اقتصادی

ورشکستگی صد در صدی صنف تالارهای پذیرایی

کرونا در ماه های گذشته به مشاغل و اصناف ضرر و زیان های فراوانی وارد کرد و سبب بیکاری تعداد زیادی از افراد جامعه شده است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرآنلاین، با توجه به طولانی شدن روند شیوع این بیماری و نبود درمان قاطع با آن هر روز بیشتر از دیروز بر تعداد افراد متضرر از کرونا افزوده می‌شود.

یکی از اصنافی که از زمان شیوع این بیماری تعطیل شده و هنوز نسبت به بازگشایی آن امیدی نیست، صنف دارندگان تالارهای پذیرایی هستند به طوری که حدود یک سال است این صنف تقریبا هیچ فعالیتی نداشته و شرایط سبب شده تا هر روز یکی از تالارها از گردونه فعالیت و چرخه اقتصادی خارج شود.

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی درباره وضعیت فعلی اعضای این صنف گفت: اجازه داده شده تا سرویس بیرون‌بر رستوران‌ها فعالیت داشته باشند اما تالارها به دلیل قرارگیری در دسته چهار مشاغل، همچنان باید تعطیل باشند ومجوز کار به آنها داده نمی‌شود.

اعضای اتحادیه تالارهای پذیرایی به صورت ۱۰۰ درصد ورشکست شده‌اند

خسرو ابراهیمی‌نیا اظهار کرد: در آخرین جلسه‌ای که با ستاد کرونا و دکتر زالی داشتیم، مقرر شد بررسی شود تا با رعایت تمام پروتکل‌ها و پیشنهاداتی که اتحادیه و اتاق اصناف ارائه داده،بتوانند شرایطی را برای فعالیت تالارها فراهم کنند.

وی بیان کرد:بر اساس پیشنهادات ارائه شده می‌توان تجمعات بالای ۱۰-۱۵ نفر را در تالارها برگزار کرد زیرا تالارهای پذیرای متخصص برگزاری مراسم‌ها هستند و با توجه به فضای بزرگی که دارند می‌توانند شرایط رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری های اجتماعی را فراهم کنند.

ورشکستگی ۱۰۰ درصدی اعضای اتحادیه

وی درباره تعطیلی و تغییر کاربری اعضای صنف تالارداران اظهار کرد: به صورت ۱۰۰ درصد اعضای اتحادیه تالارهای پذیرایی ورشکست شده‌اند، وقتی ۱۱ تا ۱۲ ماه هیچ ‌گونه فعالیت نداشته‌ایم و تعطیل بوده‌ایم و با توجه به حجم هزینه های بسیار بالای این صنف، می‌توان حدس زد که چه وضعیت بدی گریبانگیر اعضای این صنف شده است.

تالار

ابراهیمی‌نیا عنوان کرد: باید توجه داشت که کسی فکر نمی کرد که این مشکل ۱۱-۱۲ ماه طول بکشد، ‌همه فکر می کردند نهایت یک ماهه این مشکل حل خواهد شد لذا تالارداران صبر کردند و پرسنل خود را حفظ کردند، اجاره‌بها را پرداخت کردند اما در این میان مالکان نهایت می‌توانند چند ماه اجاره را دریافت نکنند و گذشت کنند نه اینکه ۱۲ ماه به مستاجر زمان بدهند بنابراین آنها نسبت به تمدید قراردادها و ادامه همکاری دچار مشکل شده‌اند.

وی بیان کرد: مستاجران میلیون‌ها و میلیاردها تومان هزینه تجهیز و دکور تالارها کرده‌اند و اکنون گرفتار این شرایط شده‌اند.ابراهیمی‌نیا تاکید کرد: اکنون شرایط بسیار بدی بر تالارداران حاکم است.

وی درباره تعداد اعضای این اتحادیه گفت: حدود یک هزار واحد صنفی تالارپذیرایی زیر نظر اتحادیه وجود دارد که هرکدام حداقل ۲۰ تا ۲۵ نیروی کار به صورت مستقیم دارند.

اوضاع بد تالارهای لاکچری

وی درباره وضعیت تالارهای لاکچری توضیح داد: این تالارهای هم در شرایط کنونی ورشکست شده‌اند و به اصطلاح برای تهیه نان شب خود هم با گرفتاری مواجه هستند اما اینکه در آینده چه پیش خواهد آمد، مشخص نیست.

بیکاری ۱۰۰ هزار نفر تحت تاثیر تعطیلی تالارها

وی توضیح داد:  تالارهای پذیرایی دارای تفاوتی با برخی مشاغل دیگر است به طوری که برای برگزاری یک مراسم، ده‌ها شغل دیگر در کنار آنها فعال می شود به عنوان نمونه در کنار فعالیت این صنف مشاغلی نظیر عکاسان، قنادان، میوه فروشان، فروشندگان موادغذایی، چیدمان سفره‌های عقد و … در کنار همکاران ما فعالیت دارند و بر اساس آمارها ما حدود ۱۰۰ هزار نفر تحت تاثیر تعطیلی تالارهای پذیرایی دچار مشکل و بیکار شده‌اند.

حداقل هزینه راه‌اندازی یک تالار

ابراهیمی‌نیا درباره حداقل هزینه برای راه‌اندازی یک تالار پذیرایی بیان کرد: این عدد از میلیارد تومان بالاتر است اما نکته حائز اهمیت این است که عدد قابل توجه هزینه این صنف را اجاره بها تشکیل می‌دهد، تالارهای پذیرایی با توجه به وسعتی که دارند در زمینه اجاره بها میلیاردی ضرر کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین اکنون برای تجهیز آشپزخانه تالارپذیرایی حداقل ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان هزینه دارد و در کنار آن میلیاردها تومان برای وسایلی نظیر صندلی، میز، بشقاب، قاشق و چنگال و سایر اقلام مورد نیاز باید هزینه شود.

وی خاطر نشان کرد: تالار پذیرایی فقط یک آشپزخانه یا سالن خالی نیست بلکه مجموعه‌ای از وسایل است و همه موارد در گردش کار دست در دست هم می دهد تا ۳۰۰ تا هزار نفر در آن مجموعه با امنیت خاطر پذیرایی کنند که همه این موارد هزینه ها را افزایش می دهد.

جهیز آشپزخانه تالارپذیرایی حداقل ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان هزینه دارد

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی گفت: تالارپذیرایی را نمی‌توان در حد یک رستوران یا چلوکبابی در نظر گرفت و در یک فضای محدود ۲۰ تا ۵۰ نفر پذیرایی می شوند در حالی که در تالارپذیرایی باید در زمان مشخص و محدود از تعداد فراوانی مهمان پذیرایی کرد.

۹۰ درصد تالارداران مستاجرند

وی درباره تعداد واحدهای استیجاری این صنف اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود می توان گفت ۹۰ درصد از یک هزار واحد صنفی زیر نظر اتحادیه استیجاری هستند.ابراهیم‌نیا گفت: عدد قابل توجه هزینه این صنف را اجاره بها تشکیل می دهد، صاحبان تالارهای پذیرایی با توجه به وسعتی که دارند در زمینه اجاره بها، میلیاردی ضرر کرده اند.

تغییر کاربری تالارهای پذیرایی

وی درمورد تغییر کاربری تالارهای پذیرایی توضیح داد: شرایط  تالارهای پذیرایی با یک مغازه یا رستوران بر خیابان بسیار متفاوت است و تالارهای پذیرایی در فضای مساحتی ۵۰۰-۶۰۰ متر و در طبقات هستند و این مساله سبب شده تا همانند سایر مشاغل نتوانند تغییر کاربری دهند.

وی خاطرنشان کرد: باید گفت تالارهای پذیرایی متخصص برگزاری مراسم هستند که ۱۱ ماه است که تالارها تحت تاثیر کرونا تعطیل هستند و باید تاکید کرد که تالارهای پذیرایی مسئول اپیدمی کرونا نبوده اند.

وی توضیح داد: در اسفند، فروردین و اردیبهشت شاهد بودیم که با سیاست و برنامه‌ریزی درست دولت و ستاد کرونا، برای همه محدودیت ایجاد شد در نتیجه میزان تلفات انسانی تا ۴۰-۵۰ نفر در روز کاهش یافت اما بعد از خرداد سایر مشاغل باز شد و تالارها به عنوان متخصص برگزاری مراسم‌ها همچنان بسته ماند(در حالی که می توانند ۱۰۰ درصد پروتکل‌های اعلامی از سوی ستاد کرونا را رعایت و اعمال کنندو تعداد مشخص از مهمانان را پذیرایی کرده و ضدعفونی دقیق محیط را به خوبی انجام دهند) متاسفانه در منازل، دفاتر ازدواج، رستوران‌ها، چلوکبابی ها و … مراسم‌هایی برگزار شد در حالی که در این محیط ها به هیچ وجه امکان رعایت موارد بهداشتی و پروتکل ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: این شرایط سبب شد تا اکنون شاهد ارتقای سطح تلفات روزانه ناشی از کرونا باشیم، به نظر می‌رسد سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در این مورد تاحدودی باید تغییر کند.

میزان ابتلای اعضای این صنف به کرونا

ابراهیمی‌نیا درباره ابتلای اعضای صنف تالارهای پذیرایی و کارگران آنها به کرونا و فوت احتمال اعضا گفت: در اصناف ابتلا و فوت داشته ایم اما در تالارهای پذیرایی به دلیل تعطیلی ۱۱ ماهه و همه خانه نشین بوده‌اند که تعداد تلفات انسانی کمی داشته‌ایم که این تلفات به دلیل فعالیت صنفی و حضور در محل کار نبوده است اما به هر حال متاسفانه پیشکسوتان و عزیزانی را در این مدت از دست داده‌ایم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا