انواع شکم درد و علل بروز آن ها

شکم درد یکی از مشکلات رایجی است که همه ی ما گهگاه آن را تجربه می کنیم. اما احساس درد در این ناحیه دلایل مختلفی دارد و برای آنکه بتوانیم اقدام مناسبی در مورد این دردها داشته باشیم ابتدا باید مشکل اصلی را درست تشخیص دهیم. در ادامه بر اساس یک نقشه دردهای شکمی و محل این دردها، به انواع شکم درد و علت آن ها می پردازیم.

۱- بالا سمت راست شکم

این قسمت از شکم، کیسه ی صفرا و کبد را در بر می گیرد، بنابراین شایع ترین علل درد در این قسمت معمولا مربوط به این دو اندام هستند.

۲- بالا وسط شکم

این قسمت از شکم شامل روده ی اثنی عشر یعنی اولین بخش از روده ی کوچک و همینطور بخش زیادی از لوز المعده می شود.

۳- بالا سمت چپ شکم

بخش عمده ای از معده در سمت چپ شکم قرار دارد، بنابراین هر گونه احساس غیر معمولی در این قسمت معمولاً از وجود مشکلی در این اندام حکایت دارد.

۴- چپ و راست شکم

کلیه ها در قسمت چپ و راست شکم در هر دو طرف ستون فقرات قرار دارند. گاهی هم احساس درد در این ناحیه می تواند به دلیل بروز مشکلاتی در روده ی بزرگ باشد.

۵- وسط شکم

هر گونه احساس ناراحتی در این قسمت از شکم ارتباط زیادی با وجود مشکلی در روده های بزرگ و کوچک دارد.

۶- سمت چپ شکم

این ناحیه علاوه بر کلیه، بخش پایین رونده ی روده ی بزرگ را هم در بر می گیرد که می تواند به دلیل ناسالم بودن رژیم غذایی، افزایش سن و دیگر عوامل شایع، عفونی یا ملتهب شود.

۷- پایین سمت راست شکم

این قسمت از شکم شامل آپاندیس می شود، اندام کوچکی که باکتری های مفید را درون خود ذخیره می کند، گوارش را تقویت می کند و از سیستم ایمنی بدن محافظت می کند.

۸- پایین وسط شکم

مثانه و اندام های تناسلی در این قسمت از شکم قرار دارد.

۹- پایین سمت چپ شکم

بخش اعظم روده ی بزرگ در این قسمت قرار دارد، به همین دلیل اگر مشکلی برای این اندام به وجود بیاید، به احتمال زیاد در سمت چپ پایین شکم تان احساس درد خواهید کرد.

اطلاعات ارائه شده در این مطلب صرفاً جهت آگاهی هستند و به خاطر داشته باشید که در صورت داشتن هر یک از نشانه های فوق، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: روزیاتو

خروج از نسخه موبایل