اجتماعیکسب و کار

بازی درمانی و نقش اسباب بازی (پسرانه و دخترانه) در کاهش استرس

بازی درمانی یکی از روشهای مشاوره کودکان است. کودک است و بازی همیشه نام کودک با بازی و اسباب بازی و بازی کردن همراه است.

کودک برای ارتباط با دنیای بیرونی و دیگران از بازی استفاده می کند. مشاوره و یا بازی درمانگر بوسیله بازی و همراهی کودک وارد جهان او شده و در ابتدا سعی به درک دنیای او دارد و همانند یک دوست و رفیق همسن با کودک همراه می شود.

در این یادداشت قصد داریم شما را با مفهوم بازی درمانی آشنا سازیم.

معرفی ۵ بازی برای کاهش اضطراب کودک، شما به عنوان یک پدر یا مادر می توانید در خانه بوسیله این بازی ها دوست فرزندتان شوید به او احساس امنیت بدهید و با ایجاد حال خوب از ایجاد اضطراب مزمن در فرزندتان جلوگیری کنید.

بازی درمانی چیست؟

در بازی درمانی، چالش هایی از قبیل طلاق و جدایی والدین، فوت یک عزیز و حتی بیماریهای مزمن، افسردگی و اضطراب مورد درمان قرار می گیرد.

در یک محیط امن و سرگرم کننده زمانی که کودک توانست ارتباط موثر را با درمانگرش به عنوان دوست برقرار نماید. بعد از آن است که کودک با بازی با اسباب بازی های دخترانه و یا پسرانه اش بسته به جنسیت و یا گاها نوع علاقه اش به وسیله بازی ای خاص، تجربیات و احساساتش را بصورت طبیعی بیان می کند.

کاملا شیوه ها و متدهای آن تخصصی است و مشاور نیاز به گذراندن دوره های تخصصی بازی درمانی دارد.

اضطراب چیست؟

استرس و اضطراب یکی از شایع ترین درگیری های انسان در جهان است. در کودکان اضطراب جدایی بسیار شایع است. این نوع اضطراب در کودکان از سن ۹ ماهگی تا ۱۸ ماهگی شروع شده شدت می یابد و تا حدود دو نیم سالگی ادامه دارد.

در صورتی که این مساله حل نشود زمان مدرسه رفتن کودک دردسر ساز خواهد شد و او از رفتن به مدرسه خودداری می کند و به اصطلاح دچار “مدرسه هراسی” می شود. اضطراب جدایی در دختران دو برابر بیش از پسران وجود دارد.

مساله مهمی که والدین باید بدانند این است که اضطراب جدایی تا زیر سن سه سالگی طبیعی و نرمال است، اما اگر ادامه دار باشد و در سن مدرسه و دبستان و حتی سالهای بالاتر بسیار بیشتر نمود پیدا می کند.

دلایل اضطراب (جدایی) در کودکان چیست؟

این کودکان همیشه نگران هستند که از والدین خود جدا شوند و می ترسند که در نبود آنها آسیبی بهشان وارد شود. در اکثر موارد این اضطراب بعد از یک حادثه جدایی که بسیار هم تنش زا بوده؛ بوجود می آید. به عنوان مثال مرگ بستگان، جدا شدن از خانواده و دوست عزیز، رفتن به مدرسه دیگر، تغییر منزل و رفتن به محله دیگر و….

مساله مهمی که والدین باید بدانند این است که اضطراب جدایی تا زیر سن سه سالگی طبیعی و نرمال است، اما اگر ادامه دار باشد و در سن مدرسه و دبستان و حتی سالهای بالاتر بسیار بیشتر نمود پیدا می کند.

اسباب بازی های دخترانه و پسرانه ضد استرس

بیشترین علائم ظاهری استرس در افراد (کودک و بزرگسال) تکان دادن یک عضو از بدن شان است مانند دست یا اکثرا پاها در هنگام نشستن. از این رو اسباب بازی هایی طراحی شده است که بوسیله آنها انرژی و یا احساس استرس تخلیه شود و حواس شخص از تکان دادن عضو بدنش پرت شود.

وسیله های بازی متنوعی غیر از اسباب بازی ضد استرس می تواند مفید باشد و بسته به نوع ارتباط کودک با آنها دارد.

به عنوان مثال دختربچه ها بیشتر تمایل به عروسک بازی دارند؛ پس نقش عروسک ها و عروسک باربی در کاهش استرس و اضطراب دختران می تواند پررنگ تر از سایر وسایل بازی باشد. اسباب بازی ها چه دخترانه و چه پسرانه نقش یک مسکن را دارند و می بایست اختلال اضطراب از ریشه درمان شود.

فواید بازی درمانی

بازی درمانی علاوه بر اینکه بر درمان و کاهش اضطراب تاثیر دارد، بسیاری از مشکلات را نیز حل نموده و مهارتهای زیادی را در کودکان می سازد. در ابتدا کودک حس مسئولیت پذیری بیشتری را بدست می آورد و نسبت به رفتارها و واکنش هایش حساسیت بیشتری بخرج می دهد.

ذهن او خلاق تر و بازتر شده و مقاومتش در برابر شرایط بالاتر می رود. در بازی های گروهی او یاد می گیرد که چگونه با دیگران ارتباط برقرار نماید و به آنها احترام بگذارد.

می آموزد که از تجربیات خود و دوستانش در بازی استفاده کند. همدلی و ابراز احساسات در وجودش رشد می کند. کار گروهی و مهارت های اجتماعی و چگونگی برقراری ارتباط سالم با دیگران و اطرافیان نزدیک را آموزش می بیند. در نهایت اعتمادبنفس و عزت نفس که دو عامل مهم در رسیدن به موفقیت و آرامش در زندگی هستند را نیز فرا می گیرد.

اسباب بازی های مناسب کودکان مضطرب

در ابتدا سعی کنید که کودک را برای خرید اسباب بازی با خود همراه کنید و وسیله ای را انتخاب نمایید که باب میل و سلیقه او باشد. ممکن است کودکان مضطرب از حضور در فروشگاه امتناع کنند در این شرایط بهترین روش خرید از فروشگاه های اینترنتی خرید اسباب بازی آنلاین است.

 اسباب بازی فروشی kidbeetoys ، ماتیلوس، دیجیکالا و توی توی از بهترین آنلاین شاپ های خرید اسباب بازی هستند و انواع با کیفیت اسباب بازی دخترانه، اسباب بازی پسرانه، انواع عروسک های دخترانه مانند عروسک باربی را با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب در اختیار خریداران قرار می دهند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا