اقتصادی

مسیر متفاوت قیمت دلار در تهران و هرات

دیروز بانک مرکزی اعلام کرد در بازار متشکل دو نماد جدید باز می‌شود: یورو صادراتی و دلار صادراتی. بازار متشکل قبلا هم نماد دلار و یورو را داشت اما نمادهای جدید پسوند صادراتی دارند.

به گزارش روند بازار، قیمت دلار در هرات بالا رفت در تهران پایین، از سوی دیگر قیمت سکه رنج شد و حبابش بزرگتر. آیا می‌دانید قرار است دو نماد به بازار ارز اضافه شود؟

روز گذشته قیمت دلار در بازار تهران ۱۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. این درحالی است که قیمت دلار در بازار هرات بالا رفت و نرخ حواله درهم امارات هم افزایشی بود.

از نظر معامله‌گران ارزی ساز مخالف دلار تهران با قیمت‌ها در هرات و سلیمانیه فقط یک دلیل دارد، تزریق بازارساز.

شکاف بین دلار رسمی و غیررسمی کاهش یافت


در پناه همین تزریق، تقریبا قیمت‌های بازار دوشنبه امکان صعود نداشت. از طرف دیگر هم بازارساز نرخ متشکل را هم بالا برد تا شکاف رسمی و غیر رسمی به چهار هزار تومان کاهش پیدا کند. در نقطه اوج شکاف قیمت دلار رسمی و غیر رسمی ۶ هزار تومان بود.

بازگشایی دو نماد جدید در بازار ارز


به گزارش اکوایران، دیروز بانک مرکزی اعلام کرد در بازار متشکل دو نماد جدید باز می‌شود: یورو صادراتی و دلار صادراتی. بازار متشکل قبلا هم نماد دلار و یورو را داشت اما نمادهای جدید پسوند صادراتی دارند. مهمترین سوال این است که چرا در بازار متشکل یک ارز، دو نماد داشته باشد؟

بازگشایی دو نماد جدید در بازار ارز

هدف دلار و یورو صادراتی چیست؟


اطلاعات اکوایران نشان می‌دهد نماد دلار و یورو صادراتی با این هدف باز شده که اگر صرافان نتوانستند ارز خریداری شده از پتروشیمی‌ها را با نرخ توافقی به مشتریان بفروشند، در بازار متشکل با صراف‌های دیگر تبادل کنند.

درواقع دلار و یورو صادراتی عرضه مازاد دلار توافقی در بازار متشکل است که با محدودیت‌های اداری بازار متشکل روبرو نیست.

احتمال می‌رود این نرخ دلار صادراتی در بازار متشکل قیمت دلار در بازار را به عدد ۷ برساند.

البته برخی از تحلیلگران معتقدند نمادهای ارزی جدید با پسوند صادراتی عرصه را برای نمادهای قبلی تنگ می‌کند و به مرور از کار می‌اندازد. ولی تا اطلاع ثانوی قیمت ارز مسافرتی با نماد دلار و یورو بدون پسوند است و ارز سهمیه‌ای با معادل قیمت دلار و یورو صادراتی است.(اقتصادنیوز)

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا