اقتصادیدانش و فناوری

مزیت‌های عمده فروشی آنلاین و تجارت الکترونیک

ظهور تجارت الکترونیک یکی از بزرگترین نیروهای مختل‌کننده برای عمده فروشی‌های صنعتی و شرکت‌های توزیع کننده بوده است. خریدارن امروزی عادت دارند اطلاعات دقیق در مورد همه چیز را از دسترس بودن محصول، قیمت محصول و حتی محل دقیق سفارش را به صورت آنلاین به دست آورند و اگر اطلاعات کافی در مورد آن پیدا نکنند حس نارضایتی برایشان ایجاد می‌شود. اینجا است که تجارت الکترونیک برای توزیع کنندگان اهمیت می‌یابد اما مزیت عمده فروشی آنلاین چیست و تجارت الکترونیک چه نقشی در عمده فروشی دارد؟

بیشتر بخوانید: مدیریت عمده فروشی آنلاین محصولات: راهنمای راه‌اندازی عمده فروشی آنلاین

توزیع کننده سنتی و عمده فروشان صنعتی این روزها دستخوش تغییرات کلی شده‌اند و اکنون خدماتی که قبلا برای آنها ارزش افزوده ایجاد می‌کرد دیگر مثل سابق مزیت رقابتی برای آنها ایجاد نمی‌کند. 

تجارت الکترونیک B2B را به عنوان پیشرو و مانند لکوموتیو برای کسب و کارهای عمده فروشی در نظر بگیرید و کسانی که از این قطار جا بمانند دیگر سخت خواهد بود خودشان را آپدیت کرده و رشد داشته باشند.

زنجیره تامین را در عصر تجارت الکترونیکی می‌توان با دسترسی به سایت ها و پلتفرم های آنلاینی مثل ایکسب آنلاین کرد.

عمده فروشی و تجارت الکترونیک

چرا تولیدکنندگان و توزیع کنندگان باید مانند شرکت‌های تجارت الکترونیک فکر کنند

در این مقاله راهکارهای تجارت الکترونیکی که منجر به تغییرات گسترده در کسب‌وکارهای عمده فروشی و B2B می‌شود و مزیت عمده فروشی آنلابن است را توضیح خواهیم داد.

توزیع کنندگان عمده فروشی و کسب‌وکارها B2B امروزه باید علاوه بر افزودن برخی از ویژگی‌های تجارت الکترونیکی به کسب‌وکار خود، از طرز تفکر و تاکتیک‌های دیجیتال که به موفقیت شرکت‌های تجارت الکترونکی کمک کرده هم استفاده کنند تا بتوانند از مزیت عمده فروشی آنلاین بهره ببرند.

این تاکتیک‌ها از تمرکز بر تجربه مشتری گرفته تا پشتیبانی همه جانبه از مشتریان در همه کانال‌های بازاریابی و و بهینه‌سازی سایت و ارائه خدمات و غیره را شامل می‌شود که کسب و کارها برای موفقیت و رشد باید از آنها تقلید کرده یا ایده بگیرند. دیگری داشتن سایت و یا تیم فروش و بازاریابی آنلاین لازمه هر کسب‌وکار B2B است. 

طبق نظر سنجی‌های Accenture، تقریبا ۸۶ درصد شرکت‌های مستقر در آمریکا که راه حل‌های تجارت الکترونیکی را قبلا راه‌اندازی کرده‌اند بیش از ۵۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند. بنابراین اگر شما همچنان به صورت سنتی فعالیت می‌کنید و برنامه‌ای برای آنلاین کردن کسب‌وکار خود ندارید بعدا پایین آوردن بزرگترین رقبای‌تان از صفحه اول گوگل بسیار دشوارتر خواهد بود. 

چرا باید عمده فروشی آنلاین خود را راه اندازی کنید و اساسا مزیت عمده فروشی آنلاین چیست؟

– عمده فروشان صنعتی و شرکت‌های B2B به حضور آنلاین نیاز دارند

عمده فروشان، توزیع کنندگان و به طور کلی تمام شرکت‌هایی که به صورت B2B و در زنجیره تامین و فروش فعالیت می‌کنند به ارائه‌دهندگان سرویس بهتر و حرفه‌ای معروف هستند. اما اگر می‌خواهید در عصر دیجیتال موفق شوید به بیش از ارائه سرویس عالی نیاز دارید.

شما باید زندگی را برای مشتریان خود آسان کنید. مشتریان شما دیگر وقت و تمایلی برای شنیدن تماس‌های پرزنتیشن و فروش شما یا ورق زدن کاتالوگ‌ها و پروپوزال‌ها را ندارند. 

در عوض، مشتریان بیشتر تمایل به انجام تحقیقات آنلاین دارند تا سوالات خود را بررسی کنند و خریدهای خود را هم به راحتی به صورت آنلاین ثبت کنند یا استعلام قیمت یا سفارش اولیه را اعلام کنند. از این رو، تجارت الکترونیک راهی برای موفقیت سریع است.

به عنوان مثال اگر شرکت‌های نرم افزاری مختلف را بررسی کنید متوجه می‌شوید که آنها فهمیدن راه موفقیت آنها از تجارت الکترونیکی می گذرد و برای این منظور شروع به بازاریابی و فروش آنلاین کرده اند حتی راه حل های متنوعی نیز با توجه به شرایط دیجیتال ارائه می دهند.

یکی از برترین شرکت های نرم افزاری در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) که در کل دنیا پیشرو هم است شرکت هاب اسپات است. برای آشنایی بیشتر با استراتژی بازاریابی و فروش این شرکت در این زمینه بیشتر تحقیق کنید.

حال سوال این است که آیا همه کسب و کارها و عمده فروشی‌ها یا توزیع کنندگان نیاز به ایجاد بستر تجارت الکترونیکی مستقل و مخصوص خود هستند؟ 

قطعا پاسخ نه است. شما باید هدف خود را ایجاد نوعی شفافیت، قابلیت استفاده و جذابیت قرار دهید که این کار را به راحتی از طریق پلتفرم‌هایی مثل ایکسب میتوانید انجام دهید.

ایکسب با ارائه خدمات چهارگانه هر آنچه کسب و کار شما در حوزه حضور دیجیتال و ساخت ردپای دیجیتال نیاز دارید برای شما فراهم کرده است که در زیر آنها را اشاره می‌شود.

مزیت های عمده فروشی آنلاین

خدمات چهارگانه اصلی ایکسب جهت تقویت حضور آنلاین کسب و کارها: 

۱- سایت ایکسب: در واقع بستری که ایکسب در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد تمام قابلیت‌های یک سایت تجاری یا فروشگاهی را به رایگان در اختیارشان می‌گذارد.

به عبارت ساده ایکسب، یک هاب است که همه افراد و مخاطبان می‌توانند بسته به نیاز خود از آن استفاده کنند یعنی کسانی که ارائه‌دهنده خدمات یا محصول هستند به راحتی می‌توانند در این بستر ثبت نام کرده و سرویس خود را ارائه کنند و در طرف دیگر مخاطبینی که متقاضی این خدمات یا محصولات هستند می‌توانند به صورت مستقیم خرید کنند یا استعلام قیمت داشته باشند و یا به صورت آنلاین برای عرضه‌کننده‌ها پیام بگذارند. 

۲- بلاگ ایکسب: یک بلاگ تخصصی یا مجله تخصصی عمده فروشی و فروش B2B است که می‌تواند به کسب و کارها در فرایند راه اندازی، افزایش فروش، روش‌های نوین و آنلاین بازاریابی و همچنین مدیریت کسب و کار عمده فروشی و B2B کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه اندازی، فروش و بازاریابی در کسب و کار عمده فروشی، عمده فروشی آنلاین، خرده فروشی آنلاین، فروش عمده و B2B به بلاگ ایکسب (blog.ecasb.com) مراجعه کنید. 

۳- مجله ایکسب: مجله خبری ایکسب، بازتاب اخبار و گزارشهای صنعت و اقتصاد ایران و جهان: 

یکی از بخشهای کاربردی دیگر ایکسب، مجله ایکسب است. مجله ایکسب به صورت تخصصی حوزه اقتصادی، تجارت الکترونیک و فناوری را پوشش داده است.

شما می‌توانید آخرین خبرها، مطالب، محتواها، یادداشت‌ها، مصاحبه با کارآفرینان برتر و غیره را در بخش مجله ایکسب مطالعه کنید.

همچنین انتشار مطلب و خبر برای شرکت‌های عضو در ایکسب به صورت رایگان است و به عنوان بازوی بازاریابی محتوایی شرکت‌ها عمل می‌کند. به عبارتی دیگر مجله خبری ایکسب، مرجع رسمی انتشار اخبار کسب‌وکارها و محتوای ارزشمند آنها در ایران است. 

۴- تبلیغات در ایکسب: یکی دیگر از خدمات ویژه ایکسب خدمات تبلیغات درون سایت برای کسب و کارهاست که در آن شرکت‌های متقاضی می‌توانند بنر و تبلیغات خود را در بخش‌ها و دسته بندی‌های خاص و مرتبط به نمایش بگذارند و ترافیک را به سمت صفحه خود هدایت کنند.

علاوه بر سایت، در شبکه‌های اجتماعی ایکسب هم امکان بازنشر پست‌ها و محتواها برای اعضای ویژه فراهم است. در کنار این خدمات، خدمات مشاوره محتوایی و رسانه‌ای هم برای شرکت‌های ویژه ارائه می‌شود. 

به طور کلی ایکسب کل نیازهای شرکت‌ها را برای شروع راه اندازی عمده فروشی آنلاین و فروش B2B آنلاین را فراهم کرده است کافی است شما شروع کنید و مشاوره‌های اولیه را دریافت کنید.

پس شما برای شروع کار نیاز به موارد زیر خواهید داشت:

طراحی یک سایت تمیز و مناسب یا ایجاد صفحه تجاری کامل در پلتفرم ایکسب

طراحی و ساخت یک سایت تجاری بدون توجه به نوع یا اندازه کسب و کار شما امری ضروری است. در واقع با داشتن سایت اولین قدم برای بهره بردن از مزیت عمده فروشی آنلاین را برای خود فراهم کرده‌اید. اگر در حال حاضر امکان ساخت سریع وب‌سایت مناسب را ندارید پس در پلتفرم ایکسب یک پروفایل کامل و حرفه‌ای ایجاد کنید. 

در اولین بازدید از صفحه تجاری خود فکر کنید مشتریان شما الان آنجا هستند و دنبال راه حل یک مشکل خود می‌گردند. پس صفحه یا سایت شما باید در مورد میزان مفید بودن، مشتری مدار بودن و در دسترس بودن کاملا پاسخگوی نیاز مخاطب باشد و به گونه‌ای باشد که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.

سایت و صفحات تجارت الکترونیکی شما در پلتفرم ایکسب، دارای ارزش خیلی زیادی است زیرا هر آنچه را که برای ارائه به مخاطبان نیاز باشد مانند مشخصات، جزئیات، تصاویر، فیلم و غیره را در داخل خود دارد و به این ترتیب شما می‌توانید همه آنچه را لازم می‌دانید در صفحه‌های محصولات یا پروفایل تجاری به نمایش بگذارید.

اگر به عنوان یک توزیع‌کننده یا کسب و کار B2B، مزیت رقابتی شما در ارائه خدمات، به موقع بودن است و سایر ویژگی‌های ارزش افزوده شما پیچیده است پس لازم است سایت یا صفحه ایکسب شما در مورد همه جنبه‌های کاری که انجام می‌دهید به اندازه کافی شفاف و واضح باشد.

اطمینان حاصل کنید که قیمت گذاری و نحوه شروع کار و غیره مفاهیم گیج کننده‌ای در وب سایت یا صفحه ایکسب شما نباشد. کار و برنامه‌ریزی لازم را انجام دهید تا هیچ چیز ساختگی و فریب دهنده به نظر نرسد.

به عنوان مثال، ایکسب بستری را که برای کسب و کارها ایجاد کرده است که باعث می‌شود خیلی سریع و راحت مخاطبان به کاتالوگ محصولات و خدمات کاملا دسترسی داشته باشند و به راحتی در اینترنت قابل جستجو باشد. طراحی کاملا قابل استفاده و تمیز است تمام اطلاعاتی را که مشتریان به دنبال آن هستند در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

همچنین این گزینه را برای مشتریان فراهم کرده‌اند که کاتالوگ را دانلود کرده یا ویدیوهای معرفی محصول را به راحتی ببینند تا مشتریان سنتی بیشتری را راضی نگه دارند.

با تولید محتوای ارزشمند و توضیحات کامل و مفید در صفحه محصول، اعتماد مشتری را جلب کنید

اگر شما این بخش را می‌خوانید باید بدانید که شما باید در زمینه نوشتن توضیحات کتگوری یا دسته‌بندی محصول استاد شوید. شما می‌توانید با نوشتن توضیحات مفید و دقیقا چیزی که مخاطب دنبال آن است و قرار دادن آن در صفحه و مکان درست، نیاز و سوال ذهنی مخاطب را برآورده کرده و در آن حس خوب ایجاد کنید و از خودتان نیز تصویر مثبتی در ذهن مخاطب ایجاد کنید.

پس به یاد داشته باشید که یکی از بدیهی‌ترین مزیت‌های سایت‌های تجارت الکترونیکی این است که آنها توضیحات محصولات را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند تا اینکه آنها را برای دریافت توضیحات به نمایندگی یا فروشگاه مرکزی بکشاند و این کار را در هر ساعت شبانه روز به راحتی در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهند. 

بنابراین اگر شما طرفدار سرسخت ارائه اطلاعات به شکل فیزیکی یا حضوری هستید احتمالا به طیف زیادی از مخاطب دسترسی نخواهید داشت و طیف زیادی از مخاطبان را به دلیل ارائه ضعیف اطلاعات به صورت آنلاین از دست خواهید داد.

برای اینکه شما در کسب و کار تجارت الکترونیکی، اطلاعات محصول را در اختیار مخاطب خودتان قرار دهید لازم نیست تغییرات اساسی در مدل بیزینس تجارت الکترونیکی خود ایجاد کنید.

در حقیقت کافی است محتوای تولید شده خود را در جایِ مناسب و درست خود در سایت یا بستر تجارت الکترونیک قرار بدهید و باعث بازدید بیشتر صفحه، سایت و محصول خود شوید و اینکار با محتوای بیشتر و راهنمایی های مفیدتر امکان پذیر خواهد شد.

انواع محتواهای مورد نیاز کسب و کارهای عمده فروشی آنلاین و B2B یا صنعتی

شما برای موفقیت کسب و کار عمده فروشی آنلاین یا B2B خود نیاز به تولید انواع محتوا مانند محتوای متنی، ویدیویی، گرافیکی، پادکست، اینفوگرافیک، آرت ورک و هر نوع محتوای ارزشمندی که بتواند پیام شما را به مخاطب درست در زمان درست و به صورت دقیق برساند دارید.

در واقع با تولید محتوای مناسب عمده فروشی خود می‌توانید از یکی دیگر از مزای عمده فروشی آنلاین بهره ببرید و آن کمک به بهتر دیده شدن است. این مزیت عمده فروشی را آنلاین را فراموش نکنید و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

بخش‌هایی از بیزینس عمده فروشی آنلاین یا B2B که نیاز به تولید محتوا خواهند داشت

  • صفحه‌های مختلف سایت (درباره ما، صفحه اول، لندینگ پیچ‌ها مختلف و غیره)
  • بخش کتگوری محصولات (توضیحات مختلف درباره محصول مانند ویژگی‌های محصول، نحوه استفاده و غیره)
  • بخش بلاگ (محتوا های معرفی کننده محصول، آموزشی و فرهنگ سازی و جهت دهنده، محتواهای عمومی صنعت و غیره)
  • خبرنامه و بخش اخبار شرکت (در این بخش هر نوع خبر یا موفقیتی که در کسب‌وکارخود یا صنعت خود وجود دارد را می‌توانید پوشش دهید)
  • ایمیل (در این بخش باید طبق استراتژی ایمیلی خود محتواها مختلف از معرفی کننده گرفته تا برندینگ و اطلاع رسانی کننده می‌توانید همراه با کال تو اکشن‌های جذاب تولید و ارسال کنید)
  • شبکه‌های اجتماعی
  • محتواهای رسانه‌ای جهت تقویت روابط عمومی شرکت

این محتواها و هزاران نوع محتوا در نهایت باعث جذب ترافیک و بازدید به سمت صفحات تجاری و محصول شما شده و در نهایت منجر به افزایش و رشد فروش شما خواهد شد.

بخاطر داشته باشید در هر کدام از این بخش‌ها می‌توانید انواع مختلفی از محتواهای مفید و جذاب برای مخاطب تولید و در معرض نمایش آنها قرار دهید. همچنین این را هم به خاطر داشته باشید شما با قرار دادن این محتواها در سایت ایکسب به دلیل ترافیک زیاد آن سریع‌تر و بهتر دیده خواهید شد.

حضور آنلاین شما به سئو و استراتژی محتوایی موثر بستگی دارد

عمده فروشی آنلاین یا کسب و کار B2B و سازمانی زمانی در تجارت الکترونیک موفق خواهند بود که بتواند محتواهای جدید در زمینه کاری خود تولید و در بستر وب یا فضای مجازی نشر بدهند.

بخاطر داشته باشید الگوریتم گوگل جوری طراحی شده که احتمال دیده شدن یه بلاگ پست نسبت به یک صفحه محصول در آن بیشتر است پس شما باید محتواهای بلاگ خود را به عنوان اولین تاچ یا برخورد در نظر گرفته و با کال تو اکشن‌های جذاب بتوانید کم کم مخاطب را به سمت صفحه محصول و از آنجا هم به صفحه محصول بکشانید.

جستجو کننده‌های آنلاین معمولا بیشتر از آنکه به دنبال راه حل‌های خاص باشند دنبال پاسخ سوالات خود هستند و دانستن این موضوع، کلید سئو و تولید موثرِ محتوای مفید برای موفقیت عمده فروشی آنلاین و کسب و کار سازمانی است.

همچنین قبل از تولید محتوا باید یک استراتژی منظم برای هر رسانه خود داشته باشید و برای آن تقویم محتوا درست کنید و علاوه براین قبل از شروع به تولید محتوا باید پرسونا و شخصیت مخاطبان خود را به درستی شناسایی کنید و زبان و لحن محتوای خود را طبق آن پرسونا پیش ببرید.

به هر حال محتوایی که شما برای فروش یک ساعت مچی برای یک نوجوان ۱۵ و ۱۶ ساله تولید میکنید لحن و تن صدا با محتوایی که برای یک مهندس کامپیوتر در مورد سخت افزار می نویسید کاملا متفاوت است پس این تفاوت‌ها را از قبل پیدا کنید. 

کلمات کلیدی کسب‌وکار خود را قبل از برنامه‌ریزی در پنج سطح پیدا کنید:

  • محصول و خدمت
  • کلمات مرتبط به بیزینس و کسب و کار
  • نام برند و شرکت 
  • نام مدیران و سخنگوی شرکت
  • کلمات کلیدی حوزه صنعت خود

و سعی کنید در محتواهای خود از این کلمات کلیدی اختصاص بدهید و در ابتدای کار می‌توانید حتی به صورت مستقیم در مورد این کلمات بنویسید. 

شرکت‌های عمده فروش و B2B باید در دنیای داده‌ها رقابت کنند

یک عامل کلیدی برای شرکت‌های تولید و توزیع کننده موفق، جریان داده‌ها است. اگر می‌توانید داده‌های تمیز و موثری را تولید و همین روند را حفظ کنید می‌توانید همه کارهایی را که در بالا نوشتیم را انجام دهید (تولید محتوای مفید، جذب ترافیک و گرفتن لید بالقوه، فروش دیجیتال، بازاریابی از طریق ایمیل، خبرنامه، شبکه‌های اجتماعی و غیره).

اگر نمی‌توانید، پس رقابت در دنیای تجارت الکترونیکی برای شما دشوار خواهد بود زیرا استفاده موثر از داده‌ها واقعا همان چیزی است که شرکت‌های تجارت الکترونیکی بر اساس آن بنا شده‌اند. ایکسب همه بسترهای لازم را فراهم کرده است (وب سایت، گزارشات مفید، موجودی کالا دقیق، بستر فروش و بازاریابی، و غیره).

سیستم‌های خود را ادغام کنید تا از داده‌های یکپارچه و شفاف جریان اطمینان حاصل کنید

تولید و توزیع کنندگان (عمده فروشی آنلاین، فروش B2B) اغلب بخشی از روند مدیریت داده‌های خود را یکپارچه می‌کنند اما بسیاری از اوقات، متوجه می‌شویم که آنها هنوز اطلاعات خود را با برنامه‌های بازاریابی دیجیتال و خدمات مشتری یکپارچه نمی‌کنند.

یکپارچه سازی تمام داده‌ها و سیستم‌های شما نه تنها باعث صرفه جویی در وقت، هزینه و کاهش درد سر شما می‌شود بلکه به دلیل شفافیت و درک درستی که ایجاد می‌کنید رابطه بهتر و طولانی‌تری با مشتریان شما ایجاد می‌کند.

اگر تمایل به آنلاین کردن فرایند بازاریابی و فروش بخش عمده فروشی یا B2B خود دارید و می‌خواهید از مزیت عمده فروشی آنلاین بهره ببرید همین الان می‌توانید در ایکسب به رایگان ثبت نام کرده و صاحب یک پروفایل تجاری و فروشگاه اینترنتی حرفه ای شوید. 

توجه داشته باشید تمام توضیحاتی که در بالا ارائه شده و به نوعی مزیت عمده فروشی آنلاین و بسترهای عمده فروشی را بیان کرد صرفا کاربردش برای عمده فروشی آنلاین نیست بلکه این محتوا و استراتژی در همه بیزینس‌های زنجیره تامین، B2B، خرده فروشی، ارائه دهندگان خدمات و انجام دهندگان پروژه و غیره هم کاربرد دارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا