اقتصادی

رکود در بازار ساخت و ساز/ میلگرد ارزان شد

کاهش ساخت و ساز تقاضا برای خرید میلگرد را کاهش داد. گویا با نوسان قیمت مصالح ساختمانی ساخت و ساز کمتر شده و همین مساله میلگرد را ارزان کرده است. آیا کاهش قیمت میلگرد ادامه دارد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، علی رغم افزایش قیمت دلار اما میلگرد ارزان شد. قیمت هر کیلو میلگرد با ۵۰۰ تومان کاهش به قیمت ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

هر چند فروشندگان علت ارزان شدن میلگرد را کاهش شدید ساخت و ساز می‌دانند. گویا سازندگان به دلیل نوسان قیمت مصالح ساختمانی، افزایش قیمت ارز، کاهش ارزش پول ملی دیگر تمایل چندانی برای ساخت مسکن ندارند.

بازار آهن راکد است

در همین رابطه عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان آهن با اشاره به وضعیت این بازار گفت: بازار آهن اندکی راکد است. فروش آهن و میلگرد به دلیل کاهش ساخت و ساز در فصل زمستان روند نزولی دارد.

محمدصادق چیت ساز به تجارت‌نیوز توضیح داد: علت رکود بازار آهن این است که در شهرهای شمال کشور ساخت و ساز در زمستان کمی دشوار است. همین کاهش ساخت و ساز بازار را راکد کرده است.

او ادامه داد: به دلیل کاهش تقاضا میلگرد در روزهای اخیر اندکی ارزان شد.

آینده قیمت میلگرد

چیت ساز با اشاره به آینده قیمت میلگرد گفت: معمولا در بهمن ماه رونق به بازار بر می‌گردد و حجم معاملات بیشتر می‌شود. همین افزایش تقاضا قیمت میلگرد را اندکی گران می‌کند. البته قیمت ارز هم در قیمت میلگرد دخیل است. چنانچه دلار تا بهمن ماه روند ثابتی داشته باشد، احتمال دارد میلگرد گران نشود.

او بیان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا تقاضا برای خرید میلگرد کاهش محسوسی داشت. چرا که با شیوع این ویروس تقاضا برای ساخت مسکن هم کاهش پیدا کرد.

براساس گزارش اخیر ایسنا ساخت و ساز در تهران نسبت به سال ۱۳۹۹، افت ۱۸ درصدی و در مقایسه با سال ۱۳۹۰ کاهش ۸۰ درصدی را تجربه کرده است. این نشان می‌دهد قدرت خرید مردم برای خرید یا حتی ساخت مسکن نیز ضعیف شده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا