اقتصادی

۱۵۰ هواپیمای فعال داریم/گرانفروشی بلیت کار دلالهاست نه ایرلاینها!

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری مدعی است گرانفروشی بلیت هواپیما به شرکت های هواپیمایی برنمی گردد بلکه تقصیر واسطه ها و دلالان است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرنگار مهر، در روزهای اخیر برخی مسیرهای پروازی با قیمت‌های بالا، سروصدای مسافران را درآورده است؛ به گونه‌ای که تا پایان تیر ماه، به هیچ عنوان بلیت پرواز تهران-مشهد زیر یک ملیون تومانی پیدا نمی‌شود.

همچنین پروازها به مقصد کیش نیز علی رغم گرمای هوا و کاهش تقاضا به جزایر جنوبی کشور، در آستانه یک میلیون تومانی به فروش می‌رسد.

این مسأله شامل پروازهای تهران-شیراز هم بوده و به سختی می‌توان بلیت‌های زیر ۹۰۰ هزار تومان یافت.

قیمت جدید بلیت هواپیما نرخ نامه را دور زده است؟

اگرچه این ارقام تقریباً با سقف نرخ تعیین شده در آخرین نرخ نامه بلیت پروازهای داخلی مصوب شورای عالی هواپیمایی کشوری در ۱۳ دی ماه سال گذشته برابر است، اما با توجه به کیفیت پایین خدمات برخی ایرلاین‌ها در پروازهای داخلی، تأخیرهای پروازی که عملاً به جزئی از صنعت هوانوردی تبدیل شده و دیگر مشکلات مسافران پروازها، نارضایتی مسافران را در پی داشته است.

سازمان حمایت: گرانفروشی بلیت کار دو ایرلاین بود که شناسایی شدند

این در حالی است که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پنجشنبه ۲۶ خرداد طی اطلاعیه‌ای در واکنش به گرانی بلیت پروازهای داخلی با غیر قانونی خواندن افزایش قیمت بلیت، اعلام کرد: اعلام کرد: «با توجه به گزارشات واصله مبنی بر افزایش نرخ بلیت هواپیما در چند روز اخیر توسط تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی در برخی از مسیرهای پروازی داخلی، طی بررسی‌های انجام شده مشخص گردید تغییرات ایجاد شده در نرخ‌های بلیت توسط دو شرکت هواپیمایی و بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار صورت پذیرفته است.»

معاون سازمان هواپیمایی: شرکت‌های هواپیمایی هیچ گاه بلیت را گران نمی‌فروشند

حسن خوشخو معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره علت بالا نبودن قیمت بلیت پروازهای داخلی اظهار کرد: متأسفانه عرضه صندلی‌های پروازی به اندازه تقاضای بازار پروازهای داخلی نیست؛ در کشور بیش از ۸۰ میلیون نفری تنها تعداد ۱۵۰ فروند هواپیمای فعال که هم قرار است پروازهای داخلی را پوشش دهند و هم خارجی که این عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارند؛ مضافاً اینکه مصوبات شورای عالی هواپیمایی در خصوص نرخ بلیت پروازهای داخلی فصل الخطاب است و هر مرجعی که بخواهد بالاتر از این نرخ‌ها اقدام به فروش بلیت کند، قطعاً تخلف از مقررات رخ داده است.

گرانفروشی بلیت هواپیما کار ایرلاین‌ها نیست / به واسطه‌ها و دلالان برمی گردد

وی ادامه داد: با گرانفروشان بلیت پروازهای داخلی برخورد می‌کنیم چه ایرلاین‌ها باشند که چه هر مرجع فروش بلیت دیگر؛ اما آنچه مورد تأکید است، قطعاً ایرلاین‌ها و شخصیت‌های حقوقی شناخته شده هیچ گاه بالاتر از نرخ مصوب نسبت به بلیت فروشی اقدام نخواهند کرد. متأسفانه در لایه‌های پایین‌تر که می‌رسد و عمدتاً به واسطه‌ها یا برخی فروشگاه‌های مجازی که بعضاً هیچ مجوزی هم از سازمان هواپیمایی کشوری ندارد، برمی گردد، تخلفاتی را ما در سازمان هواپیمایی کشوری شاهد هستیم اما امکان کنترل آنها بعضاً وجود ندارد.

خود ایرلاین‌ها کنترل کننده قیمت بلیت‌ها خواهند بود

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: ما در این سازمان نقطه اتکایمان را بر روی ایرلاین‌ها قرار می‌دهیم؛ ایرلاین به عنوان صادرکننده بلیت، باید کنترل فروش بلیت‌های پروازهای داخلی خود را نیز انجام دهد؛ کما اینکه اگر مسافری شاکی باشد، سازمان هواپیمایی کشوری مکلف به پیگیری و پاسخگویی به مردم است.

خوشخو افزود: اگر هر مسافری مجبور به خرید بلیت پروازی بالاتر از نرخ مصوب باشد، ما در سازمان هواپیمایی کشوری مکلف به رسیدگی با این تخلف و اخذ و بازگرداندن قیمت مازاد بلیت همان پرواز به این مسافر هستیم.

تعدادی هواپیما ظرف ۶ ماه گذشته وارد کشور شده است

وی با بیان اینکه کشور ما نیاز به ورود هواپیمای جدید دارد افزود: با افزایش هواپیماها می‌توانیم بخشی از کمبود عرضه در برابر مازاد تقاضا را پوشش دهیم.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی هواپیما ظرف ۶ ماه گذشته اضافه کرده‌ایم و در حال اضافه شدن هم هست؛ در تلاشیم تا چراغ خاموش تعداد هواپیماها را علی رغم محدودیت‌هایی که هست و برجام احیا نشد، افزایش دهیم تا بخشی از مشکلات هوانوردی برطرف شود.

۲۰ ایرلاین ایرانی فعال داریم

وی درباره تعداد ایرلاین‌های موجود در کشور گفت: طبق قانون سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان دستگاه متولی صنعت هوانوردی مکلف به بررسی درخواست‌های صدور مجوز ایرلاین‌های جدید است؛ ما در این سازمان الزاماتی داریم که بر اساس موضوعات فنی-تخصصی، واجد شرایط بودن متقاضی تأسیس ایرلاین را بررسی می‌کنیم که یکی از آنها داشتن کفایت سرمایه است.

خوشخو با بیان اینکه شاید در نگاه اولیه صف متقاضیان راه اندازی شرکت هواپیمایی جدید، طولانی باشد اما در نهایت و خروجی می‌بینیم که تعداد چندانی شرایط و توانایی تأسیس ایرلاین را ندارند.

وارد کردن هواپیما به دلیل تحریم‌ها، کار بسیار پیچیده و سختی است

وی تأکید کرد: در حال حاضر ۲۰ شرکت هواپیمایی مسافری داریم؛ برخی هم موافقت اصولی دارند که با مجوز تأسیس متفاوت است چون بعد از موافقت اصولی، بررسی می‌کنیم که آیا متقاضی، امکان تأسیس ایرلاین را دارد یا نه که البته کار سختی است چون با توجه به تحریم‌هایی که وجود دارد، واردات هواپیما بسیار پیچیده است و خیلی‌ها موفق به انجام آن نخواهند شد.

به گزارش مهر ادعای معاون سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص گرانفروش نبودن ایرلاین‌های داخلی در حالی است که در اواخر سال گذشته محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، از مصوبه انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشوری در خصوص نفروختن بلیت هواپیما در نرخ‌هایی کمتر از ۶۰۰ هزار تومان حمایت تلویحی کرده بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا