اقتصادی

قیمت دارو افزایش یافت/ چرا در کشور کمبود دارویی داریم؟

با تصمیم ‎سازمان غذا و دارو شرکت‌های دارویی از پنجشنبه ۲۳ تیر مجاز شدند ۲۰ تا ۳۰ درصد به قیمت محصولات خود اضافه کنند.

به گزارش روند بازار، چرا دارو گران شد؟

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: ۲۰ تا ۳۰ درصد به قیمت دارو افزوده می‌شود؛ براساس اعلام سازمان غذا و دارو این رقم افزایش علی الحساب است و افزایش قیمت می‌تواند بالاتر تعیین شود.

این اقدام سازمان غذا و دارو درحالی صورت گرفته که رئیس‌جمهور اوایل تیرماه گفته بود با قاطعیت می‌گویم قیمت دارو افزایش نخواهد یافت.

پیش از این و با حذف ارز ترجیحی از سوی دولت بسیاری از اقلام اساسی مردم گران شده بود!

وزیر بهداشت هم با تاکید بر اینکه تولیدکننده دارو باید سودش را از تولید دارو ببرد، گفت: تولید باید برای تولیدکننده به‌صرفه باشد.

وقتی که دارو به قیمت واقعی تولید می‌شود، سازمان بیمه‌گر نیز یارانه آن را به مردم خواهد داد.

این موضوع هم در افزایش تولید موثر خواهد بود و هم مطمئن خواهیم بود که یارانه سلامت به دست مردم می‌رسد.

عین اللهی افزود: وقتی تولیدکننده‌ها با این فرایند میزان تولیدشان را افزایش دهند قاعدتاً از واردات داروهای با فراورده کامل می‌توان کمتر کرد و به این ترتیب تولیدکننده انگیزه بیشتری برای تولید پیدا می‌کند.

البته کیفیت محصول هم برای ما بسیار مهم است. حتماً امتیاز لازم به تولید داخلی با کیفیت داده می‌شود و از آن‌ها حمایت‌های لازم انجام می‌شود.

وزیر بهداشت با طرح این پرسش که «چرا ما باید کمبود دارویی داشته باشیم؟» افزود: علت این موضوع، نرسیدن ارز ترجیحی مناسب و مرغوب در زمان مناسب به تولیدکننده است. با اجرای طرح دارویار کمبود دارو رفع می‌شود؛ این درحالی است که پیش از این در برخی مقاطع کمبودهای فصلی دارو پیدا می‌شد.

چرا ما باید کمبود سرم داشته باشیم درحالی که تولیدکننده آن را در کشور داریم؟ در طرح دارویار، یارانه سلامت و فرانشیز بیمه به مردم پرداخت می‌شود و ارائه خدمات با وضعیت مناسب و بدون تغییر در پرداختی‌ها به مردم صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اجرای طرح «دارویار» و همچنین اقدامات انجام‌شده در جهت بیمه همگانی سلامت، ضمن تاکید بر اینکه سه دهک اول جامعه مطمئن باشند که بیمه شده‌اند، در عین حال از افراد فاقد پوشش بیمه‌ای خواست جهت ثبت‌نام بیمه سلامت اقدام کنند.

وی در ادامه درباره قاچاق معکوس دارو از کشور به کشورهای اطراف، گفت: پیش از این ارز ۴۲۰۰ تومانی جهت تامین مواد اولیه دارویی پرداخت می‌شد و به این ترتیب یارانه را به ماده اولیه می‌دادیم، نه به مردم و بر همین اساس هم تولید انجام می‌شد؛ بنابراین وقتی به‌راحتی و بدون بیمه بتوان مقدار فراوانی از این داروها را فراهم کرد، مشخص است که به راحتی هم قاچاق می‌شود؛ اما وقتی تامین مواد اولیه با نرخ نیمایی صورت می‌گیرد و یارانه سلامت به بیمار داده می‌شود قاعدتاً منابع مالی ما نیز هدایت‌شده خواهد بود.

هدف ما این است که دارو به دست مصرف‌کننده برسد و این موضوع از قاچاق جلوگیری می‌کند.

عین اللهی درباره داروهای وارداتی کامل نیز گفت: داروهایی که به صورت کامل وارداتی هستند با پرونده الکترونیک صرفاً به بیمار داده می‌شود و به دست غیر بیمار نمی‌رسد. در این زمینه نیز دیدیم اگر چند برابر میزان مصرف بیماران دارو تولید یا وارد شود، ولی از راه‌های مختلف قاچاق می‌شد، یکی از منافع طرح دارویار آن است که جلوی قاچاق دارو گرفته می‌شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بنابراین با طرح دارو دارویار کیفیت خدمات‌دهی را نیز بهتر خواهیم کرد. با اجرای این طرح از امسال جلوی اتلاف مالی گرفته می‌شود و یارانه سلامت از امسال فقط به مردم کشور خودمان تعلق می‌گیرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا