اقتصادی

پراید گران شد / واکنش مردم به گرانی پراید چه بود؟

قرار بود با گرانی ۱۸ درصدی، میزان تولید نیز افزایش یابد و تنظیم بازار صورت بگیرد. اما پراید یک ماهه ۱۰ درصد گران شد. واکنش مردم چه بود؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، خودروسازان مدعی بودند که افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودروهای کارخانه‌ای باعث افزایش میزان تولید و عرضه خودروها به بازار و آرامی بازار شود. اما با گذشت تنها یک ماه پراید ۱۰ درصد گران شد و به ۱۸۸ میلیون تومان رسید.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: ستاد تنظیم بازار در تصمیم افزایش قیمت‌ها قولی دادند که عملی نبود. زیرا تصحیح قیمت‌ها و رفع موانع باید همزمان صورت می‌گرفت. ۱۸ درصد عدد مناسبی برای افزایش قیمت نبود، چون تورم رسمی کشور از ابتدای سال بالای ۳۰ درصد بود. علاوه بر آن میزان زیان‌دهی قبلی نیز بر این عدد اضافه می‌شود. در نتیجه با افزایش ۱۸ درصدی قیمت‌ها مشکلات حل نمی‌شوند و تولید افزایش نخواهد یافت. یعنی این افزایش هیچ تاثیری در حل مشکلات ندارد و صنعت خودروسازی کشور همچنان زیان‌ده است و نمی‌تواند جهشی داشته باشند.

این کارشناس خودرو توضیح داد: این پدیده که نرخ دلار ثابت شده و قیمت خودرو در حال افزایش است، حداقل در ۲۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

واکنش مردم چه بود؟

در ادامه برخی واکنش‌های مخاطبان تجارت‌نیوز را می‌خوانیم.

« تو این مملکت همه چی جای سوال داره.»

« کی میکه پراید گرون شد ؟
پراید و بقیه خودروها از اول گرون بودن
سال ۸۸ من خریدم ۸ میایو اون موقع دلار ۱۰۰۰ تومن بود میشد ۸۰۰۰ دلار الانم دلار ۲۸۰۰۰ تومنه ضرب کنی میشه ۲۲۸/۰۰۰/۰۰۰ تازه الان نسبت به قیمت دلار ارزون تر از ۱۲ سال پیش هست الانم تا قبمتش به ۸۰۰۰ دلار نرسه ول کن نیست.»

« عقل که نباشه، جنس اشغال قیمت پیدا میکنه. قیمت واقعی پراید ۱۵ میلیونه و بزودی با واردات خودرو خارجی حباب قیمتی می‌شکنه.»

« مسولین همیشه دم از تولید ملی میزنند ولی در جامعه ما تولید کنندگان فقط سود وسرمایه خودشان را محاسبه می کنند وبعد به فکر مردم هستند اون از خودرو اون از لوازم خانگی وان از پوشاک وکفشو….پس بفهمید بایستی کالا رقابتی باشد تا گارانتی و ضمانت پشت آن باشد ای کاش کمی فکر کنید.»

« همش کاردولت هستش ازهرپراید ۳۰میلیون داره برداشت میکنه یعنی هر۱۰۰ملیون اگر قیمت پراید باشه هرچی فروش بره ۳۰درصدش سهم دولت بماند مالیات عوارض غیره خودروساز مجبورمیخواد پول کارگر بده مهندس غیره بده این همه حقوق ازکجا پرداخت کنه پس مقصر اصلی دولت هستش بزار واردات خودرو ازاد کنه مگرحالا چیزی وارد نمیکنن هیچ محاصره اقتصادی وجود نداره فقط نفت که اون هم ازیک طریقی تحریم دور بزنن بزارپول بدن هرچی بخوان براشون وارد میکنم پول داشته باشی همه کارانجام میدی اهن ذوب میکنه.»

« کی میگه پراید گرانه اصلا هم گران نیست چون مسئولین قصد دارند همچنان قیمت پراید را بالا ببرند برای اینکه خیلی قیمتش پائین است و کسی نتونه آن را بخره و طبق بررسی یکی از عوامل مرگ و میر در ایران پراید بود با افزایش قیمت پراید مسئولین می خواهند جلوی افزایش مرگ و میر را بگیرند.»

« پولهای خارج شده از بورس به سمت صندوقها ، بانکها ، و خودرو روانه شدند و یک علت گرانی خودرو نیز همین است . ضمنا علت اینکه این حقوقیهای بزرگ خودشان را از بورس کنار کشیدند و خرید نمیکنند همین است . تا زمانی دیگر که مصلحت چیز دیگری باشد…»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا