دانش و فناوری

ورود تاکسی اینترنتی بلاک چین به ایران

رانندگان تاکسی اینترنتی از قیمت پایین سفر گله دارند و مسافران از قیمت بالای سفرها. اما حالا قرار است فناوری بلاکچین به عرصه تاکسی‌های اینترنتی وارد شود و این مشکل را حل کند. اما تاکسی اینترنتی بلاک چین چگونه عمل می‌کند؟

به گزارش روندبازار، حالا قرار است فناوری بلاکچین وارد عرصه تاکسی‌های اینترنتی شود. شرکت‌های تاکسی اینترنتی را کنار بزند و اجازه بدهد که مسافر و راننده مستقیم و بدون واسطه، قیمت سفر را تعیین کنند.

تاکسی اینترنتی بلاک چین چگونه عمل می‌کند؟

سالهاست که فناوری بلاک‌چین در تاکسی‌های اینترنتی کشورها‌ی توسعه یافته اعمال شده، که به نظر نتایج خوبی به دنبال داشته است.

یکی از هدف‌های فناوری بلاک‌چین تاکسی اینترنتی حذف واسطه‌ها بین راننده و مسافر است. چرا که مسافران می‌توانند برای هر سفر از بین خودروهای پیشنهادی دست به انتخاب بزنند. مبنای انتخاب می‌تواند هزینه‌ سفر، نوع خودرو، امتیاز راننده یا شرایط دیگر باشد.

در سیستم جدید تاکسی اینترنتی، این رانندگان هستند که نرخ سفر را پیشنهاد می‌دهند و مسافرین از بین لیست، سفرهای خود را می‌پذیرند. این روش، خلاف روش تاکسی‌های اینترنتی است.

در فناوری تاکسی اینترنتی بلاک چین، پرداخت براساس شرایط از پیش تعیین‌شده و راه‌اندازی آن‌ها در قرارداد‌های هوشمند است، راننده‌ها فقط زمانی پول دریافت می‌کنند که مسافر را به مقصد مورد نظرش رسانده باشند.

همچنین، علاوه بر اینکه در این روش هیچ کارمزدی برای راننده لحاظ نمی‌شود، اگر مسافری سفر را لغو کند، قرارداد هوشمند می‌تواند بخش کوچکی از هزینه‌ سفر را از اعتبار مسافر به خاطر وقت تلف‌شده به راننده پرداخت کند.

احتمالا با اعمال فناوری بلاک‌چین در تاکسی‌های اینترنتی ایران، تا حدود زیادی فضای رقابتی در میان پلتفرم‌های تاکسی‌های آنلاین ایجاد شود. ایجاد فضای رقابتی نیز میان سرویس‌دهندگان و رانندگان باعث کاهش شدید کارمزدها و تعیین رقابتی قیمت‏‌های سفر خواهد شد.

در نهایت بهره‌گیری از تکنولوژی بلاک‌چین موجب شفافیت می‌شود، چرا که شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند بر مسافران و رانندگان کنترلی داشته باشند.

منبع: تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا