اجتماعی

احتمال دو رقمی شدن فوتی‌های کرونا/ قرنطینه عمومی برمی‌گردد؟

در روزهای اخیر شمار مبتلایان به کرونا و تعداد بستری‌ها افزایشی بود. رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید: «احتمال دو رقمی شدن فوتی‌های کرونا وجود دارد. البته این بستگی دارد که ما چگونه عمل کنیم.»

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، یک ماه از ثبت اولین روز بدون فوتی کرونا در ایران گذشت. کووید۱۹ در خرداد فروکش کرد. شمار فوتی و مبتلایان به کمترین تعداد رسید. اما حالا در اولین ماه تابستان شمار مبتلایان به این بیماری رو به افزایش رفت.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، روز یکشنبه ۷۱۷ بیمار جدید کرونا شناسایی و ۱۰۴ نفر از آنها بستری شدند. این در حالی است که روز شنبه ۲۵۱ بیمار جدید کرونایی شناسایی و ۶۵ نفر از آنها بستری شدند.

ضمن اینکه در ۲۴ ساعت منتهی به روز یکشنبه هیچ بیماری بر اثر کرونا جان خود را از دست نداد. اما روز گذشته فوتی‌های کرونا ۶ نفر اعلام شد. از سوی دیگر تعداد شهرهای زرد نیز در روزهای گذشته افزایشی بود. اما آیا با این روند، فوتی‌های دو رقمی برمی‌گردد؟

احتمال دو رقمی شدن فوتی‌های کرونا

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «به نظر می‌آید که از خرداد آرام عبور کردیم و خیز کوچکی در ابتلا به کرونا و بستری داریم.»

اما آیا فوتی‌های دورقمی کرونا برمی‌گردد؟ ناجی در این مورد می‌گوید: «احتمال دو رقمی شدن فوتی‌های کرونا وجود دارد. البته این بستگی دارد که ما چگونه عمل کنیم. همانطور که شاهد بودیم زیرشاخه‌های اومیکرون ممکن است شمار مبتلایان بالا رود اما لزوما به معنای بالا رفتن فوتی‌های این بیماری نیست. ضمن اینکه به نظرم خیز بزرگ مانند دلتا و… را نخواهیم داشت.»

قرنطینه کرونا برمی‌گردد؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید: «از شش منطقه سازمان جهانی بهداشت، در چهار منطقه افزایش ابتلا به کووید۱۹ را مشاهده می‌کنیم. زیرشاخه‌های اومیکرون از BA1 تا BA5 است. در حال حاضر زیرشاخه‌های BA4 و BA5 در نقاط مختلف جغرافیایی باعث افزایش بیماران شدند. بر اساس پایش‌های ژنتیکی، ۵۵ درصد از موارد مبتلا به این بیماری در دنیا مربوط به همین زیرشاخه‌هاست.»

او ادامه می‌دهد: «خوشبختانه زیرشاخه‌های واریانت‌های اومیکرون بیماری شدیدی را ایجاد نمی‌کنند. اما افرادی که سن بالا یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند، یا از واکسن آنها مدت زیادی گذشته باشد، احتمال دارد که ابتلا به کرونا برای آنها مشکلاتی ایجاد کند.»

ناجی می‌گوید: «در حال حاضر نمی‌توان گفت که قرنطینه عمومی برگردد اما افزایش موارد ابتلا را خواهیم داشت. از آنجایی که زیرشاخه BA5 در ایران شناسایی شد، اگر مردم ماسک نزنند یا دز بوستر را دریافت نکنند، این ویروس می‌تواند در کشور چرخش داشته باشد.»

مردم از دز سوم واکسن استقبال نکردند

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید: «افزایش ابتلا به این بیماری در کشور، دلایل متعددی دارد. اگرچه ستاد کرونا به زدن ماسک در فضای بسته تاکید فراوان دارد، اما برخی از افراد ماسک نمی‌زنند. به نظرم در فضای باز که ازدحام جمعیت زیاد و فاصله افراد کم است، ماسک زدن را رعایت کنند.»

او ادامه می‌دهد: «واریانت‌های جدید اومیکرون مثل BA5 به ایران وارد شده است. این واریانت‌ها چرخش بالا و ایمن گریزی زیادی دارند. از سوی دیگر از واکسیناسیون دز سوم کرونا نیز استقبال نشد و ما همچنان در همان ۳۴ درصد تزریق دز سوم مانده‌ایم. همه اینها در کنار هم از دلایل بالا رفتن آمار ابتلا بود و احتمال خیز دیگر کرونا را در ادامه دارد.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا