بورس

بازدهی بازارها در هفته گذشته چگونه بود؟/سکه پیشتاز بازار شد

بازدهی بازارها در هفته منتهى به آبان و روزهای نخستین آذر ۱۴۰۱ با روند مثبت همراه بود. بازدهی بازار سکه ۱/۹۷ درصد بود و از سایر بازارها پیشی گرفت. بورس نیز کمترین بازدهی را در میان بازارها از آن خود کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بازدهی بازارها در هفته گذشته که روزهای منتهی با آبان و نخستین روزهای آذر ۱۴۰۱ را پشت‌سر گذاشتیم بازارها با بازدهی مثبت به کار خود پایان دادند.

در هفته‌ای که گذشت به ترتیب بازار سکه، طلا و دلار بیشترین بازدهی بازارها را داشتند. اما بازار بورس باروند نوسانی رو به پایین به کار خود پایان داد و شاخص، با افت ۰.۲ درصدی در سطح یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحدی ایستاد.

نگاهی به بازدهی بازارها

قیمت دلار

قیمت دلار در این هفته ۰/۶۹ درصد نسبت به هفته قبل رشد داشته است. این در حالی است که در چهارمین هفته آبان ۰/۰۱ درصد بازدهی داشت.

صرافی ملی روز پنجشنبه ۳ آبان قیمت دلار را ۳۴۹۹۰ تومان اعلام کرد، این در حالی است که روز پنجشنبه ۲۶ آبان، تابلو صرافی‌ها قیمت ۳۴۷۵۱ تومان را نشان می‌داد. دلار در یک هفته ۲۳۹ تومان رشد قیمت داشت.

قیمت دلار در هفته گذشته روند باثبات و کم نوسانی را پشت سر گذاشت به‌ویژه در بازار معاملات آزاد. این روند مانند تمام روزهای سال گذشته با حمایت بازارساز در محدوده فعلی باقی مانده است.

در نخستین روز هفته دولت بسته اوراق ارزی را رونمایی کرد به امید استقبال مردم و جمع‌آوری نقدینگی از بازار، هر چند این بسته تکراری مورد اقبال قرار نگرفت اما نهاد پولی کشور در کنترل قیمت دلار همچنان موفق است.

دلار همچنان آهسته و پیوسته روند صعودی خود را طی می‌کند.

تحلیلگران بازار عقیده دارند مهار قیمت دلار در کوتاه‌مدت شدنی است اما آیا در بلندمدت هم می‌توان بازار ارز را کنترل کرد؟ و از نگرانی مردم کاست و ارزش پول ملی را حفظ کرد؟

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در هفته گذشته با ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان رشد قیمت، ۱/۲۴ درصد بازدهی داشته است.

قیمت طلا بر اساس آخرین گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، در روز ۳ آذر ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۵۰۳ هزار تومان‌رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۲۶ آبان یک میلیون و ۴۸۵ هزار تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

این بازار در هفته گذشته نیز بیشترین رشد قیمت و بازدهی را در بازارهای سرمایه مانند هفته ماقبل به خود اختصاص داد و با افزایش ۳۲۰ هزار تومانی قیمت سکه امامی ۱/۹۷ درصد رشد داشت. قیمت سکه هفته چهارم آبان با افزایش ۳۷۵ هزار تومانی ۲/۳۶ درصد رشد داشت.

قیمت سکه در هفته گذشته روند افزایشی داشت و این صعود قیمت برخلاف بازار با ثبات قیمت دلار پیش رفت. در آخرین روز هفته این فلز زرد با افزایش قیمت به محدوده‌های جدید راه یافت.

بازدهی بازارها

بورس

بررسی معاملات هفته گذشته بازار سرمایه حاکی از بازدهی کم سهام بسیاری از شرکت‌‌ها بوده، از این رو این گزارش به بررسی سهم‌هایی که در یک هفته اخیر بیشترین کاهش قیمتی را داشته‌اند می‌پردازد.

بورس تهران در این هفته روند کاهشی داشت. شاخص کل بورس از چهارشنبه هفته گذشته تا به امروز روند نوسانی رو به پایین گرفت و شاخص با افت ۰.۲ درصدی در سطح یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحدی ایستاد.

در سوی دیگر بازار، شاخص هم‌وزن با رسیدن به محدوده ۴۰۷ هزار واحدی توانست رشد ۱.۴ درصدی را ثبت کند. بر اساس این رشد می‌توان گفت که صنایع کوچک بازار وضعیت خوبی را نسبت به سایر صنایع تجربه کردند. شاخص کل فرابورس نیز رشد ۰.۶۳ را ثبت کرد و به محدوده ۱۸ هزار و ۵۹۳ واحد رسید.

نمادهایی از قبیل تپسی و غاذر در این هفته عملکرد بدی از خود نشان دادند و به ترتیب ۲۱.۴۳ و ۱۳.۵۶ درصد کاهش داشتند.

جدول زیر ۱۰ نماد بورسی که در هفته گذشته کمترین بازدهی را ثبت کرده‌اند نشان می‌دهد.

کمترین بازدهی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا