اقتصادی

قیمت سیمان کاهشی شد؟/ بازار در انتظار شوکی جدید

قیمت سیمان در مقایسه با هفته گذشته بین ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش داشت. آن‌طور که فعالان این صنعت می‌گوید، در هفته جاری بخشی از برق مورد نیاز این صنعت تأمین شد؟ اما آیا روند کاهشی بازار سیمان ادامه می‌یابد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در پی محدودیت برق، قیمت سیمان به‌طور میانگین در هر پاکت ۵۰ کیلوگرمی به حدود ۶۵ هزار تومان رسیده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ این محصول در برخی مناطق که محدودیت‌ها و میزان مصرف بیشتر بود تا ۹۰ هزار تومان هم پیش رفت. اما آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند در هفته جاری بازار سیمان روند کاهشی به خود گرفت.

در همین راستا، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، از تامین برق مورد نیاز برای تولید پنج میلیون تن سیمان خبر داد. عبدالرضا شیخان به همشهری اعلام کرد: با توجه به مذاکرات صورت‌گرفته در هفته جاری تأمین برق برخی از واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفت. همین مساله باعث شد تا عرضه سیمان سرعت بگیرد و متناسب با آن قیمت سیمان تا حدودی تعدیل شود.

او با اشاره به کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت سیمان، عنوان کرد: روز دوشنبه یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه شد. این میزان سیمان بیش از تقاضای موجود در بازار بود.

ادامه روند تولید سیمان با موجودی کلینکرهای کارخانجات


یک فعال صنعت سیمان در گفتگو با تجارت‌نیوز موضوع کاهش قیمت سیمان را تائید کرد و گفت: با هماهنگی‌هایی که با وزارت صمت صورت گرفت در هفته جاری عرضه کارخانجات افزایش یافت و منجر به افت قیمت سیمان شد.

نادر غفاری با ابراز امیدواری نسبت به روند کاهشی قیمت سیمان در هفته آینده عنوان کرد: محدودیت تأمین برق، مشکلات عدیده‌ای را برای تولید ایجاد کرد. اما فعلاً موجودی کلینکرهایی که از قبل مانده‌اند، به روند تولید سرعت داده است.

او با تأکید بر ادامه مشکلات مربوط به تأمین انرژی توضیح داد: وزارت نیرو در این زمینه همکاری خوبی با ما داشت و تا حدی برق سیمانی‌ها را تأمین کرد، اما همچنان تأمین برق به شکل ۱۰۰ درصدی صورت نمی‌گیرد.

قیمت سیمان در برخی مناطق همچنان بالاست


غفاری با اشاره به تفاوت قیمت سیمان در نقاط مختلف کشور تشریح کرد: در برخی مناطق مانند تهران، شهرهای شمالی و خوزستان که مصرف سیمان بالاتر است، قیمت‌ها تغییر چندانی نسبت به هفته گذشته نداشته‌اند.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که چرا عرضه سیمان در بورس کالا بیشتر از تقاضاست، توضیح داد: در حال حاضر هزینه حمل‌ونقل در برخی مناطق، از بهای تمام‌شده کالا پیشی می‌گیرد. در نتیجه تقاضا از بازار خارج می‌شود و مازاد عرضه به وجود می‌آید.

بر اساس این گزارش، گرچه قیمت سیمان در هفته جاری نسیتاً تعدیل شد، اما باید توجه داشت که همچنان نرخ‌ها بالاتر از همین یک ماه پیش است.

از سوی دیگر، محدودیت‌های برق‌رسانی هنوز به قوت خود باقی است. شاید دولت و وزارت نیرو در این هفته موفق به تأمین برق سیمانی‌ها شده باشند، اما طبق ابلاغیه‌های قبلی، با گرم‌ترشدن هوا خاموشی صنایع بیشتر هم می‌شود.

در این بین همان‌طور که نادر غفاری هم اشاره داشت، فعلاً تولیدکنندگان سیمان مجبورند از موجودی قبلی کلینکر خود استفاده کنند. اما آیا زمانی که این موجودی‌ها تمام شود، باز هم دولت می‌تواند عنان بازار سیمان را نگه دارد؟

این موضوع را هم باید در نظر داشت که این کنترل در بورس کالا صورت می‌گیرد، در حالی که در بازار آزاد، این دلالان و واسطه‌گران هستند که نقش اول و آخر را ایفا می‌کنند. همین هفته گذشته با یک خبر قطعی برق آن‌ها توانستند قیمت یک پاکت ۵۰ کیلویی سیمان را تا ۹۰ هزار تومان بالا ببرند.

نشانه‌های بازگشت قیمت سیمان به مدار صعودی


شاید تا سال گذشته، صنایعی نظیر سیمان و فولاد با مشکل قطعی برق دست و پنجه نرم می‌کردند، اما حالا حتی شهرک‌های صنعتی کوچک هم در خاموشی فرو رفته‌اند. وقتی برق‌رسانی به این شهرک‌ها امکان‌پذیر نیست، چطور می‌توان انتظار داشت که فولاد و سیمان بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه دهند؟

نکته دیگر به بازارهای جهانی بازمی‌گردد. بررسی‌ها نشان می‌دهد صنایع بزرگ در بازار کشورهای مختلف وضعیت چندان مناسبی ندارند و قیمت سیمان هم روند نزولی را طی می‌کند. به‌ویژه چین همواره در این مقطع سال درگیر بارش‌های موسمی می‌شود و متعاقب آن ساخت و ساز به حداقل می‌رسد. از این رو تقاضا برای خرید سیمان کاهش می‌یابد و نرخ این محصول روند کاهشی می‌گیرد.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد بخشی از ریزش نسبی قیمت سیمان در بازار ایران، ریشه در نوسانات بازارهای جهانی دارد. طبیعی است که با بروز موج مورد انتظار افزایش قیمت‌ها در کشورهای دیگر، این شوک به ایران هم برسد. به‌ویژه آنکه برخی از فعالان صنایع سیمانی پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت سیمان ۵۰ کیلویی با شروع تابستان از مرز ۱۰۰ هزار تومان هم عبور کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا