اجتماعی

۴۸ فوتی درهر شبانه‌روز بر اثر تصادف / کدام خودروی داخلی جان مردم را می‌گیرد؟

در هر ساعت دو نفر در ایران جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند. اگر در این تصادفات یکی از خودروها پراید باشد، سه یا چهار نفر جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که همین خودرو در حال حاضر تا ۱۵۰ میلیون تومان هم به فروش می‌رسد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، «در هر نوع تصادفی که یکی از خودروها پراید بود، ۳،۴ نفر فوت می‌کردند.» این گفته کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا درباره استاندارد نبودن خودروهای داخلی است.

تصادف در هر ساعت جان ۲ نفر را می‌گیرد

او با بیان اینکه بسیاری از خودروهای داخلی در شرایط استاندارد نیستند، گفت: «تصادف، دومین عامل مرگ و میر در کشور است. در همین ۲ ساعت که اینجا هستیم، ۴ نفر به خاطر تصادفات فوت کردند و ۸۰ نفر مجروح شدند، ۱۰ تا ۲۰ درصد این مجروحان معلول و قطع نخاع شدند.»

به عبارتی در هر ساعت ۲ نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهند. این یعنی در یک شبانه‌روز ۴۸ نفر و سالانه حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر! آماری قابل توجه که مشخص نیست چند درصد از آن به دلیل عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، استاندارد نبودن راه و جاده‌ها و خودروهاست.

ردپای پراید در تصادفات همچنان پررنگ است

نکته دیگر آماری است که رئیس پلیس راهور ناجا از تلفات تصادف پراید داده. سه یا چهار نفر فوتی در هر تصادفی که یکی از خودروها پراید بوده. این در حالی است که بسیاری از مردم توان خرید خودروهای باکیفیت‌ را ندارند. برخی از مردم برای اینکه صاحب خودرو شوند پولشان جز به پراید نمی‌رسد.

گفتنی است پراید ۱۱۱ SE در حال حاضر حدود ۱۵۰ میلیون تومان است. این در حالی است که آخرین پراید ۱۱۱ اردیبهشت ماه سال گذشته تولید شده بود و خط تولید ۱۳۲ هم دی ماه سال ۹۸ متوقف شد.

برخی از مردم می‌گویند واردات خودرو آزاد شود تا بازار خودرو از انحصار شرکت‌های خودروسازی داخلی خارج شود. در این صورت رقابت باعث می‌شود هم دسترسی به خودروهای باکیفیت خارجی داشته باشند و هم خودروسازهای داخلی کیفیت خودروها را بالا ببرند.

از سوی دیگر بخش بزرگی از تصادفات را موتورسوران تشکیل می‌دهند. رئیس پلیس راهور ناجا گفته: «از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تصادف سالانه در کشور، ۴۰ درصد مربوط به موتورسواران است. ۶۲ درصد موتورسیکلت‌سواران در زمان تصادف به دلیل نداشتن کلاه ایمنی جان خود را از دست می‌دهند.»

آنطور که هادیانفر گفته از ۱۲میلیون راننده موتور سیکلت در کشور تنها ۶ میلیون نفر گواهینامه دارند و ۶ میلیون نفر دیگر فاقد گواهینامه هستند.

با توجه به وضعیت ترافیک جاده‌ها به ویژه در شهرهای پرجمعیتی مثل تهران داشتن موتور یک مزیت حساب می‌شود. برخی از مردم برای سرعت در حمل و نقل به جای تاکسی از موتور استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌ها نیز برای سرعت در جابه‌جایی کالا و خدماتی که می‌خواهند از موتورسوران بهره می‌گیرند. به عبارتی درآمد بسیاری به موتورهایشان وابسته است.

هادیانفر هم می‌گوید: «۸۵ درصد از افرادی که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، برای رفع معیشت و تأمین نیاز زندگی است اما باید قانون را رعایت کنند. در اتوبان‌های تهران مشاهده می‌شود که برخی موتورسیکلت سواران خلاف جهت حرکت می‌کنند و در صورت وقوع تصادف، صد درصد مقصر هستند براین اساس از سازمان‌ها می‌خواهیم رانندگانی را جذب کنند که گواهینامه داشته باشند.»

سهم زنان در تصادفات کمتر است

برخلاف آنچه از کلیشه‌ها برمی‌آید سهم زنان در تصادفات کمتر است. آمارهایی که پلیس راهور هم اعلام کرده این را تائید می‌کند. به گفته هادیانفر در ۳۵ درصد تصادفات زنان و در ۶۵ درصد مردان مقصرند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا