اجتماعیاقتصادی

انتخاب بایدن یا ترامپ برای اقتصاد ایران چه تفاوتی دارد؟

یک کارشناس اقتصادی و مقام اسبق بانکی معتقد است سیاست‌های کلان امریکا توسط روسای جمهور تعیین نشده و میان کاندیداها تفاوت در نحوه اجرا وجود دارد تا راهبرد. با این همه وی مساله نگران کننده را اظهارات مسئولانی می‌داند که تصویری غلط از انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده می‌دهند.

امیرعباس آزرم‌وند- بحث انتخابات امریکا اکنون به یک بحث جدی میان عوام و خواص ایرانی تبدیل شده است. شاید به این دلیل که توافق برجام که با امضای دمکرات‌ها همراه شد در اردیبهشت ماه و به فرمان دونالد ترامپ رییس جمهوری جمهوری خواه امریکا نافرجام ماند. با این حال پس از انقلاب کم و بیش ایرانی‌ها با تحریم آشنایی داشتند، ولو با شدتی کمتر، اما هیچگاه تا این اندازه مساله انتخابات کشوری در آن سوی اقیانوس اطلس برای مردم ایران به محلی برای بحث و جدل تبدیل نشده بود.

برخی معتقدند حضور بایدن در مسند ریاست جمهوری می‌تواند به معنی دوری آمریکا از سیاست فشار حداکثری باشد حال آنکه ترامپ با عملکرد خاص خود در چهار سال گذشته بسیاری از تعهدات امریکا در قبال توافقنامه های بین المللی را زیر پا گذاشت.

عبدالحمید انصاری، کارشناس اقتصادی، در رابطه با بحثهای صورت گرفته حول انتخابات امریکا در ایران به خبرآنلاین گفت: در واقع امر این مساله صرفا به مردم ایران محدود نمانده است. در مناظره‌هایی که میان دونالد ترامپ و جو بایدن برگزار شده بارها گفته‌اند جمهوری اسلامی در انتخابات امریکا مداخله می‌کند. علاوه بر جمهوری اسلامی حتی روسیه و چین هم گفته می‌شود در انتخابات امریکا مداخله می‌کنند.

او ادامه داد: حتی هر کدام از کاندیداها دیگری را متهم می‌کنند که به کشورهای دیگر وابستگی دارند و حسابی حول این مساله جدل کردند. به همین دلیل من فکر می‌کنم این بحث‌ها در همه کشورها وجود دارد و تا حدی ناشی از یک فضای کور انتخاباتی است. در چنین رقابتهایی رفتارها و گفته‌های عوامفریبانه برای داغ کردن تنور انتخابات مطرح می‌شود که چندان پایه‌ای هم در واقعیت ندارد.

مدیرعامل اسبق بانک ملی ایران تصریح کرد: این میان در ایران هم بحث حول اینکه کدام یک از کاندیداها بهتر است پیروز شوند هم درگرفته است. این میان نکته مهم آن است که سیاستگذار کلان خارجی در ایالات متحده روسای جمهور نیستند. حتی مواضع دو حزب اصلی این کشور هم نشان می‌دهد که تصمیمات دو طرف چندان متفاوت نیست و مسائل کلان در جایی دیگر تعیین می‌شوند.

انصاری با اشاره به مواضع دو کاندیدای انتخابات امریکا تاکید کرد: این حرف نابخردانه‌ای است که تصور شود اگر فلانی بیاید اوضاع اقتصاد ایران یکسره دگرگون خواهد شد و به واقع این مهم نه از سوی آشنایان به سیاست امریکا بلکه از سوی ناآگاهان دامن زده می‌شود.

او با اشاره به مواضع بایدن در مانیفست انتخاباتی خود گفت: کاندیدای حزب دمکرات در مانیفست خویش تاکید کرده در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ برای بازگشت به برجام شروطی خواهد داشت. او بارها گفته که خواهان مذاکره با ایران بر سر مسایلی غیر از مساله هسته‌ای است و برای آنها به ایران فشار خواهد آورد. این برنامه واقعا چقدر با سیاستهای تاکنونی ترامپ متفاوت بوده است؟ در کلیت یکسان هستند اما در روش میان این دو تفاوت است.

این کارشناس بانکی ادامه داد: به همین خاطر من گرچه نافی تفاوت میان افراد نیستم اما فکر نمی‌کنم سیاست کلان ایالات متحده نسبت به ایران تفاوت چشمگیری کند. این میان نظرات و حساسیت‌های مردم ایران به این انتخابات که می‌تواند دچار خطاهای راهبردی باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند. بلکه نظرات دولتمردانی که مردم را نسبت به انتخابات ایالات متحده شرطی کرده‌اند می‌تواند دردسر سازی باشد.

وی افزود: فارغ از اینکه پس از انتخابات چه کسی پیروز میدان خواهد شد، مساله این است که مسئولان و به ویژه دولتمردان به هیچ وجه نباید حساسیت بیهوده نسبت به این مساله برای مردم ایجاد کنند چرا که در نهایت راه حل فایق آمدن به مشکلات امروز ایران در داخل مهیا خواهد شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا