اقتصادیدانش و فناوری

۶ روند برتر در صنعت عمده فروشی آنلاین در سال ۲۰۲۰

همانطور که میدانید با شیوع و گسترش ویروس کرونا در جهان در ابتدای سال ۲۰۲۰، زندگی در اکثر نقاط دنیا برای مدتی متوقف شد. در این مقاله ما ۶ روند برتر در صنعت عمده فروشی آنلاین در سال ۲۰۲۰، از جمله بازاریابی و فروش چند کاناله، هوش مصنوعی و موارد دیگر را پوشش خواهیم داد.

همزمان با گسترش این ویروس، بسیاری از کارخانه ها خاموش شدند انبارها و مراکز توزیع متوقف گردیدند و بسیاری از کالاها و مواد اولیه از زنجیره تامین خارج شدند و این باعث از دست رفتن سود بسیار و ضرر شرکت ها شد.

خوشبختانه، بسیاری از کسب و کارها از این اختلال به عنوان فرصتی برای کشف امکانات جدید و همچنین تغییر استراتژی های سنتی و بررسی روش های جدید استفاده کردند و برنامه ریزی هایی برای آن انجام دادند. با وجود همه ی آشفتگی ها و حوادثی که عمده فروشی ها در سال جاری با آن مواجه شدند ولی روندهای جالبی در این صنعت وجود داشته است.

در این مقاله ما ۶ روند برتر در صنعت عمده فروشی آنلاین در سال ۲۰۲۰، از جمله بازاریابی و فروش چند کاناله، هوش مصنوعی و موارد دیگر را پوشش خواهیم داد.

اگر چه این بیماری همه گیر باعث شده بسیاری از کسب و کارهای عمده فروشی و دیگر کسب و کارهای زنجیره تامین در طول سال موقعیت های سختی داشته باشند اما بسیاری از شرکت ها برای ادامه حیات و فعالیت خود دست به خلاقیت های باور نکردنی زدند.

برترین روندهای عمده فروشی آنلاین در سال‌های کرونا

نوع نگاه بسیاری از افراد به تجارت برای همیشه تغییر کرده است و این مستقیما مخصوصا در صنعت عمده فروشی خود را به وضوح نشان می دهد.

حال بیایید در ادامه به شش روند برتر در عمده فروشی آنلاین و صنعت توزیع و فروش سازمانی بپردازیم.

تغییر مسیر سریع به سمت تجارت الکترونیکی

خرید آنلاین در سال های اخیر در بین مصرف کنندگان بسیار محبوب شده است اما خرده فروشان و عمده فروشان سنتی کمی بیش از حد معمول طول می کشد تا در بازار های آنلاین B2B شروع به فعالیت کنند.

در عصر تجارت الکترونیکی، سیستم ها و پلتفرم های B2B بیش از پیش در دسترس عمده فروشان و خرده فروشان و همچنین خریداران عمده قرار گرفته است. 

توزیع کنندگان و عمده فروشان سنتی، قبلا لیست کالا، نمونه محصول، کاتالوگ و غیره خود را به صورت فیزیکی برای خریداران ارسال می کردند. اما در عصر فروش و بازاریابی دیجیتال با در دسترس قرار دادن آنلاین کاتالوگ، لیست قیمت، موجودی و غیره طرفین خریدار و فروشنده تجربه جدید و راحت تری در فرایند خرید را تجربه می کنند.

روندهای عمده فروشی آنلاین
روندهای عمده فروشی آنلاین

با استفاده از پلتفرم های B2B و مارکت پلیس ها، برای اولین بار، انجام یک سفارش خرید عمده آنلاین بسیار راحت تر شده است. زیرا خرده فروشان به راحتی می توانند کالاها را در کیفیت انتخابی خود به سبد خرید خود اضافه کنند و از هزینه سفارش، ارسال و غیره آنها نیز با خبر هستند.

از طرف دیگر، توزیع کنندگان و عمده فروشان آنلاین می توانند به مخاطبانی فراتر از مخاطبین فعلی خود دست بیابند زیرا بسیاری از بازارهای تجارت الکترونیک B2B بر بستر موتور جستجو طراحی شده اند و خود پلتفرم ها نیز از قابلیت سرچ، فیلتر و غیره بسیار قوی برخوردار هستند. این بدان معناست که خریداران می توانند به راحتی با تامین کنندگانی که نیاز آنها را پاسخ می دهد ارتباط برقرار کنند حتی اگر قبلاً در مورد آنها چیزی نشنیده باشند.

Ecasb.com نمونه بارزی از بازار تجارت الکترونیک B2B است که در حال گسترش است تا بیشتر به نیازهای توزیع کنندگان عمده، شرکت های تجاری و B2B پاسخ دهد. پلتفرم بازار عمده فروشی آنلاین ایکسب خریداران و فروشندگان از سراسر کشور و حتی دیگر کشورهای دنیا را به روشی بهم متصل می کند که حداکثر انعطاف پذیری را برای همه طرف های درگیر فراهم کند.

به عنوان مثال، عمده فروشی های آنلاین می توانند با خریداران ارتباط برقرار کرده و محصولات یا سفارشات را متناسب با نیاز خریداران سفارشی کنند. علاوه بر این، خریداران می توانند درخواست قیمت گذاری یا استعلام قیمت گروهی ثبت کنند تا اگر فروشندگانی بتوانند درخواست آنها را برآورده کنند پاسخ دهند.

۲٫ تصمیم گیری مبتنی بر دیتا

تجارت همیشه یک بازی عدد محور بوده اما فناوری روز این امکان را برای عمده فروشان و خرده فروشان فراهم کرده تا بتوانند از طریق اطلاع از مقدار موجودی کالا، زمان خرید و میزان خرید تصمیمات مهمی را اتخاذ کنند..

علاوه بر این، با آنلاین شدن عمده فروشی ها و توزیع کنندگان، دسترسی به تجزیه و تحلیل پیشرفته و گزارش های دقیق رفتار مصرف کننده به این نوع کسب و کارها کمک می کند تا برای بازاریابی، فروش و حتی عملیات داخلی تصمیم بهتر و بهینه تری بگیرند.

روی آوردن به داده ها و تجزیه و تحلیل ها حدس و گمان های بیهوده و بی اساس را از تجارت حذف کرده است این امکان را برای کسب و کارها فراهم می کند تا استراتژی های بازاریابی و فروش خود را به درستی انجام دهند و بودجه خود را با اطمینان بیشتر برای سرمایه گذاری اختصاص دهند.

۳٫ انعطاف پذیری زنجیره تامین

انعطاف پذیری زنجیره تامین روند دیگری است که امسال در صنعت توزیع عمده فروشی آنلاین مفید بوده است. انعطاف پذیری زنجیره تأمین به توانایی برنامه ریزی برای استفاده بهینه از مواد اولیه، تولید و حمل و نقل  و همچنین به مقرون به صرفه بودن و سودآوری فرآیند فروش و بازاریابی اشاره دارد.

امسال با بسیاری از اختلالات غیرقابل پیش بینی در عرضه و تقاضا به دلیل بحران جهانی روبرو شدیم. خرده فروشان B2B که هیچ برنامه ای برای انعطاف پذیری زنجیره تامین نداشتند با مشکلات بسیار جدی روبرو شدند.

این بیماری همه گیر به توزیع کنندگان و عمده فروشان اهمیت سرمایه گذاری در زنجیره تامین انعطاف پذیر را آموخت. اتخاذ رویکرد انعطاف پذیرتر می تواند به ایجاد بنیادی انعطاف پذیر کمک کند تا تجارت شما در شرایط بد و بحران اقتصادی همچنان زنده بماند.

۴٫ گسترش جهانی و تجارت بین الملل

تجارت جهانی طی دهه ها در حال افزایش بوده است. اما به لطف فناوری پیشرفته ای که به کمک بنگاه های اقتصادی آمده است این روند در سال ۲۰۲۰ جهش های باور نکردنی داشته است. با توجه به شرایط بحرانی که بخاطر گسترش ویروس کرونا و اعمال تحریم ها پیش آمده است هر چند در بخش بین الملل، کسب و کارهای ایرانی نتوانسته اند از این فرصت استفاده کنند. اما امیدوار هستیم در سال های آینده با برداشته شدن تحریم ها، محصولات ایرانی بتوانند از طریق پلتفرم های بین المللی مثل ایکسب دوباره راهی بازارهای جهانی شوند و بتوانند حجم بازار خوبی برای خود کسب کنند.

باز هم، Ecasb.com باعث پیشتازی و رشد صنعت توزیع و عمده فروشی آنلاین شده است. پلتفرم B2B ایکسب قابلیت های منحصر به فردی را ارائه می دهد که به خریداران و فروشندگان اجازه می دهد با مخاطبین خود در سراسر کشور ارتباط برقرار کنند.

این بدان معناست که شما می توانید با هر کسی که در آن طرف صفحه قرار دارد ارتباط برقرار کنید فارغ از اینکه چه کسی هستید و به چه زبانی صحبت می کنید.

یکی از پلتفرم های برتر در دنیا در حوزه B2B سایت علی بابا است که برای شرکت های که با مشکل انتقال کالا و جابجایی پول مشکلی ندارند می تواند بسیار مفید باشد.

بسترهای نرم افزاری با این طیف گسترده ای از منابع B2B جهانی، ورود به بازار جهانی را برای توزیع کنندگان و عمده فروشان آسان کرده است.

۵٫ هوش مصنوعی برای بهبود کارایی

اتوماسیون در اسکیل کردن تقریباً هر مدل تجاری مهم است. شرکت های عمده فروشی آنلاین از فناوری پیشرفته و هوش مصنوعی برای کارآمدتر کردن فرآیندهای تجاری خود استفاده می کنند.

سالهاست که هوش مصنوعی در حال توسعه است و بسیاری از عمده فروشی های آنلاین و شرکت های B2B با دسترسی آسان تر به برنامه ها و فناوری های پیشرفته با بودجه بسیار جزئی از مزایای آن بهره می برند.

روندهای عمده فروشی آنلاین
روندهای عمده فروشی آنلاین

هوش مصنوعی در صنعت عمده فروشی آنلاین در حال حاضر بیشتر شامل برنامه هایی است که به اتوماسیون فروش، صدور صورتحساب، حسابداری و سایر کارهای اداری کمک می کند.

با این حال، بسیاری از کارفرماها امیدوار هستند در آینده دسترسی به هوش مصنوعی بتواند عملیات انبار از جمله بسته بندی، برچسب گذاری، حمل و نقل و غیره را نیز شامل شود و نیاز به نیروی انسانی را به حداقل برساند.

تا این فرصت را به کسب و کارها دهد تا بر روی هوش انسانی و منابع مرتبط با وظایف رشد محور تمرکز کنند.

۶٫ بازاریابی Omnichannel

بازاریابی Omnichannel تاکتیکی است که برای ارائه تجربه ای ساده در خریداران استفاده می شود. هدف از بازاریابی در همه کانال ها افزایش تجربه مشتری و تامین مداوم رضایت مشتری است.

بازاریابی Omnichannel یک جایگزین پیشرفته برای روشهای قدیمی تر است که در آن کسب و کارها بخش های مختلف فعالیت های خود را برون سپاری می کردند و ارتباط بین قسمت های مختلف را عملا از دست میدادند.

نحوه بازاریابی در همه کانال کاملاً ساده است هر کانال به صورت مجزا با مشتریان در ارتباط هستند و مشتریان برای حل چالش و نیاز های خود به تیم های مختلف پاسکاری نمی شوند و در همان کانال خود با افراد ارتباط برقرار می کنند.

به عنوان مثال، اگر خریدار با مسئله عدم تحقق سفارش مواجه شده باشد همان مسئول کانال باید بتواند به اطلاعات مربوط به سفارش اولیه، تاریخ تحویل و موضوع صورتحساب دسترسی پیدا کند.

اگر مسئول یک کانال فروش بتواند تمام اطلاعات را در مقابل خود داشته باشد این دسترسی، نیاز به انتقال تماس پیگیری مشتری به چندین بخش را به حداقل می رساند.

خلاصه

سال گذشته پر فراز و نشیب بود اما صنعت عمده فروشی با روندهای مثبت غیر قابل تصوری روبرو شده است که شاید بدون این شرایط، جا افتادن عمده فروشی آنلاین سال ها زمان می برد.

بسیاری از این روندها ناشی از یک نیاز برای مبارزه در دوره بحران اقتصادی است. خوشبختانه درسهایی که از طریق این بحران جهانی به دست آمد بسیاری از کسب و کارها را برای رشد و گسترش در آینده نزدیک آماده کرده است.

فناوری و اینترنت مخرج مشترک بسیاری از این گرایش ها است و به نظر می رسد این دو عنصر، راهی برای فروش عمده آنلاین در آینده باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا