اقتصادی

تبعات انتقال پروانه بهره‌برداری اسنپ به شهرداری/ ارزان شدن کرایه‌ها یا بیکار شدن راننده‌ها؟

زمزمه‌های انتقال پروانه بهره برداری اسنپ از وزارت صمت به شهرداری برای حل معضل کرایه‌ها در میان است. اما ممکن است که این اتفاق به معضل جدیدی برای رانندگان و مسافران این پلتفرم تبدیل شود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی همواره مورد انتقاد رانندگان و مسافران بوده است. اما از آنجایی که جامعه آماری مشتریان بسیار بیشتر از رانندگان است، آن‌ها معتقدند که نظارتی بر میزان افزایش صورت نمی‌گیرد. در نتیجه انتقال پروانه بهره‌برداری اسنپ به شهرداری در دستور کار این نهاد غیردولتی قرار گرفت.

مجتبی شفیعی، معاون حمل ‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران چند روز پیش اعلام کرد که « «در تلاش هستیم پروانه بهره‌برداری اسنپ را از وزارت صمت به شهرداری انتقال دهیم تا مشکل کرایه برطرف شود.»

اما انتشار این خبر سبب نگرانی در بین رانندگان این تاکسی اینترنتی شد. زیرا علاوه بر مشکلات دیگری که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، با انتقال پروانه بهره‌برداری اسنپ، نرخ کرایه‌ها این پلتفرم حمل و نقلی زیر نظر شهرداری تهران و متناسب با قیمت‌های دولتی تعیین خواهد شد. قیمت‌هایی که به قطع پایین‌تر از نرخ فعلی کرایه‌های اسنپ است.

این در حالی است که رانندگان معتقدند با توجه به مسافت، زمان و نسبت به هزینه استهلاک و مصرف سوخت همین حالا هم کرایه‌های اسنپ بسیار ناچیز است.

پیش‌دستی اسنپ برای اصلاح نرخ کرایه‌ها


همچنین چندی پیش مدیرعامل اسنپ اعلام کرد که «برای اصلاح و تغییرات نرخ مصوب تاکسی‌های اینترنتی در سال ۱۴۰۱، با همراهی دولت در حال رایزنی و دریافت مجوز هستیم». اما با این حال اگر نرخ کرایه‌ها به صورت متعادل و مناسبی از سوی شهرداری تعیین نشود، در نهایت رانندگان با پایین بودن قیمت‌ها از فعالیت در این ناوگان‌ منصرف می‌شوند. در این شرایط دیگر تقاضا یعنی تعداد مسافران تناسبی با عرضه یعنی تعداد رانندگانی که در اسنپ مشغول به کار هستند، تناسبی ندارد. در این شرایط این پرسش ایجاد می‌شود که اسنپ چه برنامه‌ای برای مدیریت این شرایط دارد؟

تجارت‌نیوز از روابط‌عمومی این تاکسی اینترنتی درخواست شفاف‌سازی داشت اما این شرکت تمایلی به واکنش نداشته و پاسخ این رسانه را به شهرداری تهران حواله داد! در صورت پاسخگویی این شرکت، گزارش آن در صفحه «استارتاپ» تجارت‌نیوز منتشر خواهد شد.

حیات نباتی اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی


شهرداری تهران معتقد است باید هر نوع سیستم حمل و نقل در پایتخت زیر مجموعه شهرداری تهران باشد. موضوعی که از همان ابتدا سبب اختلاف این نهاد غیر دولتی با تاکسی‌های اینترنتی شد. در نهایت وزارت صمت برای سامان دادن به این درگیری‌ها طی مصوبه‌ای اعلام کرد که مسئولیت نظارت بر کسب و کارهای فضای مجازی از جمله تاکسی‌های اینترنتی بر عهده اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی است. اما شهرداری تهران باید در بر روی راننده و ماشین نظارت داشته باشد و در عین حال اسنپ نیز سهم دو درصدی از نرخ کرایه را به شهرداری تهران پرداخت کند.

اما با وجود این مصوبه شهرداری تهران بنا دارد تا پروانه بهره‌برداری اسنپ را به شهرداری تهران انتقال دهد.اقدامی که احتمالا در سایه نبود نظارت کافی و اوضاع آشفته و برهم ریخته اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی در حال رخ دادن است. مطابق با اخبار؛ اعضای هیئت مدیره اتحادیه اختلاف جدی با یکدیگر دارند، رییس هیئت مدیره نیز مدتی است استعفا داده است!

همزمان مسئولان وزارت صمت معتقدند که اتحادیه تاکنون در عضو‌گیری و پاسخ به شکایات مردمی و همینطور نظارت بر اعضا که آیا اعضا فعال هستند یا خیر، موفق نبوده است. به همین دلیل تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به تو اتحادیه توزیعی و خدماتی را راه حل مناسبی می‌دانند.

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی موظف است که در این شرایط به موضوع «پروانه بهره‌برداری اسنپ» ورود کند. اما اجرایی نشدن فرایند دو تکه کردن اتحادیه و برگزار نشدن انتخابات، سبب شده تا اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی در حال حاضر حیات نباتی داشته باشد.

انتقال پروانه بهره‌برداری اسنپ به شهرداری چه تبعاتی دارد؟


اما در عین حالا فعالان این حوزه معتقدند که انتقال سند بهره‌برداری اسنپ به یک نهاد شبه دولتی به نفع اقتصاد استارتاپی در کشور نیست. هرچند که در حال حاضر برخی پلتفرم‌ها از جمله اسنپ و دیچی‌کالا درگیر انحصار‌گرایی هم شده‌اند. تجربه اما نشان داده که در کشور ما نهادهای دولتی و شبه دولتی در نظارت و مدیریت بسیار ضعیف‌تر از بخش خصوصی عمل می‌کنند.

اشکان آرماندهی، مدیرعامل پلتفرم «دیوار» و کارشناس این حوزه در واکنش به این خبر به تجارت‌نیوز می‌گوید: پنج‌شنبه هفته گذشته با مدیرعامل اسنپ در یک ایونت استارتاپی در تبریز بودیم. موضوع را به بنده نگفتند و احتمالا موضوع خیلی جدی نیست.

او ادامه می‌دهد: اما دولتی شدن اسنپ قطعا آسیب‌زا است. دولت اندازه و دغدغه‌های مشخصی دارد و هیچ وقت نمی تواند به جای بخش خصوصی بنشیند. کند شدن سرعت رشد، توسعه و پیشرفت کسب و کارها از تبعات این تصمیم است. همه جای دنیا هدف، انتقال بخش‌هایی از دولت به بخش خصوصی و کوچک نگه داشتن بدنه اصلی دولت است. اینکه بخواهیم برعکس این فرایند گام برداریم و دولت را بزرگ کرده و چالش‌ها را زیاد کنیم، اتفاق درستی نیست.

آرماندهی اضافه می‌کند: ما نمی‌گوییم دولت نیاید درگیر نشود. دولت ذینفع این استارت آپ است. یعنی دولت می‌تواند دغدغه‌ها و چالش‌هایش را بگوید و قطعا بخش خصوصی خیلی بهتر می‌تواند برای این دغدغه‌ها و چالش‌ها راهکار تعریف کند. تا این که بخواهد دوباره به دولت برود و در ساختار بروکراتیک قرار بگیرد. به نظرم انتقال پروانه بهره‌برداری اسنپ به شهرداری به نفع نیست و به زیان است.

این فعال استارتاپی در پاسخ به این پرسش که آیا این تصمیم در سایه نبود نظارت اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی رخ داد، می‌‌گوید: این که ادعا شود اتحادیه نظارت ندارد اشتباه است. باید اتحادیه را قوی کرد. در تمام اصناف دیگر این اتفاق در حال انجام است. تمام مشکلات و دعواها در دل اتحادیه حل می‌شود. باید یک اتحادیه قدرتمند و قوی و ساختارمند داشته باشید تا بتوانید موضوعات را مدیریت کنید. راه درست، پاک کردن صورت مساله نیست.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا