بورس

بورس در انتظار اخبار مثبت برجام

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند روی بورس تاثیر بگذارد مذاکرات برجام است. یک کارشناس بازار سرمایه این عامل را برای تجارت‌نیوز تشریح کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، شروع قرن جدید روندی خوبی برای بورس در پی داشت و شاخص توانست بازدهی نسبتا خوبی را داشته باشد. از سوی دیگر به واسطه

امین آذریان، رئیس هیات مدیره شرکت مشاورسرمایه گذاری آرمان آتی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: شاخص کل بورس از ابتدای سال در یک روند صعودی از محدوده یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد تا به امروز در محدوده یک میایون و ۵۱۰ هزار واحد قرار داشت و بازدهی حدود ۱۰ درصدی را ثبت کرد.

وی توضیح داد: حرکت صعودی شاخص از بهمن سال پارسال آغاز و تا اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه داشت. پس از چهار ماه حرکت صعودی تقریبا همه فعالان بازارسرمایه منتظر یک اصلاح در بورس بودند که این اصلاح از اواخر اردیبهشت آغاز و تا به امروز ادامه داشت. البته فعالان بازار سرمایه می‌خواهند بدانند آیا اصلاح شاخص کل به پایان رسیده است یا خیر؟

آذریان بیان کرد: برای پاسخ به این سوال پارامترهای مختلفی وجود دارد. اما در حال حاضر مهم‌ترین پارامتری که می‌توان به آن اشاره کرد نرخ دلار و چشم‌انداز تورمی است.

چه عواملی روی بورس اثر دارد؟

این کارشناس بازار سرمایه تشرح کرد: از آنجایی که نرخ دلار بر روی اکثر کالاهای اساسی تاثیر گذار است. حرکت و چشم انداز نرخ دلار و تورم در جامعه بر روند بازارسرمایه و به تبع شاخص کل بورس می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: نرخ دلار در حال حاضر با توجه به چشم انداز مثبت به برجام و از سرگیری مذاکرات برجامی در دوحه روند نزولی به خود گرفت. به همین دلیل تا زمانی که نتایج مذاکرات به درستی مشخص نشود تقریبا تمامی بازارها در حالت خنثی یا اصلاحی خواهند بود.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: هرگونه اخبار مثبت از مذاکرات می‌‌تواند چشم انداز تورمی را کاهش و بورس را نیز در یک روند اصلاحی و خنثی نگه دارد. به تبع هر زمانی که اخبار منفی از مذاکرات به گوش برسد با تغییر در نرخ دلار و چشم انداز تورمی بازارسرمایه نیز متناسب به ادامه روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا