اجتماعی

چه کسانی نباید واکسن کرونا بزنند؟

شایعاتی در فضای مجازی به نگرانی مردم برای استفاده از واکسن کرونا دامن زده است و برخی عنوان می‌کنند واکسن‌های کرونا قابل اعتماد نیستنند. برخی می‌گویند بعد از تزریق واکسن دوباره به کرونا مبتلا شدند و برخی نیز می‌گویند تزریق واکسن برای برخی از افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مشکلاتی ایجاد می‌کند. اما واکسن کرونا چقدر ایمنی ایجاد می‌کند و آیا در هر شرایطی می‌توان واکسن زد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، واکسیناسیون کرونا از بهمن ۱۳۹۹ با اولویت کادر درمان در کشور آغاز شد و بعد هم نوبت به بیماران خاص و حالا هم سالمندان رسید. در این میان برای برخی از مردم سوالات و ابهاماتی درباره واکسیناسیون کرونا وجود دارد.

شایعاتی در فضای مجازی به نگرانی مردم برای استفاده از واکسن کرونا دامن زده است و برخی عنوان می‌کنند واکسن‌های کرونا قابل اعتماد نیستنند. برخی می‌گویند بعد از تزریق واکسن دوباره به کرونا مبتلا شدند و برخی نیز می‌گویند تزریق این واکسن برای برخی از بیماران مشکل ایجاد می‌کند.

اما واکسن کرونا چقدر ایمنی ایجاد می‌کند؟ آیا در هر شرایطی می‌توان واکسن زد؟ بعد از واکسن کرونا ناقل هستیم؟ اینها بخشی از سوالاتی است که مهدی فرساد، فوق تخصص جراحی ریه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به آنها پاسخ داده است.

بیماران مبتلا به کرونا می‌توانند واکسن بزنند؟

طبق پروتکل بهداشتی کشور ما اگر فردی به کرونا مبتلا باشد، بعد از اتمام دوره بیماری و خروج از قرنطینه می‌تواند واکسن کرونا را دریافت کند.

کسی که واکسن کرونا را دریافت کرده لازم نیست تست PCR بدهد و ناقل هم نیست. مگر اینکه فرد بعد از تزریق دز اول واکسن، قبل از اینکه واکسن اثر کند به کرونا مبتلا شود.

بعد از تزریق واکسن کرونا ناقل هستیم؟

افرادی که واکسن کرونا می‌زنند، ناقل بیماری کرونا نیستند و نیاز نیست که قرنطینه شوند. اما تمام موارد ایمنی را که قبل از تزریق واکسن رعایت می‌کرده‌اند، باید همچنان رعایت کنند.

بعد از تزریق واکسن کرونا، فرد باید همچنان از ماسک استفاده کند چون دو هفته زمان می‌برد که بدن افراد ایمن شود. واکسن‌هایی که ۲ دز دارند؛ ۲ هفته بعد از دز دوم و واکسن‌هایی که تک دز هستند؛ دو هفته بعد از دریافت واکسن، ایمنی ایجاد می‌کند.

پس استفاده از ماسک بعد از تزریق واکسن توصیه می‌شود. مخصوصا تا زمانی که بیش از ۵۰ درصد جامعه واکسینه نشدند و انتقال بیماری در جامعه کم نشده باشد.

توصیه جدید CDC در مورد اینکه افرادی که واکسن زده‌اند می‌توانند بدون ماسک در بیشتر مکان‌ها رفت و آمد کنند، فعلا فقط مخصوص امریکا است و شامل کشور ما که هنوز درصد زیادی واکسینه نشدند، نمی‌شود. پس ماسک بزنید.

کدام واکسن کرونا بهتر است؟

تمام واکسن‌های تولید شده کرونا که فعلا در دنیا استفاده می‌شود، می‌تواند در برابر بیماری شدید یا مرگ بر اثر کرونا از فرد محافظت کنند. پس هر مدل واکسن می‌تواند موثر باشد.

کسانی که آلرژی دارند می‌توانند واکسن بزنند؟

تزریق واکسن کرونا برای افراد دارای آلرژی از هر نوعی -آلرژی به غذا، دارو، آلرژی فصلی و …- ممنوعیت ندارد و افراد با هر شدت و نوعی از آلرژی می‌توانند واکسن کرونا بزنند. اما توصیه می‌شود که افراد مبتلا به آلرژی‌های شدید در مرکزی واکسینه شوند که امکانات پایش شرایط بیمار و احیای بیمار وجود داشته باشد. مثلا در بیمارستان واکسن خود را تزریق کنند. بعد از تزریق واکسن هم بهتر است ۳۰ دقیقه تحت نظر باشند که اگر دچار علائم آلرژی یا شوک شدند، درمان لازم را دریافت کنند.

کسانی که به یک نوع واکسن واکنش شدید (در حد مرگ) نشان دادند، دیگر نمی‌توانند از آن نوع واکسن استفاده کنند. مثلا قبلا دز اول را سینوفارم تزریق کردند و خطر مرگ برای آنها پیش آمده باشد، حالا دز دوم را نباید از آن نوع واکسن استفاده کنند.

زنان باردار و شیرده واکسن بزنند؟

زنان باردار بیش از دیگران در معرض ابتلا به کرونا هستند. ضمن اینکه ریسک شدید بودن بیماری در زنان باردار نسبت به سایر افراد بیشتر است. اینکه این دسته از افراد واکسن کرونا بزنند را نمی‌توان با قطعیت گفت. هنوز در این مورد تحقیقاتی در حال انجام است. اما توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که زنان باردار یا شیرده که ریسک ابتلا به بیماری در آنها زیاد است، می‌توانند با نظر پزشکشان واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند. مثلا زنان بارداری که در گروه‌های پرخطر هستند یا شغلشان به‌گونه‌ای است که با افراد زیادی در تماس باشند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا