کسب و کار

قانون ریزش سنگ نمای ساختمان و پیچ و رولپلاک سنگ نما

در برخی از ساختمان‌ها از سنگ برای اجرای نما استفاده می‌شود که اگر به درستی اجرا شود می‌تواند فضایی بسیار شیک و زیبا را به وجود آورد اما اگر ساختن نما با روش‌های اصولی انجام نگیرد می‌تواند عواقب ناگواری را در پی داشته باشد.

به همین علت در این مقاله قصد داریم در مورد قانون ریزش سنگ نما یا قانون نمای ساختمان و یکی از روش‌های پیشگیری از آن که استفاده از پیچ و رولپلاک نما است، صحبت کنیم.

قانون ریزش سنگ نمای ساختمان

شاید از خودتان بپرسید عبارت فوق به چه معناست؟ به طور کلی باید بگوییم مواردی که به نمای ساختمان مربوط است به عنوان قانون ثبت شده است که در صورت بروز هرگونه مشکل در نما می‌توان آن را پیگیری نمود.

خسارت ریزش سنگ نما

حوادثی مانند ریزش سنگ نمای ساختمان علاوه بر خسارت‌های مالی گاهی اوقات می‌تواند خطرها و آسیب‌های جانی نیز به همراه داشته باشد. البته جای نگرانی نیست می‌توان با استفاده از پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان از وقوع اینگونه حوادث جلوگیری کرد.

جبران خسارت و مسئولیت ریزش نمای ساختمان بر عهده‌ی چه کسی است؟

اگر ساختمان در حال ساخت باشد، مسئولیت آن بر عهده‌ی سازنده است اما اگر بعد از ساخت و اتمام پروژه‌ی ساخت و ساز، نمای ساختمان ریزش کند، جبران خسارت‌های آن باید توسط مدیر ساختمان انجام شود. در غیر این صورت اگر ساختمان به دلایل مختلف فاقد یک مدیر رسمی باشد، مسئول جبران خسارت‌ها، صاحبان آن ساختمان هستند.

علل مختلف ریزش سنگ نما

افتادن سنگ نمای ساختمان می‌تواند علت های مختلفی داشته باشد. در زیر به دو مورد از این دلایل خواهیم پرداخت.

  • کار کردن سنگ در فصول گرم یا سرد: اگر سنگ در فصل گرم، زمانی که دمای هوا بسیار بالاست کار شوند، تبخیر سریع آب ملات سبب می‌شود سنگ‌ها به خوبی چسبانده نشوند. هوای بسیار سرد نیز موجب یخ زدن ملات و عدم چسبیدن سنگ به آن می‌شود.
  • یکی دیگر از دلایل ریزش سنگ نما، نشست ساختمان است. زمانی که یک ساختمان به هر دلیلی نشست کند باعث ریزش سنگ‌ها می‌شود که باید قبل از وقوع اتفاق با استفاده از پیچ و رولپلاک سنگ نما، نمای ساختمان را مقاوم کرد.

علائم ریزش نمای ساختمان

سقوط یا ریزش سنگ‌های نما، نشانه‌هایی دارد. این مسئله بسیار مهم و حائز اهمیت است زیرا با دانستن علائم آن می‌توان مانع بروز حادثه شد. برخی از این نشانه‌ها عبارتند از:

  • ریختن بندکشی سنگ‌های نما
  • تبله کردن سنگ‌ها
  • فرسوده شدن ملات و در نتیجه خالی شدن پشت سنگ. برای تشخیص این مورد شما می‌توانید با زدن چند ضربه به سنگ با شنیدن صدای توخالی مانند صدای طبل، جهت مقاومت نما اقدام نمایید.

ریزش سنگ در کدام یک از قسمت‌های نما بیشتر است؟

در زیر به برخی از نقاطی که احتمال ریزش سنگ در آنها بسیار است اشاره شده است.مانند:

  • قسمت بالایی درب ورود و خروج ساکنان
  • قسمت بالایی درب پارکینگ

می‌توان به وسیله‌ی پیچ و رولپلاک سنگ نما به ویژه در این مکان‌ها سبب محکم سازی نمای یک ساختمان شد. همچنین با این کار می‌توان خاطری آسوده را برای ساکنان آن ساختمان فراهم کرد.

قانون ریزش سنگ نمای ساختمان و پیچ و رولپلاک سنگ نما

تا این قسمت از مقاله به موضوعاتی چون: ریزش سنگ ساختمان، علل وقوع آن و… پرداخته شد. در بخش دوم مقاله به راه حل این مشکل یعنی؛ پیچ و رولپلاک سنگ نما خواهیم پرداخت.

پیچ و رولپلاک سنگ نما چیست؟

همانطور که قبلاً نیز گفته شد استفاده از پیچ و رولپلاک سنگ نما یکی از روش‌هایی است که باعث محکم شدن سنگ‎ها شده و از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین به واسطه‌ی آن می‌توان عمر سنگ‌های یک نما را افزایش داد. این کار به وسیله‌ی دو روش متفاوت انجام می‌شود که در ادامه‌ی مقاله به آن خواهیم پرداخت.

اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما

اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما

مراحل اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما

  • در وهله‌ی اول، اطلاعاتی مانند: قدمت ساختمان(سال ساخت)، اقلیم، نوع سنگ کار شده در نما و مواردی چون: ترک‌خوردگی یا جدا شدن سنگ از نما، از بین رفتن بندکشی یا سقوط سنگ بررسی می‌شود. نوع سنگ به کار رفته در نما از لحاظ: میزان تخلخل، بافت، رگه، درجه‌ی سختی، ضخامت و ابعاد سنگ مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد زیرا تمام این موارد در انتخاب نوع آلیاژ پیچ و رولپلاک، طول پیچ و محل سوراخ شدن سنگ تاثیرگذار هستند.
  • در مرحله‌ی بعد که مرحله‌ی استفاده از پیچ و رولپلاک سنگ نما است، شناسایی سنگ‌های لق شده و نیمه عمری صورت می‌گیرد که در معرض ریزش هستند. اولویت کار با فیکس و ثابت کردن این سنگ‌ها به واسطه‌ی کاربرد پیچ و رولپلاک مناسب است. پس از آن نیز نوبت به سنگ‌های دیگر می‌رسد. البته در مواقعی که سنگ نما کاملاً ریزش کرده باشد در صورتی که کارفرما نمونه‌ای از سنگ قبلی را در دسترس داشته باشد می‌تواند با توجه به مقاومت سنگ، آن را نصب نماید. نکته‌ی مهمی که وجود دارد این است که حتماً سنگ نصب شده، باید بندکشی شود تا از نفوذ آب به آن جلوگیری شود.

برخی از خصوصیات پیچ جهت استفاده در پیچ و رولپلاک سنگ نما

هنگام اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما باید از پیچی استفاده شود که دارای ویژگی‌های زیر باشد. مانند:

  • مقاومت در برابر چکش‌خوری
  • از مقاومت کششی مناسب جهت تحمل وزن سنگ برخوردار باشد. در این صورت پیچ می‌تواند از سقوط سنگ پیشگیری نماید.
  • اگر بخواهید در فضای بیرون از آن استفاده نمایید، باید دارای روکش گالوانیزه گرم باشد
رولپلاک فیشر

رولپلاک فیشر

هنگام پیچ و رولپلاک کردن سنگ نما از پیچ دو سو استفاده شود یا چهارسو؟

ما به شما توصیه می‌کنیم برای پیچ و رولپلاک سنگ نما حتماً از پیچ چهارسو و سر مته سه سو استفاده شود زیرا این پیچ به خوبی در سر مته جای گرفته و سفت می‌شود. نکته‌ی مهم دیگری که رعایت آن الزامی است و در بالا نیز به آن اشاره شد، استفاده از پیچ دارای روکش گالوانیزه است زیرا سبب می‌شود پیچ دچار زنگ‌زدگی نشود و نما تمیز و زیبا باقی بماند.

برخی از انواع رولپلاک برای استفاده در پیچ و رولپلاک سنگ نما

  • رولپلاک توکار: لازم به ذکر است که این رولپلاک بیشتر از سایر رولپلاک‌ها در اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما استفاده می‌شود. رولپلاک توکار با قرار گرفتن و باز شدن در ملات پشت سنگ، از افتادن سنگ جلوگیری می‌کند.
  • رولپلاک روکار: این رولپلاک به گونه‌ای ساخته شده است که لبه‌ی آن سبب می‌شود به صورت کامل به داخل سطح نرود و بیشتر جهت نصب قطعه بر روی سطح استفاده می‌شود. رولپلاک روکار در اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما بسیار کم استفاده می‌شود.

قیمت یا هزینه‌ی پیچ و رولپلاک سنگ نما به چه عواملی بستگی دارد؟

در واقع هزینه‌ای که برای اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما صرف می‌شود، به عوامل متعددی بستگی دارد که شامل موارد زیر است:

  • ارتفاع و عرض ساختمان
  • ابعاد سنگ
  • نوع ابزاری که برای این کار استفاده می‌شود.
  • و…

رعایت برخی نکات توسط مسئول اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما

شخصی که مسئولیت اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما را بر عهده می‌گیرد باید چند نکته را مد نظر داشته و رعایت کند. به عنوان مثال:

  • استفاده از دریل برای محکم کردن پیچ
  • در صورت لزوم، ابتدا سنگ‌ها را بندکشی نماید
  • بتونه کاری پس از انجام پیچ و رولپلاک سنگ نما
  • کاربرد پیچ و رولپلاک مناسب و بزرگ

برخی از ابزارهای ضروری جهت پیچ و رولپلاک سنگ نما

  • کابل یا سیم سیار برق ۵۰ متری
  • استفاده از دریل هیلتی برای ایجاد سوراخ‌هایی در سنگ با استفاده از مته‌ی چهار شیار دو الماسه یا چهار الماسه
  • استفاده از بتونه‌ی مخصوص و همرنگ سنگ جهت پوشش پشت پیچ
  • پیچ بند برقی
  • استفاده از پیچ گالوانیزه خارجی ۶ سانتی‌متر چهارسو و رولپلاک دارای جنس عالی
  • و…

روش‌های اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما

پیچ و رولپلاک کردن سنگ نما به دو روش انجام می‌شود که عبارتند از: استفاده از داربست، استفاده از راپل. امروزه جهت ایمنی بیشتر در کار و همچنین جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی، اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نما، با روش راپل انجام می‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا