اقتصادی

خسارت ۷۰۰۰ میلیارد تومانی سیلاب به باغات/ قیمت میوه افزایش می‌یابد؟

باغات و زمین‌های کشاورزی ازجمله بخش‌هایی بودند که آسیب جدی از سیل اخیر در کشور دیدند. آن‌طور که فعالان حوزه کشاورزی می‌گویند خسارت سیلاب مرداد ۱۴۰۱ به باغات ایران حداقل ۷۰۰۰ میلیارد تومان بود. از این رو امکان احیای بسیاری از باغات وجود ندارد. اما آیا به دنبال این اتفاق قیمت میوه افزایش می‌یابد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، سیلاب‌های اخیر خسارت زیادی به کشاورزان زد. از بین کشاورزان باغ‌داران خسارت بیشتری را متحمل شدند. برآورد‌ها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد خسارت سیلاب در حوزه کشاورزی مربوط به باغات است.

گرچه هنوز برآورد متقنی از خسارت سیلاب ها تهیه نشده است. اما آیا کشاورزان می‌توانند با کمک‌های دولت باغات خود را احیا کنند؟ بیمه‌ها چه اعتباراتی در اختیار باغ‌داران می‌گذارند؟ آیا در ماه‌های آینده با گرانی یا کمبود میوه مواجه می‌شویم؟

برخی باغات قابل احیا نیستند

مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه بارفروشان، به تجارت‌نیوز گفت: خسارت سیلاب برای باغداران بسیار بالاست و قابل جبران نیست. باید ببینیم که کمک‌ها دولت چه میزان است؟

وی بیان کرد: بعید است که این امر تأثیر جدی بر قیمت میوه در آینده بگذارد. زیرا زمینه متنوعی در تولید میوه داریم و تولید آن محدود به یک منطقه خاص نیست. بنابراین گمان نمی‌کنم با گرانی میوه‌جات مواجه شویم. البته برای قضاوت کردن زود است.

خسارت سیلاب به باغات؛ ۷۰۰۰ میلیارد تومان

شادلو اضافه کرد: امیدواریم دوباره بلایای طبیعی نداشته باشیم. بخش قابل‌توجهی از کشاورزان دچار خسارت سیلاب و لطمات شدیدی شده‌اند. خسارت سیلاب ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است که مربوط به کل بخش کشاورزی است. ۷۰ درصد آن برای باغات بود که معادل ۷۰۰۰ میلیارد تومان می‌شود. البته هنوز پیگیری‌ها ادامه دارد تا آمارها جمع‌بندی شود و بتوانیم رقم واقعی خسارت سیلاب به باغات را نهایی کنیم.

رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: امیدواریم دوباره دچار بلایای طبیعی نشویم. برداشت عموم محصولات ما تازه شروع شده است. هنوز کمتر از ۲۰ درصد محصولات را برداشت کرده‌ایم. برداشت سیب و مرکبات از مهر ماه است. برداشت پسته از این به بعد است و برخی میوه‌ه‌ها مثل انار یا انواعی از سیب در آبان برداشت می‌شوند. پس اگر رخداد دوباره‌ای نباشد، برای تامین بازار مشکلی نخواهیم داشت.

پرداخت بیمه‌ برای احیای باغات کافی نیست

شادلو اظهار کرد: بیمه کشاورزان در مناطق مختلف فرق می‌کند. بعضی مناطق ۵۰ درصد یا کمتر بیمه شده، برخی مناطق کمتر از ۲۰ درصد و برخی مناطق بیشتر از ۶۰ درصد بیمه‌شده داشتند. میانگین کشاورزانی که می‌توانند از بیمه برای خسارت سیلاب اخیر استفاده کنند، ۴۰ درصد است.

وی در پایان گفت: بیمه رقم قابل توجهی به باغ‌داران نمی‌دهد و نمی‌تواند کل خسارت سیلاب را پوشش دهد. شاید بیمه‌ها بتوانند ۳۰ درصد بار یک باغ را پوشش دهند، باقی خساراتی که به باغ خورده است در جای خود باقی هستند.

گفتنی است که امنیت غذایی دغدغه امروز جهان است. به علاوه جنگ روسیه و اوکراین که وضعیت گندم را با چالش مواجه کرد، گرما شدید در اروپا برداشت غلات را تا ۱۲ کاهش داده است. به طور مثال برداشت ذرت در فرانسه در مقایسه با سال قبل ۱۹ درصد کاهش داشته است.

آسیا هم با وضع مشابهی روبروست. مثلا برداشت برنج در هند با کاهش مواجه است و هند کشوری است که ۴۰ درصد تجارت برنج در جهان را برعهده دارد. تنها استرالیا چشم‌انداز مثبتی برای محصول گندم دارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا