دانش و فناوری

برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۱ اعلام شدند

شیکورو مانابه، کلاوس هاسلمن و جورجیو پاریسی برنده نوبل فیزیک ۲۰۲۱ شدند.

به گزارش روند بازار به نقل از مهر، شیوکورو مانابه از آمریکا و کلاوس هاسلمن از آلمان و جورجیو پاریسی از ایتالیا به عنوان برندگان جایزه فیزیک نوبل ۲۰۲۱ معرفی شدند. نیمی از این جایزه به مانابه و هسلمن و نیم دیگر آن به پاریسی تعلق دارد. هر سه دانشمند برای کمک‌های پیشگامانه برای درک ما از سیستم‌های پیچیده فیزیکی برنده جایزه نوبل شدند.

جورجیو پاریسی محقق ایتالیایی برای کشف الگوهای پنهان در مواد پیچیده و نوبل فیزیک امسال را دریافت کرده است. اکتشافات وی یکی از مهمترین مشارکت‌ها در نظریه سیستم‌های پیچیده است.

جورجیو پاریسی فیزیکدان نظری ۷۳ ساله است که از سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان رئیس The Accademia dei Lincei انتخاب شده است. این سازمان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین موسسات علمی اروپایی است که در رم ایتالیا واقع شده است. وی همچنین استاد  فیزیک نظریه ای در دانشگاه ساپینزا رم است.

هاسلمن و مانابه برای مدل‌سازی فیزیکی آب و هوای زمین، سنجش متغیرها و پیش بینی دقیق گرمایش جهانی برنده جایزه نوبل شده‌اند.

شیکورومانابه برای آنکه نشان داد افزایش میزان دی اکسید کربن در اتمسفر به افزایش دمای زمین منجر می‌شود برنده جایزه نوبل شده است. تحقیقات او مبنایی برای توسعه مدل‌های فعلی آب و هوا فراهم کرد.

شیکورو مانابه در سال ۱۹۳۱ میلادی در ژاپن متولد شده است. این محقق ۹۰ ساله از پیشگامان استفاده از رایانه‌ها برای شبیه سازی تغییرات آب و هوا است. وی مدرک دکترای خود را سال ۱۹۵۸ از دانشگاه توکیو دریافت کرده است. وی اکنون به عنوان هواشناس ارشد در دانشگاه پرینستون فعالیت می کند.

کلاوس هاسلمن نیز مدلی اختراع کرد که شرایط جوی و آب و هوا را به یکدیگر مرتبط کرد. با استفاده از روش‌های او ثابت شد دلیل افزایش دما در جو زمین انتشار گاز دی اکسید کربن توسط انسان است.

کلاوس  هاسلمن در سال ۱۹۳۱ میلادی در هامبورگ متولد شده است. این محقق ۸۹ ساله برای توسعه مدل هاسلمن از متغیرهای آب وهوا مشهور است. هاسلمن از ۱۹۵۷ تا ۱۹۹۹مدیر موسسه هواشناسی مکس پلانک ، هامبورگ بود. وی در حال حاضر نایب رئیس انجمن آب و هوایی اروپا است. انجمن آب و هوایی اروپا در سپتامبر ۲۰۰۱ توسط پروفسور کارلو جگر و هاسلمن تأسیس شد.

سال گذشته راجر پن رز، ورینهارد گنزل و آدریا گز برنده جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۲۰ میلادی شدند. نیمی از این جایزه به پن رز و نیم دیگر به گنزل و آدریا گز تعلق گرفت. راجر پن رز برای کشف اینکه تشکیل سیاه‌چاله عاملی در پیش بینی قدرتمند نظریه نسبیت عام است، موفق به دریافت این جایزه شده بود.

خبرنگار: شیوا سعیدی قوی اندام

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا