اقتصادیدانش و فناوری

آمادگی بازار سرمایه برای تامین مالی فعالیت نوآورانه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مجموعه بازار سرمایه این آمادگی را دارد که تامین مالی فعالیت‌ نوآورانه، دانش بنیانی و مبتنی بر فناوری های جدید را انجام دهد.

روند بازار بورس به نقل از ایرنا، «محمدعلی دهقان دهنوی» امروز (یکشنبه) در مراسم آیین رونمایی از «بازار تامین مالی جمعی» و «شاخص صکوک فرابورس ایران» در جمع خبرنگاران افزود: مجموعه کارهایی که در حوره بازار سرمایه انجام می شود، متعلق به مجموعه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوی است، زیرا بازار سرمایه یکی از حوزه و فضاهایی است که بحث نوآوری در آنجا بسیار مورد توجه قرار دارد.

وی اضافه کرد: یکی از محورهایی که در پیشبرد کارهای حوزه علمی و فناوری کشور تاثیر دارد، آینده کشور و توسعه اقتصادی را رقم می زند و زمینه استفاده از ظرفیت و پتانسیل های عظیم نیروهای جوان و دانشمند کشور را فراهم می کند تامین مالی این فعالیت‌ها است.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: مجموعه بازار سرمایه این آمادگی را دارد که در کنار معاونت علمی و فناوری به شکل همراه و هماهنگ بتواند تامین مالی فعالیت‌های نوآورانه، دانش بنیانی و مبتنی بر فناوری های جدید را که در قالب ابزارها و نهادهای مختلفی راه اندازی می شوند، انجام دهد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: این موضوع که راه اندازی تامین مالی به مدت پنج سال طول کشیده است، جای تقدیر دارد، اما اینکه چندین سال این فعالیت طول کشیده،محل انتقاد دارد که به چه دلیل این اقدام به مدت پنج سال طول کشیده است و معنای آن اینکه به مدت پنج سال از خدمات تامین مالی دورمانده ایم.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: بنابراین باید به سمتی برویم که ایده و روش های تامین مالی فعالیت ها به سرعت در بازار سرمایه شکل بگیرد و اجرایی شود.

وی ادامه داد: ماهیت و خاصیت تامین مالی بدین صورت است که اگر قرار باشد راه اندازی آن به مدت پنج سال طول بکشد، در آن زمان ایده ای جدید به مرحله اجرا می رسد که ممکن است شیوه قبلی کنار گذاشته شود.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه بحث تامین مالی جمعی به گونه ای است که در سطح جهانی در مراحل رشد قرار دارند، گفت: کشورهای مختلف در حال ورود به این اقدام هستند و همچنین این بخش در هر کشوری که راه اندازی شده است در مرحله گسترش قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: باید فضایی ایجاد شود تا شرکت های کوچک و متوسطی که زمینه تامین مالی آنها در بازار سرمایه وجود دارد بتوانند از طریق تامین مالی جمعی نیازهای خود را فراهم کنند.

دهقان دهنوی اظهار داشت: این به معنای آن است که بازار سرمایه در حال ارائه خدمات به گروهی از تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار در کشور است که در گذشته وجود نداشته است، بنابراین این فعالیت به عنوان فعالیتی ارزشمند تلقی می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه باید به طور حتم بر روی آموزش و فرهنگ سازی به کارگیری این تامین مالی کار شود، افزود: افرادی که وارد تامین مالی جمعی می شوند و سرمایه های کوچک خود را وارد بازار می کنند باید به طور کامل مطلع باشند که در حال ورود به چه فرآیندی هستند.

به گفته وی، باید علاوه بر فراهم بودن چارچوب لازم برای گزارش دهی، شفافیت اطلاعاتی وجود داشته باشد تا سرمایه گذاران بدانند که در حال پذیرش چه ریسکی هستند.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: زمینه ای باید فراهم شود تا افراد مطلع شوند که با چه ویژگی هایی می توانند وارد این بازار شوند، همچنین از ریسک های آن مطلع شوند تا از این طریق بستر لازم برای گسترش این تامین مالی در کشور فراهم شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به راه اندازی شاخص صکوک اشاره کرد و گفت: سال های گذشته که صحبت از شاخص صکوک بود فعالیت آن محدود و فقط به عنوان ابزاری به آن نگاه می شد که در بیرون از کشور راه اندازی شده است و از آن در داخل کشور برخوردار نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز بازار سرمایه و عرضه این ابزار تامین مالی در بازار به سطح و عمقی رسیده است که می توان برای آن شاخص تعریف کرد.

دهقان دهنوی اظهار داشت: جای خوشحالی دارد که بازار تامین مالی صکوک به این حجم از انتشار اوراق صکوک و عمق رسیده است که می توان برای آن شاخص تعریف کرد و اطلاعات خوبی در اختیار سرمایه گذاران و تحلیلگران قرار می گیرد. 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم این مسیر را دنبال کنیم و ضمن نوآوری و ابزار جدیدتر، زمینه گسترش فضای تامین مالی در کشور و توسعه نقش بازار سرمایه و جایگاه آن را در کشور را برای  تامین مالی بخش واقعی اقتصاد در همه حوزه ها فراهم کنیم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا