اقتصادی

بررسی تکنیکالی و بنیادی سهم شپنا؛ پالایش نفت اصفهان

سهم شپنا نماد شرکت پالایش نفت اصفهان است که در بازار اول بورس قرار گرفته و از سهام خوب گروه فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای محسوب می شود. شپنا در خرداد ۹۹، ۵۱ میلیارد قطعه سهم است و قیمت هر سهمش از خرداد ۹۸ تا خرداد ۹۹، از ۵۱۵ تومان به ۱۵۴۶ تومان افزایش یافته است.

انجام عملیات پالایش و فرآورش نفت خام و سایر هیدرو کربورها،ساختن فرآورده های نفتی از قبیل بنزین ،نفت سفید،نفت گاز،نفت کوره و سایر مشتقات و فرآورده های جانبی از  تولیدات شپنا است.

حجم مبنا شپنا، ۸ میلیون و ۹۰۲ هزار سهم است و ۲۱ درصد شپنا نیز شناور می باشد. میانگین حجم ماهانه شپنا در اواسط خرداد ۹۹، بیش از ۳۱۳ میلیون سهم بوده و میزان EPS نیز ۶۲۹ ریال با P/E در حدود ۲۴.۵۹. شپنا، هم گروهی های خوبی چون: شبندر، ونفت، شبریز، شسپنا، شبهرن و شرانل و شتران داشته که هر یک برای سهامداری بالای ۲ سال، توصیه می شود.

با توجه به روند صعودی شاخص کل بورس ایران در سال ۹۹ و تداوم روند در سال ۱۴۰۰ شمسی که با تزریق نقدینگی به بازار نیز همراه است، انتظار داریم که شپنا تا اسفند ۱۴۰۰، رشد خوبی کرده و سود عالی را نصیب سهامداران صبور کند. یکی از دلایل برگشت پرقدرت تر شپنا نسبت به دیگر پالایشی ها افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها است که شنیده شده در حال پیگیری هستند.

در بررسی سهام در بورس ایران، همواره در سلسله گفتارهای روزیاتو به این موضوع تاکید کردیم که باید تکنیک های تابلوخوانی را جدی گرفت تا با بازی بازی گردان سهم و هم چنین کد به کد های حقیقی و حقوقی و حجم معاملات روی قیمت های مختلف، آشنا شد.

تابلو شرکت پالایش نفت اصفهان

تابلو شپنا در ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ را مشاهده می کنید که قیمت هر سهم به ۱۵۴۹ تومان رسیده است و صف خرید میلیونی تشکیل داده.

سهامداران عمده شپنا

ترکیب سهامداران عمده و حقوقی های هر سهم نیز در بازی سهم موثر است. سهامداران عمده شپنا در ۲۰ خرداد ۹۹ به شرح زیر بود:

  • شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران
  • شرکت آوای پردیس سلامت
  • شرکت توسعه سرمایه رفاه
  • شرکت پالایش نفت جی
  • شرکت صندوق بازنشستگی کشوری
  • شرکت نفت سپاهان
  • شرکت سرمایه گذاری اهداف
  • شرکت ملی پالایش پخش فرآورده های نفتی ایران
  • شرکت گروه مالی ملت
  • شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان
  • شرکت صادر فر

سهامدار اصلی شپنا سهامدار اصلی پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تبریز هم محسوب می شود. پس یک سهامدار عمده قوی است.

شفاف‌سازی شپنا در خصوص ذخیره کاهش ارزش موجودی که اردیبهشت ۹۹ اعلام شد

افزایش سرمایه های شپنا

از جمله مسائل مهم در بررسی بنیادی یک سهم، بررسی وضعیت افزایش سرمایه ها و تاریخچه آن است. بسیاری از سهام در بورس ایران، تجدید ارزیابی دارایی ها نداشته و بحث افزایش سرمایه پیش روی آن ها، یکی از محرک های خوب در روندرشد قیمت در بلند مدت است. از ۲۵ اسفند سال ۱۳۹۲ تا ۲۱ مهر ماه سال ۱۳۹۸، شپنا بیش از ۱۲۰۰ درصد افزایش سرمایه داشته و از ۴ میلیارد سهم به ۵۱ میلیارد قطعه سهم افزایش یافت. احتمال اینکه تا سال ۱۴۰۰، دوباره شاهد افزایش سرمایه شپنا باشیم هست.

شپنا و حجم معاملات

یکی از نکاتی که سهامداران سهم شپنا باید در تابلوخوانی سهم به آن توجه داشته باشند، حجم معاملات است. معمولا حجم معاملات، یکی از مواردی است که در روندهای نزولی یا صعودی به آن توجه می شود.شپنا

سابقه معاملاتی شپنا از اردیبهشت تا خرداد ۹۹

در عکس بالا، حجم معاملات شپنا را از تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۹ تا ۱۸ خرداد ۹۹ مشاهده می کنید. بیش ترین حجم معاملات مربوط به ۲۴ اردیبهشت ۹۹ است که بیش از ۸۷۴ میلیون سهم معامله شده است در قیمت ۱۲۹۰ تومان. پس از این زمان تا ۳ هفته بعد، سهم روند صعودی در پیش گرفت و هر اندازه شاهد افزایش قیمت هستیم، از حجم معاملات کاسته شده و اصطلاحا سهم خشک شده است.

پس همیشه در نظر بگیرید که روندهای صعودی، با حجم معاملات قابل توجهی همراه می شود و موضوع مهمی در تکنیکال نیز به شمار می رود. رابطه مستقیمی بین حجم معاملات و افزایش یا کاهش قیمتی همیشه برقرار نیست و باید روند سهم و تاریخچه آن در تابلوخوانی بررسی شود.

پیش بینی قیمت شپنا

با توجه به اینکه سهام نمادهای گروه پالایش از قیمت جهانی نفت و تورم اثر می‌پذیرند، فعلا نمی‌توانیم سقفی برای ارزش نمادهای این گروه تعیین کنیم (چه بسا با رشد قیمت جهانی نفت، رشدهای غیر قابل باور تجربه کنند!)، صرفا می‌توانیم حداقل میزان رشد مورد انتظار را مشخص کنیم. به نظر می رسد قیمت هر سهم شپنا تا ۳ سال آینده، پتانسیل رشد ۹۰۰ درصدی داشته باشد.شپنا

شاخص گروه پالایش پتانسیل رشد بالای ۶۰۰ درصدی را در بلند مدت دارا می باشد و شپنا نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بودشپنا

شپنا در تایم هفتگی را در خرداد ۹۹ مشاهده می کنید. سهم شپنا یک حمایت معتبر نزدیک میشود به مانند شبندر . فروش نه تنها اشتباه بلکه خرید در این نقطه توجیه دارد و در ۱۹ خرداد ۹۹ نیز صف خرید میلیونی شد. تا ۳۴۰۰ تومان برای نوسان گیر ها مناسب است

البته پتانسیل رشدی که برای شبهرن پیش بینی می کنیم، ۲ برابر شپنا است.

آدرس، تلفن و فکس و سایت شپنا

  • آدرس شپنا: اصفهان، کیلومتر ۵ جاده تهران
  • تلفن شپنا: ۰۳۱۳۳۸۰۲۷۲۷
  • فکس شپنا: ۰۳۱۳۶۶۸۶۹۶۲
  • دفتر سهام شپنا: اصفهان. کیلومتر ۵ جاده تهران
  • وب سایت شپنا: EORC.IR
  • پست الکترونیک شپنا: INFO@EORC.IR

اگر سهامدار شپنا هستید، حداقل نگاه ۳ ساله داشته باشید. اگر قصد ورود به سهم را دارید به شما تبریک می گوییم! یکی از خوب های بورس و حوزه پالایشی همین سهم است. بی توجه به نوسانات و اصلاحات شاخص کل و پولبک های شپنا، در سهامداری بلند مدت، هیچ تردیدی نکنید. شاخص کل بورس ایران در تابستان سال ۱۴۰۱ شمسی، انشاله بالای ۸ میلیون واحد تثبیت خواهد شد و به نظر می رسد که شاهد سهام زیر ۱۰۰۰ تومان در بازار نباشیم. در سال ۹۹ بیش از ۲۰ عرضه اولیه داریم. در همه آن ها شرکت و سهامداری کنید.

منبع: روزیاتو

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا