اجتماعی

نانوایی‌های کدام استان‌ها هوشمندسازی شدند؟

به جهت جلوگیری از قاچاق و فروش آرد، طرح نصب دستگاه کارتخوان و فروش هوشمند نان در انواع نانوایی‌های کشور در ۲۶ استان اجرایی شده است.

به گزارش روند بازار، نانوایی کدام استان‌ها به صورت هوشمند فعالیت می‌کنند؟

به نقل از ایرنا، طبق آمار فرد ایرانی روزانه حدود ۳۰۰ گرم نان مصرف می‌کند که با توجه به جمعیت ایران، سالانه حدود ۹ و نیم میلیون تن گندم در کشور نیاز است.

در حال حاضر بیش از ۱۱ و نیم میلیون تن گندم در کشور مصرف می‌شود که این شکاف مصرفی، حکایت از قاچاق وضایعات گسترده نان دارد و موجب هدر رفت بیش از دو میلیون تن گندم در کشور می‌شود.

بر این اساس طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها با هدف اصلاح اقتصادی و جلوگیری از فساد و رانت، کاهش تورم، کاهش فاصله اجتماعی همچنین اجرای عدالت اجتماعی از اردیبهشت امسال اجرایی شده است.

بخشی از این طرح به ساماندهی آرد مورد نیاز خبازی‌ها اختصاص دارد تا یارانه پرداختی دولت به این حوزه هدفمند شود؛ از این رو در سیستم جدید فروش نان قرار است شهروندان مانند روال سابق و با همان قیمت‌های قبلی و بدون محدودیت، خرید خود را انجام دهند تنها تفاوتی که مردم با آن مواجه می شوند خرید نان از طریق دستگاه‌های کارتخوانی است که در نانوایی‌ها نصب شده است.

این دستگاه‌های جدید که کار با آنها نیز چندان تفاوتی با کارتخوان‌های معمولی ندارد، با یک نرم افراز اندرویدی کار می کند و هدف از ساخت و طراحی آن این است که میزان دقیق فروش نان و حتی نوع نان در نانوایی به دقت ثبت و رصد شود.

در این دستگاه‌های کارتخوان هوشمند، به هنگام خرید نان تصویر آن اعم از لواش، بربری، سنگگ و … در آن نمایش داده می شود و خریدار با لمس نوع نان و تعداد نان، مبلغ خرید را با کشیدن کارت پرداخت می‌کند.

الزام اجرای طرح این است که خرید نان در نانوایی‌ها حتما باید با کارت‌های بانکی انجام شود و نانوایی‌ها نمی‌توانند از مشتری‌ها پول نقد دریافت کنند چراکه قرار است هر نانوا به میزان فروش خود از دولت یارانه دریافت کنند.

اجرای این طرح سبب می‌شود نانوایی‌ها کیفیت نان خود را افزایش دهند زیرا همه باید از یک رویه مشخص پیروی کنند همچنین از قاچاق آرد و توزیع خارج از شبکه آرد نیز جلوگیری می شود. با نصب دستگاه کارتخوان، تمامی نانوایی‌ها رصد می‌شوند و در مرحله بعد هر نانوا براساس میزان پخت نان یارانه دریافت می‌کند.

اجرای این طرح از اردیبهشت ماه از استان زنجان کلید خورد و به تدریج استان‌های دیگر با تجهیز نانوایی‌های خود به این طرح پیوستند.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی مجری طرح هوشمندسازی نان وزارت اقتصاد است و با اجرایی شدن آن محدودیتی در عرضه نان بوجود نمی آید و قیمت نان سنتی نیز تغییری نخواهد کرد.

محمد قربانی با اشاره به اینکه برای اجرای کامل این طرح به ۸۳ هزار دستگاه کارتخوان نیاز دارد، تاکید کرد: اکنون این طرح در استان‌های زنجان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، فارس، تهران و برخی استان‌های دیگر در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود این طرح در پایان تیر یا مردادماه در کل کشور اجرایی شود.

همچنین به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، ستاد ویژه‌ای برای بررسی کم‌فروشی آرد و نان تشکیل شده است و این ستاد به صورت هوشمند در حال رصد موضوع است و با نانوایی‌هایی که نان کمتری نسبت به آرد دریافتی عرضه کنند، برخورد قانونی می‌شود.

رصد استان‌ها نشان می‌دهد که تاکنون تجهیز نانوایی‌ها در ۲۵ استان آغاز شده و در استان‌های زنجان و قزوین به پایان رسیده است و در استان‌های آذربایجان غربی، البرز، خوزستان، سیستان و بلوچستان و کردستان مسئولان مربوطه در حال فراهم سازی زمینه‌ها برای اجرای این طرح هستند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا