اجتماعی

نبود واکسن برای تزریق دز دوم اسپوتنیک!

در روزهای گذشته چندین مقام در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مختلف اعلام کرده‌اند که محموله‌ای برای تزریق دز دوم واکسن اسپوتنیک به کشور وارد نشده است. 

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در همین رابطه، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان امروز گفت: محموله‌ای برای تزریق دوز دوم واکسن اسپوتنیک وارد کشور نشده است.

فاطمه نوروزیان در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره زمان تزریق دز دوم واکسن اسپوتنیک خاطرنشان کرد: محموله‌ای برای تزریق دز دوم این واکسن وارد کشور نشده است و تا آخر هفته بعد زمان آن مشخص می‌شود.

نوروزیان عنوان کرد: زمان فاصله تقریبی میان دز اول و دوم واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا از ۴ هفته تا نهایتا ۱۲ هفته می‌تواند متغیر باشد و امیدواریم با وارد شدن محموله واکسن اسپوتنیک به کشور و هرمزگان، روند تزریق دوز دوم این واکسن سرعت یابد (ایسنا).

احتمال جایگزین شدن یک واکسن دیگر

روز گذشته نیز معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرده بود که هم‌اینک هیچ کجای کشور دز دوم اسپوتنیک موجود نیست و در صورت وارد نشدن آن، ناچار باید جایگزین آن به گروه‌های هدف و سنی دریافت کننده دز اول، اعلام شود.

عبدالرسول همتی از کسانی که دز اول واکسن اسپوتنیک را دریافت کرده و زمان دریافت دز دوم آنها رسیده، خواست صبوری کنید و گفت: روز گذشته مکاتبه‌ای با وزارت بهداشت در این باره داشته‌ایم که در صورت نبود و واردات آن، واکسن جایگزین اعلام و اختصاص داده شود.

او تصریح کرد: هر واکسن، حداقل و حداکثری دارد که معمولا اگر تا ٩٠ روز فاصله با دز دوم آن فاصله ایجاد شود، مشکلی به وجود نمی‌آید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: امکان دارد اصلا دز دوم وارد نشود و به همین دلیل طی مکاتبه‌ای با وزارت بهداشت تقاضا کردیم که این موضوع در کمیته علمی مطرح شود تا بررسی شود که در صورت عدم واردات دز دوم واکسن اسپوتنیک، چه واکسنی جایگزین شود اما در عین حال اعلام شده که ممکن است دوز دوم وارد شود.

همتی خاطرنشان کرد: نگرانی از بابت دز دوم وجود ندارد، چرا که هر واکسنی با همان دز اول هم یک مقداری ایمنی ایجاد می‌کند و با دز دوم ایمنی کامل تر می‌رود (ایسنا).

تعویق در دز دوم نگران‌کننده نیست

اواسط مرداد نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفته بود: واکسن اسپونتیک جهت تزریق دز دوم هنوز وارد کشور نشده است هرچند که تعویق در تزریق دز دوم نگران‌کننده نیست.

علی علیمحمدی، گفته بود در تامین دز دوم برخی از واکسن‌ها، کشور با کمبود روبرو است.

وی توضیح داد: واکسن اسپوتنیک تنها برای اعضای ستاد انتخابات استان و عوامل انتخابات ۱۴۰۰ تزریق شد و در حال حاضر دز دوم آن هنوز وارد کشور نشده است، در واقع در این نوع واکسن، کمبود کشوری موجود است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی اراک گفت: اگر تزریق دز دوم، دو تا سه هفته به تاخیر بیفتد جای نگرانی وجود ندارد، مشکلی در اثربخشی واکسن بروز نمی‌کند، دز اول در واقع ایمنی بین ۶۰ تا ۶۵ درصدی ایجاد می‌کند و در واقع دز دوم برای تکمیل ایمنی تزریق می‌شود. در واقع برای رسیدن به ایمنی حدود ۹۱ درصدی درخصوص واکسن اسپوتنیک دز دوم آن تزریق می‌شود (ایسنا).

اسپوتنیک تنها واکشن دو دزی موجود است که دو دز آن با یکدیگر تفاوت دارند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا