کسب و کار

آموزش حسابداری مالیات و کسب و کارها | موسسه حسابداری رهنما

چرا باید آموزش حسابداری مالیات و کسب و کارها را جدی بگیریم؟

قبل از شروع کسب و کار، مالیات را در زمره هزینه‌های خود منظور کنید

همواره می‌بینیم که در آعاز هر کسب و کاری جنبه‌های مختلفی از آن از جمله مدل کسب‌وکار، روش‌های تولید یا ارائه خدمت، ابزارهای مختلف بازاریابی و فروش و غیره مدنظر گرفته می‌شود اما موضوعی با اهمیت با نام مالیات به دست فراموشی سپرده می‌شود.

چه تعداد کسب و کارهای زیادی که راه را شروع نموده‌اند و اتفاقا در حوزه کاری خود نیز به موفقیت‌های قابل قبولی دست یافته‌اند ولی با درنظر نداشتن موضوع با اهمیت مالیات و آموزش حسابداری مالیاتی بعد از سال‌ها فعالیت به پرتگاه سقوط رسیده‌اند و هم حالا شاید نامی از آنها نیز باقی نمانده.

در نتیجه آموزش حسابداری مالیاتی را جدی بگیرید تا رشد کسب و کار خود را مصون از هرگونه آفت جرایم سنگین مالیاتی نمایید.

سعی کنید یا از گروه مالی حرفه‌ای استفاده کنید که آشنا با موضوع مالیات باشد و یا حداقل از مشاوره و آموزش حسابداری افراد مدیر نظر در این حوزه کمک بگیرید.

 قطعا  می‌توانید با پرداخت بهایی اندک در شروع راه قدم‌هایی محکم و با امنیت در رشد کسب و کار خود بردارید.

معافیت از مالیات به سبب سال اول فعالیت، یک جوک خنده دارست!

در موارد زیادی در مشاوره‌های مالیاتی می‌شنویم که مدیر کسب و کار اظهار می‌کند سال اول فعالیت که از مالیات معاف هستیم! واقعا نمی دانم و تعجب می‌کنم که این جمله از کدام منبع یا مرجع قانونی استخراج شده ولی فقط این موضوع را با اطمینان می‌گویم که فریب این اصطلاحات رایج و البته غلط کوچه بازاری را نخورید.

هر چیزی را که در خصوص مالیات می‌شنوید ضمن مشورت با فردی خبره و کاربلد منبع قانونی‌اش را بپرسید و به استناد یک حرف که فقط بر سر زبان‌ها جاری‌ست خود را با جرایم مالیاتی مواجه نکنید.

پس قرارمان این باشد که این جمله را نیز از لغت‌نامه و ضرب‌المثل‌های قدیمی مالیاتی خود حذف کنیم.

کنترل تراکنش‌های بانکی ابزاری قدرتمند در دست اداره مالیات

یکی از دسترسی‌های مهمی که مجلس انقلاب اسلامی به سازمان‌ امور مالیاتی داده این است که تمامی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری را ملزم نموده تا درصورت درخواست سازمان امور مالیاتی تمامی اطلاعات بانکی و تراکنش‌های اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار سازمان قرار دهد.

 نکته‌ای که مهم است این‌جاست که برخلاف باوری که در اذهان عمومی قرار دارد داشتن سقف تراکنش خاص نیز سبب ارائه اطلاعات از بانک به سازمان نیست و سازمان امور مالیاتی می‌تواند هر شخص با هر میزان تراکنش را رصد و درخصوص دریافت توضیحات الزام نماید و چنانچه سبب قانع کننده‌ای برای تراکنش‌های بانکی وجود نداشته باشد یا به پرونده مالیاتی خاصی ارجاع داده نشود سازمان امور مالیاتی نسبت به مطالبه مالیات از ماخذ تمام تراکنش‌های واریزی به حساب بانکی اقدام می‌کند.

آموزش حسابداری مالیات و کسب و کارها | موسسه حسابداری رهنما

تشکیل پرونده مالیاتی را عقب نیاندازید

در مشاوره‌ها با افراد زیادی مواجه شده‌ایم که کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده‌اند و زمان زیادی از شروع فعالیتشان گذشته است ولی نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی هیچ اقدام نکرده اند.

 اولین نکته‌ای که خیلی با اهمیت می‌باشد این است که چنانچه اقدام به ثبت شرکت کرده باشید به‌صورت خودکار اطلاعات ثبت شرکت شما به اداره مالیات ارسال می‌شود و زیر ذره‌بین اداره مالیات خواهید بود.

نکته بعدی اینکه مراقب جریمه حق تمبر مالیاتی باشید زیراکه از زمان ثبت شرکت فقط دوماه فرصت دارید تا حق تمبر سرمایه ثبت شده خود را به اداره مالیات پرداخت نمایید و پس از انقضای مهلت قانونی دوبرابر آن به‌عنوان جریمه حق تمبر منظور می‌شود.

حاشیه سود خود را با در نظر گرفتن پرداخت مالیات لحاظ کنید

به شخصه کسب و کارهای زیادی را دیده‌ام که به هیچ عنوان موضوع مالیات را در زمره الزامات قانونی درنظر نگرفته ‌اند و هزینه‌های آن را نیز نادیده گرفته‌اند.

 مدتها گذشته و اعلام می‌دارند که سود فعالیت اقتصادی‌مان به این میزان است و وقتی با آنها از موضوع مالیات صحبت می‌کنیم به هیچ عنوان آن‌را جدی نمی‌گیرند.

فاجعه زمانی رخ می‌دهد که ناغافل دچار رسیدگی‌های مالیاتی می‌شوند بدون اینکه حتی اندکی در مورد آموزش حسابداری مالیات اطلاعاتی داشته باشند، مطالبات مالیاتی و جرایم سنگین آن ادامه راه را برایشان ناهموار و طاقت فرسا می‌کند و اینجاست که تازه درک می‌کنند سود واقعی کسب و کار آنها چقدر بوده است!

مالیات بر ارزش افزوده را خـیـــــــلی جدی بگیرید

گاهی می‌شنویم که فعال اقتصادی می‌گوید مگر ما از مالیات معاف نیستیم پس از ارزش افزوده هم معافیم!

موضوع مالیات عملکرد با مالیات بر ارزش افزوده کاملا متفاوت است و هریک تعاریف و قوانین مختص به خود را دارد. شاید مدیر کسب و کاری باشید که مشمول مالیات با نرخ ۰ باشید ولی این موضوع به منزله آن نیست که از مالیات بر ارزش افزوده معاف باشید.

 به صورت کلی و مختصر اگر بخواهیم مرزی برای این دو موضوع مالیات لحاظ کنیم می‌توانیم بگوییم که مالیات عملکرد، مودی محور است و مالیات بر ارزش افروده، کالا محور. شما باید ببینید چه کالاها یا خدماتی در فعالیت اقتصادی شما تبادل یا عرضه می‌شود و دقیقا کالاهایی که از ارزش افزوده معاف هستند در ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده ذکر شده اند. پس باز هم ارزش و اهمیت آموزش حسابداری مالیاتی در حوزه ارزش افزوده را درک می‌کنیم.

با آموزش حسابداری آن هم بصورت تخصصی که در موسسه حسابداری رهنما بگزار می شود دید عمیق تری به مباحث مالیاتی پیدا خواهید کرد.

آموزش حسابداری مالیات و کسب و کارها | موسسه حسابداری رهنما
در فضای آنلاین، معرف سوابق فعلی‌تان باشید نه چیزی فراتر از آن

پیش از این‌ها از مراجعی که به اداره مالیات سیگنال فعالیت شما را ارسال می‌کرد عوامل فیزیکی نظیر رقبا، همسایه‌ها و کارکنان و قرارداد و خرید و فروش با اشخاص ثالث بود ولی در حال حاضر شرایط به گونه‌ای دیگر شده و علاوه بر موارد فوق، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های کسب‌ و کاری شما معرف نوع و میزان فعالیت شماست و قرینه مطلوب مالیاتی برای سازمان امور مالیاتی محسوب می‌شود.

تصور نکنید که اداره مالیات کاری با پیج‌‌ها و کانال‌ها و سایت‌های اینترنتی شما ندارد، اداره مالیات از هر قرینه و نشان‌گر درآمدی ‌می‌تواند استفاده کند تا نوع و میزان فعالیت و درآمد شما را برآورد و استخراج کند.

مدت زمانی پیش به یاد دارم مدیر کانالی تلگرامی با یک خبرگزاری مصاحبه ای داشت و درآمد خود را از آن کانال اعلام کرد و شاید تقریبا از آن پس بود که اداره مالیات نسبت به این‌گونه درآمدها هم هوشیار شد و هم حالا با افراد زیادی روبه ‌رو می‌شویم که بابت پیج‌ها و سایت‌های آنلاین تولید درآمد با مالیات و جرایم آن مواجه هستند.

گاهی نیز سایت‌های کسب و کاری را می‌بینیم که به غلط برای اظهار سوابق زیاد و جلب اطمینان مشتریان اظهار می‌کنند که با چندصد مشتری معتبر خرد و کلان فعالیت می‌کنند و غافل از این هستند که می‌تواند این اطلاعات نادرست قرینه‌ای برای اداره مالیات برای تعیین درآمد آن‌ها باشد.

 پس علاوه بر اینکه نسبت به آموزش حسابداری مالیاتی روی خود سرمایه گذاری می‌کنید سعی کنید در فضاهای آنلاین صادقانه خودتان باشید و سوابق فعلی خود را عنوان نمایید.

موسسه حسابداری رهنما یکی از بهترین مراکز آموزش حسابداری در رشت می باشد.

اگر میخواهید به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شوید روی کمک موسسه حسابداری رهنما حساب کنید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا