اقتصادی

کم فروشی ۱۵۰ کالا در بازار

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران طبق بررسی‌های تصادفی مرکز اندازه‌شناسی و اوزان این سازمان در ۴۱.۳۵ درصد برندها و واحدهای بزرگ موجود در بازار، کم‌فروشی صورت می‌گیرد.

به گزارش روند بازار، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: بررسی‌های تصادفی مرکز اندازه‌شناسی و اوزان این سازمان حاکی از کم‌فروشی در ۴۱.۳۵ درصد برندها و واحدهای بزرگ موجود در بازار است.

ایرنا گزارش داد، مهدی اسلام‌پناه امروز در نشست مشترک پایش کم‌فروشی‌ها با سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی اظهار کرد: این مطالعه و پژوهش با نمونه‌برداری از ۳۶۵ برند محصول در کل کشور انجام شده است.

اسلام‌پناه گفت: مصادیق این کم‌فروشی‌ها از کالاهایی همچون چیپس، پفک و مواد شوینده گرفته تا در جایگاه‌های بنزین، سی‌ان‌جی، نان کیلویی و کارخانجات تولیدی قابل مشاهده است. این نمونه‌ها به کالاهایی همچون خودرو، فولاد، میلگرد و سیمان نیز می‌رسد.

وی تاکید کرد: کم‌فروشی موجب سلب اعتماد جامعه می‌شود. در این زمینه نقض قانون، تبصره و ماده نداریم، بلکه نقص عمل و اقدام داریم.

او یادآور شد: پس از تصمیم دولت سیزدهم در جراحی اقتصادی و اصلاح یارانه‌ها، شاهد بیشتر شدن میزان کم‌فروشی‌ها در جامعه هستیم.

راهکارهای مقابله با کم‌فروشی


رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بر لزوم اقدام هماهنگ و منسجم در این راستا بین دستگاه‌های ذیربط تاکید کرد. بر همین اساس باید برش‌های استانی، همچنین برش‌های صنفی و صنعتی مشخص شود.

مهدی اسلام‌پناه ادامه داد: در این زمینه باید یک تصمیم مشترک گرفته شود که آیا در ابتدا با واحدهای متخلف برخورد شود و آنها را پلمب کنیم یا فرصت ضرب‌الاجلی به برای اصلاح رویه موجود داده شود؟

اسلام پناه بیان‌ کرد: به نظارت از منشاء و آغاز زنجیره اعتقاد داریم. این تصمیمی است که منجر به عدالت تولیدی و تقویت رویه حمایت از تولیدات داخلی می‌شود.

این مقام مسوول با اشاره اینکه استان‌های تهران و البرز حدود ۴۰ درصد سطح عرضه کشور را تشکیل می‌دهند، خاطرنشان‌کرد: برای اجرایی شدن این مهم استان‌های تهران و البرز در گام نخست به‌عنوان نمونه و پایلوت انتخاب شده و طرح از این استان‌ها آغاز شود.

وی با اشاره به اصلاح قیمتی هفت قلم کالا در مرحله نخست که دولت ما به ازای آنها یارانه داد، پیشنهاد کرد: در مقوله مبارزه با کم‌فروشی از همین هفت قلم کالا آغاز کنیم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا