ورزش

قیمت تور جام جهانی قطر ۴ برابر تور اروپا / کمتر از ۵۰۰ نفر به قطر می‌روند

پیش‌بینی سفیر ایران در قطر این بود که ۵۰۰ هزار تماشاگر ایرانی بازی‌های جام جهانی قطر را از نزدیک می‌بینند. اما تاکنون کمتر از ۵۰۰ نفر ثبت‌نامی توانسته‌اند هزینه‌های فیفا را پرداخت کنند. هزینه‌های اقامت در قطر برای ایرانیان گزاف است. تماشای سه بازی تا این لحظه ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. یعنی ۴ برابر تور دور اروپا.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، جام جهانی قطر در همسایگی ایران است اما تعداد کمی از ایرانیان می‌توانند بازی‌ها را از نزدیک ببینند. اگر بخواهند فقط سه بازی ایران را ببینند تا این لحظه و با قیمت فعلی دلار، باید ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند. یعنی حدود چهار برابر تور دور اروپا!

هفت ماه دیگر تا برگزاری بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ مانده است. بسیاری رویایی تماشای بازی‌های جام جهانی را از نزدیک دارند. رویایی که با برگزاری جام جهانی در همسایگی ایران خود را به آن نزدیک‌تر می‌دیدند. پیش‌بینی‌های اولیه از شرکت ایرانیان در جام جهانی قطر ۵۰۰ هزار نفر بود. اما تا امروز کمتر از ۵۰۰ نفر ثبت‌نامی در سایت فیفا هزینه‌ فیفا را پرداخت کرده‌اند.

علاقمندان ایرانی برای تماشای بازی‌های جام جهانی در قطر هم باید با گرانی‌ها دست و پنجه نرم و هم مشکل کردیت‌کارت برای پرداخت پول دارند. به عبارتی فقط ثروتمندان می‌توانند بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ را در قطر تماشا کنند. قطر هم برای حضور همین طبقه سرمایه‌گذاری کرده است.

هتل‌های دوحه در دست فیفا


محمد میرانی، رئیس کمسیون گردشگری و عضو هیأت‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر به تجارت‌نیوز می‌گوید: «برای هر بازی سه هزار بلیت به ایران سهمیه دادند. حتی اگر هزینه پرواز و بلیت را هم آزاد حساب کنیم، از نظر قیمت پرواز و بلیت جام جهانی قطر مشکلی نداریم. چون قیمت پروازها را در آن بازه زمانی کاهش داده‌اند.»

میرانی می‌گوید: «اصل داستان نه خرید و فروش بلیت از سوی فیفا و نه پرواز است. مشکل هزینه بالای اقامت ایرانیان در قطر است.»

رئیس کمسیون گردشگری اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر ادامه می‌دهد: «تمام هتل‌های دوحه را فیفا در اختیار دارد. اگرچه ما سال گذشته مذاکراتی در این مورد داشتیم و تائیدیه اولیه را هم گرفتیم، امسال جلوی فروش را گرفته‌اند. پاسخی هم که در قطر گرفتیم این بوده که حق نداریم به کسی هتل بدهیم، هتل‌ها باید فقط در اختیار فیفا باشند.»

قیمت تماشای سه بازی ایران در قطر


میرانی درباره هزینه اقامت در قطر می‌گوید: «هر آنچه که حالا هزینه اقامت در قطر باشد، تا زمان برگزاری جام جهانی قطر ۱۰ برابر می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «محاسبه ما تا همین چند ماه پیش برای تماشای سه بازی ایران در ۱۳ شب، بر مبنای یک هتل پنج ستاره بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بود.»

اما حالا هزینه تماشای بازی برای ایرانیان چقدر تمام می‌شود؟ میرانی در این مورد می‌گوید برای یک هتل سه ستاره با قیم فعلی دلار حدود ۲۵۰ میلیون تومان می‌شود.

آنطور که میرانی می‌گوید هزینه هتل چهار ستاره، حدود ۳۰۰ میلیون تومان و هتل پنج ستاره حدود ۴۰۰ میلیون تومان است. البته این قیمت‌ها با نرخ فعلی دلار محاسبه شده است.

عضو هیأت‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر می‌گوید: «با قیمت دلار هزینه اقامت هتل در قطر در هتل سه ستاره ۶ هزار و ۹۰۰ دلار، هتل چهار ستاره هفت هزار و ۹۰۰ دلار، هتل پنج ستاره ۱۱ هزار و ۹۰۰ دلار است. این قیمت‌ها برای سه بازی ایران و ۱۳ شب است.»

تور جام جهانی قطر ۴ برابر تور دور اروپا


این در حالی است که تور دور اروپای ۲۹ روزه، حدود ۱۲۵ میلیون تومان می‌شود. مسئول فروش تور خارجی یک آژانس هواپیمایی می‌گوید: «یک بسته تور دور اروپا را به مدت ۲۹ تعریف کرده‌ایم. هزینه این تور ۲۸۹۰ یورو به اضافه ۲۵ میلیون تومان هزینه پرواز است.»

یکی دیگر از فروشنده‌های تور اروپا می‌گوید: «تور فرانسه، سوئیس و ایتالیه ۱۱ روزه، ۲۳۹۰ یورو به همراه ۱۸ میلیون نومان هزینه پرواز داریم.» یعنی حدود ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ فعلی یورو در بازار.

آنطور که او می‌گوید قیمت تور پرتقال و اسپانیا نیز ۲۷۹۰ یورو به همراه حدود ۱۸ میلیون هزینه پرواز است. به عبارتی هزینه این تور حدود ۱۱۳ میلیون تومان می‌شود.

قیمت تور ایتالیا، اسپانیا و فرانسه نیز ۲۸۹۰ یورو و حدود ۱۸ میلیون تومان هزینه پرواز است. یعنی حدود ۱۱۶ میلیون تومان قیمت کامل تور می‌شود. این تورهای اروپایی از ۱۱ روزه تا ۱۵ روزه هستند.

پیش‌بینی نیم میلیون تماشاگر، کمتر از ۵۰۰ نفر ثبت‌نامی


پیش‌تر حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در قطر گفت که پیش‌بینی می‌شود نیم میلیون تماشاگر ایرانی، بازی‌های ایران را از نزدیک تماشا کنند. (تسنیم)

اما با وضعیت فعلی چند ایرانی می‌توانند بازی‌های را ببینند؟ میرانی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «با این هزینه‌ها فکر کنم سه تا ۵ هزار ایرانی بتوانند بازی‌ها را ببینند. البته در سهمیه قرعه‌کشی فیفا سه هزار نفر انتخاب شدند. این افراد تا امروز فرصت پرداخت دارند.»

رئیس کمسیون گردشگری اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر می‌گوید: «آخرین آماری که تاکنون داریم از آن سه هزار نفر منتخب فیفا، کمتر از ۵۰۰ نفر موفق به پرداخت هزینه‌ها شدند. از یک طرف هزینه‌های بالای تور و از طرف دیگر نداشتن کردیت‌کارت شرایط را برای آنها سخت کرده‌ است.»

آژانس‌ها، اجازه فروش تور جام جهانی دارند؟


قرار بود برخی از آژانس‌های هواپیمایی در ایران مجوز فروش تور جام جهانی قطر را بگیرند تا هزینه تورهای برای علاقمندان به تماشای بازی‌ها در قطر کم شود. اما حالا که فیفا هتل‌های دوحه را در اختیار دارد، آژانس‌های هواپیمایی اجازه فروش تور جام جهانی قطر را دارند؟

میرانی می‌گوید: «تعداد اندکی آژانس‌ هواپیمایی‌ اجازه فروش دارند. آنها هم باید با همین قیمت فیفا بفروشند و درصدی از آن هم سود این آژانس‌هاست. البته برخی از آژانس‌ها تا هزار دلار گران‌تر می‌فروشند. این رقم غیرقانونی و غیرمجاز است.» حالا باید دید چند نفر می‌توانند از طریق آژانس‌ها، تور جام جهانی ۲۰۲۲ را تهیه کنند؟

جام جهانی قطر از ۳۰ آبان سال جاری شروع می‌شود و تا ۲۷ آذر ادامه دارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا