اقتصادی

پیش‌بینی قیمت لیر ۲۹ دی ۱۴۰۰/ کاهش رشد اقتصادی ترکیه

امروز چهارشنبه ۲۹ دی ماه قیمت لیر ترکیه در ساعات پایانی معاملات با رشد ۱٫۵ درصدی به دو هزار و ۳۰ تومان رسید.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت لیر ترکیه در ساعات پایانی معاملات امروز چهارشنبه به قیمت دو هزار و ۳۰ تومان رسید، رشد ۱٫۵ درصدی را تجربه کرد.

هر لیر ترکیه در روز مشابه شش ماه گذشته، یعنی ۲۹ تیر ماه با رقم دو هزار و ۸۶۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز کاهش ۲۹٫۰۲ درصدی معادل ۸۳۰ تومانی را تجربه کرده است.

تلاش برای حفظ ارزش لیر

بانک جهانی نیز در آخرین گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود اعلام کرد که رشد اقتصادی ترکیه پس از ثبت نرخ ۹.۵ درصدی در سال ۲۰۲۱ به ۲ درصد در سال جاری و ۳ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت.

این در شرایطی است که بانک جهانی در گزارش پیشین خود نرخ رشد اقتصادی ترکیه در دو سال آینده را به ترتیب ۵ و ۴.۵ درصد پیش‌بینی کرده بود.

دوغان اصرار دارد که از طریق کاهش نرخ بهره و افت ارزش لیر موفق خواهد شد تا زمینه رشد افزایش تولید کالاهای ارزان قیمت و صادرات را فراهم کند. بر همین اساس، نرخ بهره از سپتامبر گذشته تا کنون ۵۰۰ واحد درصد کاهش یافته و به ۱۴ درصد رسیده است.

نشست بعدی بانک مرکزی ترکیه برای تعیین سیاست‌های پولی جدید خود ۲۰ ژانویه برگزار خواهد شد.

البته پس از آن که نرخ برابری هر دلار آمریکا در مقابل لیر تا ۱۸.۴ در روزهای پایانی دسامبر سقوط کرد، بانک مرکزی این کشور با مداخله در بازار ارز، این نرخ را کاهش داد.

در جریان معاملات روز امروز هر دلار در مقابل ۱۳٫۵۵ لیر مبادله شد. اما لیر ترکیه در طول سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴۴ درصد ارزش خود را از دست داد.

دولت اردوغان امیدوار است که همزمان با مداخله بانک مرکزی در بازار ارز، با اجرای طرح تشویق پس انداز‌کنندگان به تبدیل سپرده‌های ارزی به لیری و جبران افت ارزش لیر بتواند سطحی فعلی نرخ لیر را حفظ کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا