند که البته بخش مهمی از آن ها کاملا نا آشنا به این بازار هستند و این خطر وجود دارد که بخش مهمی از سرمایه شان را از دست بدهند.

به اعتقاد کارشناسان اتفاقی که در ماه های گذشته در بازار سرمایه رخ داد و بخش زیادی از مردم در بورس دارایی های خود را از دست دادند حالا در بازار رمزارزها در حال تکرار شدن است. در این بین نکته مهم این است که بازار رمزارزها چندین برابر بازار سرمایه پیچیده و تخصصی بوده و همین موضوع باعث می شود افرادی که دانش کافی و لازم را ندارند با ورود به این بازار سرمایه خود را از دست بدهند.

خبرها و بررسی های کارشناسان اقتصادی نشان می دهد که در هفته های گذشته و با نزول شدید شاخص بورس بخشی از سرمایه گذاران، منابع مالی خود را از بورس خارج کرده و به سرمایه گذاری در حوزه رمز ارز روی آورده اند.

علاوه بر این ها نکته مهم دیگری که وجود دارد، نبود قانون مناسب برای فعالیت در حوزه خرید و فروش و تولید رمزارزها در کشور است. هنوز قانونی در ایران برای خرید و فروش بیت کوین وجود ندارد و همین موضوع باعث می شود این بازار اقتصادی زیرزمینی باشد. یکی از خواسته های مهم فعالان اقتصادی در این شرایط تصویب قوانین لازم و اعلام نظر دولت درباره خرید و فروش بیت کوین است. به اعتقاد کارشناسان مشخص شدن صرافی های قانونی برای خرید و فروش بیت کوین با مجوز بانک مرکزی می تواند شفافیت را در این بازار ایجاد کند.

هم اکنون تنها قانونی که در حوزه رمزارزها وجود دارد درباره استخراج رمزارزها با دریافت مجوز است. معاون اول رئیس‌جمهوری در ۱۳ مردادماه، آیین ‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌ شده در کشور ابلاغ کرد. در این آیین‌ نامه، ضمن قانونی شمردن فعالیت ماینرها در ایران، حق و حقوقی برای آن‌ها در نظر گرفته و شرط و شروطی نیز برایشان گذاشته شد.

در یکی از مهم‌ترین بندهای این آیین‌نامه ضمن این‌که استخراج رمزارز در آن به عنوان صنعت شناخته شد، به تعرفه استخراج رمزارزها اختصاص دارد که بر اساس آن مقرر شد تأمین برق متقاضیان استخراج رمزارزها صرفاً یا با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا با احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت گیرد. تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می‌شود، محاسبه و اعمال خواهد شد.

منبع: مجله ایکسب

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا