اقتصادی

دارندگان خودروهای لوکس چقدر باید مالیات بدهند؟

نرخ مالیات بر خودروهای لاکچری و خانه‌های لوکس مشخص شد. دولت در نظر دارد از دارندگان خودروهای لوکس از سال جدید (۱۴۰۱) مالیات دریافت کند. آیا دریافت مالیات از خودروهای لوکس قیمت آنها را ارزان می‌کند؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، از سال آینده دولت از دارندگان خودروهای لوکس مالیات دریافت می‌کند. گویا مجتبی زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفته: خودرو تا سقف یک میلیارد تومان مشمول مالیات نمی‌شود.

اما خودروهای تا مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان شامل مالیات یک درصد، تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون شامل مالیات دو درصد می‌شود.

تا مبلغ چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان شامل مالیات سه درصد و نسبت به مازاد چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مالیات چهار درصد شامل می‌شود. (ایسنا)

میزان مالیات خودروهای لوکس


یعنی از این پس خودروهایی که ارزش بیش از یک میلیارد تومان داشته باشند باید حدود ۱۵ میلیون تومان مالیات بپردازند. تا مبلغ سه میلیارد تومان هم باید حدود ۶۰ میلیون تومان مالیات بدهد. همچنین خودرو تا مبلغ چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم باید حدود ۱۸۰ میلیون تومان مالیات بپردازند.

خودرو لوکس ارزان می‌شود؟

این در حالی است که برخی فعالان بازار باور دارند در صورت اجرای این طرح خودروهای لوکس ارزان می‌شود. در مقابل اما برخی نمایشگاه‌داران خودرو می‌گویند دریافت مالیات از دارندگان خودروهای لوکس تاثیری در افزایش عرضه و کاهش قیمت خودرو ندارد.

عماد جعفری، یک تحلیل‌گر بازار خودرو در مورد تاثیر بازار خودرو از دریافت مالیات از خودروهای لوکس گفت: همان طور که از اسم خودرو مشخص است افرادی که خودرو لوکس دارند سالانه باید هزینه‌های جانبی زیادی بپردازند. بنابراین پرداخت مالیات نسبت به ارزش کلی خودرو بهای سنگینی بری این افراد نیست.

جعفری به تجارت‌نیوز توضیح داد: برخی می‌گویند چنانچه دولت از خودروهای لوکس مالیات دریافت کند منجر به افزایش عرضه و ارزانی خودروها می‌شود. در صورتی که این چنین نیست.

او ادامه داد: دریافت مالیات از دارندگان خودروهای لوکس منجر به افزایش عرضه خودرو در بازار و در نتیجه افت قیمت‌ها نمی‌شود. چرا که واردات خودرو لوکس به کشور بسته است و تولید خودروهای ناقص خودروسازان هم زیاد شده همین کمبود خودرو در بازار در نهایت باعث نوسان قیمت خودروها می‌شود.

تفاوت بازار ایران با دیگر کشورها

او بیان کرد: بازار ایران به لحاظ فرهنگی نسبت به سایر کشورها متفاوت است. به عنوان مثال زمانی که بنزین گران می‌شود قاعدتا باید قیمت خودروهای شش تا هشت سیلندر یا خودروهایی که مصرف سوخت بالایی دارند کاهش پیدا کند.

جعفری ادامه داد: در بازار ایران با افزایش قیمت بنزین نه تنها میزان فروش خودروهای پر مصرف بنزینی کاهش پیدا نکرد که بلکه قیمت‌ آنها نیز روند افزایشی پیدا کرد.
براساس این گزارش، امسال دولت پیش‌بینی کرده که از خودروهای لوکس ۵ هزار میلیارد تومان مالیات بگیرد و خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند.

پیش‌تر عماد جعفری، یک تحلیل‌گر بازار خودرو گفته بود: تجربه سال گذشته نشان داده عملا مالیات نمی‌تواند بر قیمت خودروهای لوکس در بازار تاثیر بگذارد. دارندگان خودروهای لوکس که خودرویی را در بازار ایران چند برابر قیمت جهانی خریداری می‌کنند برای‌شان فرقی ندارد که در سال بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان مالیات بدهند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا